fredag, mai 26, 2006

Mammas bursdag

I dag, 26/5, ville mamma ha feiret sin 57-års dag.

Det er en trist ting å huske på.
For nøyaktig ett år siden "feiret" vi mammas 56-års dag på Rikshospitalet. Vi visste ikke da hva som feilte henne, men ante at det kunne være alvorlig. Jeg ga henne en brosje med steiner i mange farger, og hun sa "du er alltid så flink til å velge ut gaver du!" - Og min mamma var flink til å gi komplimenter... : )
Jeg forklarte Elissa hvorfor jeg var litt lei meg i dag, og sin vane tro gjentok hun det (hun trodde..) jeg hadde sagt: "Mormor er litt død, og da blir vi lei oss. Vi kan ikke snakke med henne." Hun sa "jeg skal trøste deg" og strøk meg én gang over kinnet: "NÅ er det bra! Du smiler! Mamma, er du glad nå?" "Mormor er tre år i dag!"

Da mamma døde var vi nødt til å gå gjennom de "daglige" sakene hennes, som klær, bankkort, toalettsaker, ganske rett etter begravelsen. I håndveska hennes fant vi blant annet et armbånd hun hadde fått av søsteren min til bursdagen, og brosjen fra meg...Det var faktisk ganske fint syntes jeg, ganske symbolsk. Det overrasket meg ikke at mamma hadde disse tingene i håndveska, det var veldig likt henne: Hun ville ha noe fra oss, som minte henne på oss og hvor glad vi var i henne, nær seg hele tiden.

Jeg har med meg den brosja hit til Sveits. Tror ikke jeg har skjønt helt hvorfor jeg tok den med før akkurat her og nå...

2 kommentarer:

Netten74 sa...

Hei Mie!

Skal visst ikke så mye til at jeg blir rørt i dag og gråter.
Ja, det er godt å ha noe som man enten har fått eller arvet etter sine nærmeste.
Selv har jeg en diamantring etter mamma som jeg fikk på konfirmasjonsdagen min (litt over 2 år etter hennes død). Hun hadde selv sagt at jeg skulle få den da. Bruker den ikke så ofte, men jeg synes det er godt å ha et minne etter henne også..

klem fra J

mie sa...

Det må ha vært en spesiell gave å få! En ting hun ville du skulle ha.

 
Blogglisten