tirsdag, mai 30, 2006

Sam er "våken!"


Heldigvis, hledigvis tok de Sam omsider av respiratoren i dag! De fjernet diverse medisiner i seks tiden i morges, og Sam lå etterhvert å rykket og ristet i kroppen...han begynte å puste litt selv, mot respiratoren (for dere som skjønner dette...), og glippet stadig med øynene. Klokken kvart over 11 tok de vekk respiratorslangen, og 6 mennesker sto rundt senga til Sam og jobbet hektisk med å få stabilisert ham. Han ble lagt på B-pap (en maske over nesen som gir han ekstra "vind" inn i neseborene, samt ytterligere ekstra drahjelp når han puster inn selv), og ligger nå og puster selv gjennom munn og nese!

Han er ikke helt bevisst enda, åpner øynene litt innimellom, men gir ingen tegn på gjenkjennelse eller ønske om noe som helst. Han har ikke grått, og vi har derfor ikke hørt noe spor av en stemme enda heller. Han ligger og rykker til i musklene hele tiden, noe som ser fryktelig slitsomt ut. Abstinenser...Det virker også som han synes det er ubehagelig å puste med munn og nese, ser anstrengt ut. Han puster også dessverre ganske uregelmessig og er stresset, så akkurat i dette øyeblikk vurderer de om de må legge han tilbake på respiratoren....(Forhåpentligvis behøver han ikke å være fullt så dopet som til nå i så tilfelle) Håper virkelig han slipper det! I såfall blir det "to skritt fram og ett tilbake..." Dessverre er det ofte sånn.

Så det ser vel egentlig ikke ut til at han kommer til å bli helt bevisst på en stund, og legger de han tilbake på respiratoren blir han satt litt tilbake igjen...Så det spørs om vi får høre noen stemme i dag. -Selv om jeg lurer på om jeg hørte noen små pip mens jeg la øret helt ned til munnen hans... ;) Det kan være hva som helst, han ligger med diverse bråkete maskiner, og så piper det litt i brystet hans, men jeg kan jo tenke at det var en liten stemme jeg hørte. :) Mamma hørte i såfall først!

Skal oppdatere når jeg vet noe mer om respiratoren.

15 kommentarer:

anka sa...

så fantastiks - og samtidig så vondt å se lille gutten sin ligge og ha det vondt eller ubehagelig. det går i alle fall i riktig retning! vi husker på deg sam!

anka

Anonym sa...

Venter spent på oppdatering.. Håper han klarer å puste selv slik at han ikke trenger respirator igjen.. Krysser fingre og tær for dere! *Trulte*

mie sa...

Oj, her var det noen som var veldig kjappe!! :):)

Anka: Ja, heldigvis går det i riktig retning! Og som du har sagt, det har altså lett for å ta litt mer tid enn vi liker...

Trulte: Har ikke hørt noe mer fra sykehuset ang respirator enda...Chris er der og jeg sitter på Intervalle og passer på en sovende Elissa for øyeblikket. Takk for at du tenker på oss!

maria sa...

Så bra å høre at det ble idag. Skjønner at det må være tungt å se han slik. Håper han slepper å legges på respirator igjen, og håper du snart får høre stemmen hans skikkelig!

Ba for dere på gruppa nå også...

Anonym sa...

Dette går i riktig retning. Mye her i livet tar ofte lenger tid enn det vi selv ønsker, men bare husk på det ordspråket vi alle har lært som små: "Den som venter på noe flott (egentlig godt, men dette er jo flott), venter aldri forjeves".

Stå på Sam, jeg tenker på deg. Tenker mye på dere også, Mie, Chris og Elissa. Stå på videre, nå er dere kommet så langt.

Krysser alle fingre og tær for at Sam kan holdes av respiratoren.

kine

Anonym sa...

Må bare si at jeg beundrer deg for å orke å skrive på bloggen din hver eneste dag, så sliten som du og dere må være.. Og i tillegg tar du deg bry og ork til å personlig kommentere alle kommentarer som kommer inn.. Husk å ta vare på dere selv oppi alt dette, dere trenger all hvile og alle krefter dere kan få.. :) *Trulte* (igjen..)

Anonym sa...

Nå måtte jeg bare sette meg til tastaturet!!!Ble obs på bloggen din av Jesus-kvinner i Ålesund og har vært trofast leser siden det.De siste ukene har vært spesielt spennende å følge med på,og du skriver så "levende" at det er nesten som å være til stede!!Håper den lille kriger´n deres fortsetter sin lille (store!)krig,-i første omgang for å unngå respirator igjen.Tenker masse på dere,og ønsker dere "det beste jeg vet"(sitat fra Egil Svarthdal)- GUDS VELSIGNELSE.Skal fortsette å huske på både Sam og dere - har blitt så glad i dere sjøl om det "bare" er via tv og blogg jeg "kjenner dere... Bente

Cecilie sa...

