mandag, mai 22, 2006

Hot off the press!


Litt aktivitet rundt sengen...


Elissa visste ikke helt hvordan hun skulle ta dette, men ville veldig gjerne se Sam "som sover"


Det var litt ekkelt å se Sam ligge sånn, uten å gi noen slags respons. Og haken bøyd ned mot brystet...men han ser fredelig ut i allefall.



Ja nå er dere vel spente! ; )
Operasjonen tok ca 2 1/2 time, og så brukte de ca en halv time på å få stabilisert han og lagt han i senga han skal ligge i i en hel uke. (Ikke 5 dager...) Vi fikk til slutt gå inn til han, etter grundig håndvask og fjerning av ringer og klokker, og der lå den lille kroppen i en stor seng...UTEN TRACH!!!!!!!!!!!! Det blir nesten feil!!

Han ligger på respirator, som vi var forberedt på, fordi han ikke kan bevege en muskel selv og derfor ikke kan puste selv heller. Han ligger så stille og fredelig, med slanger meg-her-og-meg-der, og jeg lettet forsiktig på den lille sykehus"frakken" hans for å konstatere at nei, de har IKKE tatt en bit fra ribbeinet hans!

Det at han ikke har trach´en betyr at de heller ikke har satt inn stent, og at respiratorslangen vil fungere som en slags stent i stedet (vil holde sårflatene fra hverandre) i denne uken som kommer. Håpet er da at det vil holde, og at han vil komme seg relativt raskt etter denne uken, forhåpentligvis uten kompikasjoner.

Legen kom, og vi fikk bekreftet antagelsene våre. Han sa at teknisk sett hadde alt gått veldig bra, selv om de måtte fjerne litt mer av pusterøret enn de hadde trodd. De neste dagene er litt kritiske sa han, men han var ikke bekymret. Det han var mest opptatt av var at vi kommer til sykehuset neste mandag, da barn blir fryktelig forvirret når de plutselig våkner og blir kvitt respiratorslangen! Da skjønner jeg ikke annet enn at Sam for første gang på over 14 måneder skal puste gjennom munn og nese, og at han kanskje muligens har litt lyd også...?
Vi håper i allefall inderlig det!

Dette er nesten for godt til å være sant, og egentlig tror jeg nok jeg må si at vi enda ikke kan forstå at vi er i Sveits engang, og så dette!!! Fortsatt ligger det en god del dager foran oss i uvisshet, vi vet ikke hvordan det vil gå når de lar ham puste selv. Er stemmen intakt? Vil arrvevet gro tilbake? (Det kan skje) Vil det bli stor nok plass etter at all hevelse har gått ned til å puste selv i det hele tatt? Men vi er lykkelige allikevel; det har gått veldig bra hittil, dette MÅ bare gå veien!!!

Og til dere som har bedt om styrke, hvile, trygghet osv: Vi merket en merkelig ro over hele situasjonen mens vi ventet på at operasjonen skulle være over. Det er nesten FOR rart, men tiden gikk utrolig fort!! Vi bemerket til hverandre at vi var så avslappet, at vi nesten regnet med at dette skulle gå optimalt! Jeg er vanligvis en veldig nøktern person som ikke tar noe for gitt, er vel heller litt negativ til det motsatte er bevist (hehehe, jeg kan høre dere som kjenner meg le nå... : ), men jeg tok meg i å si til Chris at jeg kom til å bli overrasket hvis trach´en fortsatt satt der når vi fikk se Sam! "Det er så mange som ber nå at jeg tenker `hvordan KAN dette ikke gå kjempebra nå´?" hørte jeg meg selv si, til min store forundring... : )

Gud ER virkelig vår tilflukt. Vi kjente at vi ikke var alene i det rommet. Tusen takk Far, all ære går til deg....
Og nå har jeg ingen flere ord...som sier nok.....

18 kommentarer:

Ingrid sa...

Å!!! Jippi! Jeg kan jo ikke begynne og grine her jeg sitter på jobb heller - men det var bare så vidt. Så rart og fantastisk det må være å se ham uten trachen!

Stoooooor klem - igjen - fra Ingrid

Trine Hanken sa...

YES!!!!
Jeg har kommet ut av antall ganger jeg har gått innpå for å sjekke om det var noe nytt.. og når det først kom så var det jammen ikke småtterier til nyheter heller!
FANTASTISK!! Så herlig at alt har gått bra hittil! Dette er jo et kjempesteg!! Nå får vi fortsette å be for den lille krigeren og tro at alt skal gå superbra resten av uka.

