tirsdag, mai 23, 2006

Lille Kriger!

Hadde tenkt å ta et bilde til av han i dag, men det stakkars kameraet var tomt for batteri nå...etter å ha jobbet hardt i det siste! Skal sette inn et bilde etterhvert.

...og her kommer bildet!

Den lille krigeren (likte det navnet veldig godt Trine!) ligger på sin post, og jobber nok hardt inni seg for å bli klar til neste mandag. Det er ikke bare bare å ligge sånn med respirator, kateter, slanger og atter slanger, og han kjemper litt med feber som kommer og går. I tillegg har den ene lungen fått et område som har såkalt kollapset litt, (dvs den har klappet sammen og virker ikke i et område), noe som ikke er en ukjent komplikasjon ved respiratorbehandling. De skal legge han forsiktig over på siden senere i dag, i håp om at dette området skal åpne seg igjen. De har tatt bakterieprøver av slim fra lungene hans, han har litt mye slim. (Det har han jo alltid, pga at han har hatt trach, men alt må sjekkes.) De skal også legge inn en spesiell sonde gjennom nesa hans som går helt ut til tarmen, for at maten skal gå forbi magesekken. Dette er fordi han får så mye medisiner at det er fare for at maten "stopper opp" og ikke blir fordøyd fort nok i magen.

Det å ligge så stille og ikke kunne røre en muskel gir noen ekstra utfordringer for sykepleierene, som måtte dytte en sammenrullet kompress inn mellom tennene hans fordi tyngdekraften gjorde at han bet seg i tunga...(han ligger jo med hodet framover mot brystet) De må også løfte øyelokkene hans og dryppe øynene, så de ikke skal bli tørre; han kan jo ikke blunke..Under hver hånd har han også en liten haug med kompresser, så ikke tyngdekraften skal "dra i stykker" leddbåndene i håndleddene hans!
Allerede i går slo han plutselig øynene opp (!), og "virret" litt med øynene...det viser seg at noen av medisinene han får må "fornyes" hver time, og hvis de er litt for sene med det, holder han på å nærme seg bevissthet et øyeblikk. Sykepleieren sa "han er sterk", og pøste på med mer morfin... ; )
Godt å høre at de synes han virker sterk!

Hehe, Chris hadde vært der da de skulle dryppe øynene hans i går, og da de halte opp øyelokkene sa en av sykepleierene: "Åååå, se så fine øyne han har!" Chris måtte le, for selv om folk alltid kommenterer øynene til Sam så var det en litt bisarr måte å legge merke til dem på!

I dag er vi kjempeslitne både Chris og jeg, personlig satt jeg ved frokostbordet og regelrett glippet med øynene og ville bare legge meg igjen. Jeg begynner å lure på om det ikke bare er at det var en veldig slitsom dag i går emosjonelt sett, men om det kan være at vi begynner å senke skuldrene litt for første gang siden Sam ble født for 16 måneder siden. I såfall har vi mye avslapning å ta igjen...kanskje vi hadde sovet det meste av dagen denne uken som ligger foran oss, hvis ikke det var for en liten, søt jente med stridt, blondt hår som kommer hver morgen og hopper opp i senga vår med store lagre av energi..."Mamma, er du våken? Kan jeg hoppe i senga? Jeg er SUUUULTEN! Vil huske ute med MASSE fart! Jeg har bæsja. Kle på meg! Mamma? Maaaamma....MAMMA!"

9 kommentarer:

Trine Hanken sa...

OIoioi, dette gleder jeg meg virkelig over! Godt å høre at ting ser bra ut selv om det er små utfordringer her og der. Jeg har tenkt mye på det i det siste, å ikke se på ting som problem, men som utfordringer og muligheter i stedet. Ikke alltid like lett, men det hjelper på perspektivet...

Uansett... lillemann er virkelig sterk.. og jeg ber for deg Mie og for Chris også at dere skal få ny styrke for hver dag. Klart dere er slitne, og det er det ingen som synes er rart.

Husker på dere! Dere er fortsatt i tankene og bønnene mine!

Tone sa...

Smil og glede og gode tanker til dere der nede i Sveits! Det er godt at det finnes håp, og ikke bare sånn langt-inn-i-framtida-håp, men at det skjer gode ting akkurat nå!

afrikanskdagbok sa...

Hei!
Aner ikke hvem dere er, men dere har litt av en historie bak dere. Har leste mesteparten av den nå.
Dere er gode, og det er Gud og.
Skal prøve å huske på dere.

anka sa...

det er ikke bare, bare med en så stor opersjon! men sam er en kriger!!!! han har vært gjennom en "vinternatt" før

det er akkurat som jeg har hørt det med lungene før... (elise) - skal be om at sam slipper videre komplikasjoner! en liten sang som jeg synger mye sammen med elise er; når det stormer..." hun elsker den! tror den passer fin fint for sam også!

jeg skal synge litt (be) for de to i dagene som kommer!

gleder meg til å høre fortsettelsen!

hold ut mie!!!! og chris og elissa!

anka

Elisabeth sa...

Lykke til videre!

- ber for dere!

Netten74 sa...

Tenker på dere!

Anonym sa...

Vi tenker masse på dere. Sam er verdens søteste:-) Klem fra Heidi og Tone

Marte Maria sa...

Oj oj, dette er helt fantastisk Mie og Chris!
Og tårene triller som de har gjort på de fleste andre her inne! Dette fortjener dere!
Gud ser alle bønnene og tårene og bekymringene dere har hatt, og nå vil han vende deres sorg til glede!!

Ha en fin dag der borte...Og nyt kultur observasjonene videre... Jeg måtte le da jeg så deg for meg i ufo bukser vandrende blant alle sør europeerne og russerne... hehe..Kanskje de trodde du var buddist og ventet på å føde buddah...

mie sa...

Trine: Ja, det er ikke så lett å tenke sånn, men jeg prøver det litt bevisst jeg også nå for tiden.

Tone: Tusen takk for det! Det er absolutt når håpet forandrer seg til noe konkret at det virkelig hjelper!;)

Afrikanskdagbok: Tusen takk for kommentar! Takk for at du vil be, som sagt ser vi det som en stor gave. : )

Anka: Ja, jammen har han vært gjennom "en vinternatt" før ja! Og han har vist at han er sterk før. Lungene er bedre allerede, skal skrive mer om det snart. "Når det stormer" var et bra sangtips, snart på tide med noen nye sanger ettersom Elissa insisterer på "han meg bær" (Jesu lille lam jeg er) hver gang jeg spør hva vi skal synge for Sam ; ) Det er jo en veldig fin og meningsfylt sang det og da!

Elisabeth: Takk for det!

Netten74: Takk til deg og... : )

Heidi og Tone: Så hyggelig å høre fra dere!!! Koselig at dere får fulgt med også. Håper å se dere snart...

Marte Maria: Koselig å høre fra deg og!!! Tror som sagt dette er en kjempegrei måte å holde kontakten på nå, blir jo ganske utfyllende info etterhvert dette! Ja, de ufo-buksene gjør stor lykke, i dag gikk jeg med dem i byen og merket at folk stirret...hehehe. Og jeg har bare tre bukser med meg! (Og det er ikke så fint vær, så jeg bruker de tre hele tiden)

Vi satser alt på at det vonde snur nå, og at du har rett i at Gud vil vende vår sorg til glede... : ) : ) Glad i deg!

 
Blogglisten