Tenk at den lille krigaren har komt seg så langt.. Dette er nok godt og vondt på samme tid! Mie, du skriver så ufattelig bra! Blir heilt vippa av pinnen av å lese dette her! Tenker veldig masse på dåkke alle, og følger hyppig med!
Klem, Cecilie

ingunn sa...

Du så bra at det ble i dag. Det er nok uvant for ham å puste gjennom nese og munn, han som "alltid" har hatt annen hjelp, og pustet et annet sted. Det må være rart for stakkars lille Sam. Men kanskje bra at han ikke er helt bevisst, for da hadde han kanskje bare blitt forvirret og enda mer stresset av det???-... vet ikke jeg...
Men Coby og jeg fortsetter å be for dere. Hold ut!

jeanette sa...

Så fantastisk å høre at han puster selv!Selv om skrittene virker muse-små er det jo et kjempe skritt han har tatt i dag! Skulle ønske jeg kunne sende over noen ekstra krefter til dere som trenger det. Her kommer noen varme tanker iallefall!! Fortsetter å be for dere!

Jeanette

Trine Hanken sa...

Heia SAM!!!!
Ja nå heier vi på deg Sam. Mange mange rare mennesker både her og der som følger med hvordan det går med deg! Nå må du bare konsentrere deg på å puste orntlig og ta en ting av gangen. Du er så flink at!

Mie, kom akkurat hjem fra en VELDIG lang men fantastisk cellegruppe (connect group som vi kaller dem), og måtte jo inn å se siste nytt. Håper dere slipper å gå tilbake til respiratoren, men at fremgangen fortsetter!
Tenker på dere masse!!!

mie sa...

Maria: Takk til gruppa! ;) Sålangt ligger han altså ikke på respirator igjen, men de sier han er sliten nå...får se hvordan det går.

Kine: Ja, det er jo absolutt noe i det ordtaket! Når det har overlevd så lenge, må det nesten være fordi det stemmer. Tror du ikke? :)

Trulte: Faktisk synes jeg denne bloggen fungerer veldig godt som "terapi", jeg får utløp for det jeg tenker inni meg samtidig som jeg kan sette meg ned bare for å sette ord på tingene; ellers kan det være lett å fortrenge følelsene litt. Det er en unnskyldning på en måte! Og jeg synes bare det er hyggelig å svare på kommentarer. Det gir meg også noe å henge fingrene i mens vi prøver å slå ihjel tiden! ;)

Bente: Var det du som hadde en liten datter og som kommenterte for en stund siden? Hyggelig uansett hvem du er! ;) Takk for velsignelsen, og takk for komplimentene! Det er SÅ hyggelig å høre fra folk som engasjerer seg i vår "lille historie!"

Cecilie: Så koselig å høre fra deg igjen!! Ja, godt og vondt på samme tid...du sa det. Og takk for komplimentet... :)

Ingunn: Ja, han hadde nok helt sikkert blitt enda mer redd og stresset enn han allerede er om han hadde vært mer beveisst. Det er nok tross alt like greit at det er som det er. Gleder oss til i morgen når ting forhåpentligvis er bedre. Selv om jeg nå får rapporter fra Chris om at de sier Sam begynner å bli veldig sliten og kanskje må på respiratoren igjen...

Jeanette: Takk for det! Det er ABSOLUTT et stort skritt han tok i dag, selv om vi gjerne så at det gikk enda litt fortere! Men guri, vi har ventet sååå lenge, og dette er bagateller - vi er kjempeglade selvfølgelig!

Trine: Du er fortsatt trofast ser jeg, det er jammen godt! ;) Hadde blitt helt skuffa ellers!!!! Hehehe. Vi får satse på fortsatt fremgang, selv om det kanskje ser ut til at det blir respirator igjen da men...

Anonym sa...

Hei Mie!!
Du kjenner ikke meg, men jeg føler med dere. Har oppdaget bloggen deres i dag... La meg bare si jeg er blitt hekta.. Akkurat som å lese en god bok.. Det er så utrolig spennede og følge med dere.. Jeg har også sett dere på tv. Jeg kjenner også to av nattevaktene deres. Jeg håper av hele mitt hjerte at alt går bra med Sam.. Godt og lese at Sam er "våken". Jeg skal be for dere. Dere er i mine tanker. Stå på...
Tanker fra Dorothy Donley

Kine - nattevakt sa...

Absolutt Mie, det må være en grunn til at vi alle virkelig er sterke når vi må.

mie sa...

Dorothy: Så hyggelig med kommentar! Tusen tusen takk for at du ber for oss, jeg må gjenta meg selv og si at det er en gave... :) Hyggelig du liker bloggen!

 
Blogglisten