SÅÅÅÅ gla for å høre de gode rapportene!!

Anonym sa...

Endelig.......ser ikke helt klart gjennom tårer og snørr, men GUD ER VIRKELIG GOD. Tror jeg har trykt på "oppdater-knappen" hver halvtime i hele dag. Dette er jo veldig gode nyheter så langt, lykke til videre, håper dere kan finne på noe kjekt mens dere går der og venter og venter, men tipper at dere er innom og ser etter han....selv om han skal sove en hel uke.
Be blessed!!!!!
Elisabeth fra Ålesund

andreas kvernflaten sa...

Ok. sånn der er det gjort. Første gang jeg har grått av en blog.


Andreas (og Mathias som har lært å i GAKK!)

Grete sa...

Gråter jeg også. Dette var gode nyheter! Veldig godt å høre at dere følte ro og trygghet for det som skulle skje også. Han er med! Gjennom alt.

Eva-Charlotte sa...

Så GODT å høre!!
Hele gjengen på TV Inter jubler sammen med dere, og ber om at alt går bra i dagene som kommer.
Masse bless og stor klem fra alle oss... :-)
Eva-Charlotte...og resten av TVPastor-redaksjonen

anka sa...

åh - så vanvittig - ja dette ble mange tårer fra alle blogleserne - men er det rart da???

fytti sam - dette greier du! gleder meg til å lese om deg i de kommende dagene!!!

vi skal fortsette å be for deg!
så fett at de fikk til det de ville!
woooooooooow!
ord blir små - men sam - jeg skal lære deg noen tøffe sanger som passer til gutter med litt hes stemme!

snakkes

anka

Anonym sa...

Dette var fantastisk flotte nyheter. Har jo bare sett Sam en gang, og det blir så rart å se ham uten trachen, men så fantastiske nyheter. Skal tenkte på dere alle resten av uken.

Hilsen Kine (som skal begynne som nattevakt hos dere)

Margrethe sa...

Så utroli flott å høre at det har gått så fint! Vet godt hvordan det føles å få høre at en operasjon har gått som forventet - det er rett og slett fantastisk. Gleder oss med dere og ber for dere.

Eirin=o) sa...

SUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUPERT!!!!!!!!
GRATTIS!!
*BIGSMILE*
1000000000000000000000 KLEMSER FRA EIRIN:O)

Amelie78 sa...

Dette var stort!! Blir mange tårevåte comments idag...

Mie - tenk så bra at du begynte å blogge? Jeg tenker meg liksom litt inn i din situasjon... og hvordan det må være å ha mange kjente/ukjente/halvkjente som engasjerer seg og ber, kommenterer, spør og følger med. Hadde det vært meg, hadde jeg følt at... ja, at jeg kanskje ikke var så alene likevel (som man ofte føler... når man har det vondt og vanskelig). For du ER ikke alene!! :o) Er ikke det bra??

Sender mange gode klemmer!

Og JA - jeg lo av den bikommentaren... (om positivitet/negativitet);o)

ingunn sa...

Saa HERLIG Mie! Dette var nydelig aa lese! Staa paa Sam!!! Jeg skal be for deg videre denne uken. Dette skal gaa bra!!!
Halleluja altsaa.
Stor klem fra Ingunn

Veronica sa...

Hei. Nå har jeg sittet og grått og ledd meg gjennom det meste av bloggen. Internett er jammen ikke så dumt...
Sam så bare helt vakker ut der han ligger og sover. Men det må også være forferdelig tøft å se barnet sitt sånn.
Dere er så tapre, og jeg beundrer dere så masse og er så glad i dere, og takknemlig for å kjenne dere.
Også er det veldig godt å høre at Gud stiller opp.

Litt flaut at denne meldingen skal ligge på nettet til allmenn beskuelse, jeg er ikke vant til sånt. Men jeg vet jo ikke hvordan jeg skal få sendt dere mail så...:)

Karina sa...

Dere er virkelig beundringsverdige!

Jeg har fulgt med på bloggen din en stund nå og vært med og bedt for dere alle. Etter all motgangen dere har møtt, var det skikkelig godt å lese den siste oppdateringen! Dette går rette veien... :)

Lykke til videre!
Stor klem fra Karina

maria sa...

YES!!!!
Så fantastisk kjekt å lese at det har gått bra så langt! Har ikke fått vært inne å lest siste dagene, men har tenkt mye på dere. Såå utrolig kjekt at ting har gått så bra for dere!
Har måttet le og gråte om en annen her. Som så mange har sagt før meg, du skriver virkelig godt, Mie. Så gøy å lese alle refleksjonene og tankene. Jeg synes i allefall det er innteresant å lese...:-)

Lykke til videre. Skal huske på dere i uken som ligger forran også. Og håper dere kan få ha det litt gøy også mens dere venter på at Sam skal våkne.

Følger spent med videre.

mie sa...

Ingrid: Bare grin på jobben du! ; ) Det ER rart og fantastisk å se Sam uten trach, det blir enda mer spennende når de tar av bandasjene...gru-gleder meg til det!

Trine: "Lille kriger", det var et fantastisk navn synes jeg! Det tror jeg jeg må bruke som overskrift på neste post, for han ER jo det!! : )

Elisabeth: Det er så hyggelig, rørende og et privilegium at du lever deg så inn i dette og at du ber som om han skulle vært "din egen"...
Du har rett, vi må innom stadig vekk for å se til han, så har foreløpig ikke fått gjort noe særlig annet. Men vi må jo prøve å gjøre noe hyggelig sammen vi andre tre. : )

Andreas: Hehe, du er god! Jeg føler meg beæret over at du gråt av bloggen min! Igjen (som sagt under den forrige kommentaren din), veldig hyggelig at du følger med, det betyr mye for oss å merke engasjementet:)

Grete: Ja, han ER virkelig med. Uten at vi "gjør" så mye hverken fra eller til.

Eva-Charlotte og TvPastorgjengen: Takk for kommentar og engasjement! Nå kan dere bare angre på at dere ikke ble med hit! ; ) Og neste mandag får vi kanskje høre stemmen til Sam og all ting! Hils så mye til alle sammen, vi er blitt så glad i dere.

Anka: Tror vi blir nødt til å ta deg på ordet når det gjelder sanger for gutter med hes stemme, hadde det ikke vært fantastisk om han kunne få synge, om bare bittelittegrann??

Kine: Så hyggelig å høre fra deg!! Vi håper og tror at Sam kommer hjem uten trach, så det blir rart for oss alle sammen! Vi snakkes når vi kommer hjem, blir hyggelig å bli bedre kjent med deg!

Margrethe: Så koselig med kommentar! Følger nøye med på bloggen deres også, og husker på dere. Det var utrolig deilig å høre at operasjonen hadde vært vellykket ja, det vet dere som sagt alt om. : )

Eirin: Klem tilbake! : ) : )

Amélie: Jeg er KJEMPEGLAD for at jeg begynte å blogge, takk for tipset forresten! Det er helt utrolig fantastisk å vite at folk følger med, bryr seg om oss og hvordan det går, tar del i sorger og glede, og ber. Det gir en enorm "ekstrastyrke", og varmer hjertet. Vi føler oss alt annet enn alene!

Ingunn: Du sa det: Halleluja! Takk for at du ber for oss og Sam!

Veronica: Nå har du endelig knekt koden vettu; blogg (og internett ; ) er ikke så dumt nei! Allmenn beskuelse er nå så, men det gjør vel ikke så mye det...? ; ) bare se på meg, jeg bretter jo ut livet mitt omtrent! Jeg skal sende deg mailadressa mi på sms jeg.

Karina: Takk for kommentar! Skal sjekke ut siden din etterpå, hyggelig å høre fra nye folk! Og igjen må jeg si det er et privilegium at folk vi ikke kejnner en gang (i tillegg til de vi kjenner da!:) ber for oss!! Hvilken gave!!! Tusen, tusen takk!

Maria: Så hyggelig at du sier det! Som sagt før så lurer man jo litt, så det er hyggelig å høre at du synes det er interessant! Jeg har ofte lyst til å kommentere bloggen din, men det går jo ikke...må si mens jeg har sjansen at jeg syntes den siste posten var kjempefin; ærlig, sår, direkte, det taler til hjertet og gir gjenkjennelse. -Litt som salmene!

Nona sa...

Hei alle fire!
Så fin blogg du har skrevet.. SÅ godt å høre at alt ser bra ut til nå. Tenker mye på dere vettu!
Fint å kunne følge med på prosessen her.

Lykke til videre:)

Klem fra "Nona"

mie sa...

Å hei "Nona"!!! (For dere andre så heter hun Mona, men Elissa kaller henne Nona) Så koselig å høre fra deg!! Ja, jeg tror dette må være beste måten å få med seg hva som skjer her borte, så nå er du grundig oppdatert! Vi snakkes om ikke så lenge sikkert, håper eksamen gikk bra og at du får deg en fin jobb!
Klem

 
Blogglisten