torsdag, juni 15, 2006

Byssing, vugging, synging, kyssing og kosing

Det har jeg gjort i dag. :) Og det er så fantastisk å kunne holde Sam godt inntil meg, uten å måtte ta hensyn til trach´en!!! Akkurat DET har jeg lengtet veldig etter helt siden Sam ble født. Å kunne ha ham tett inntil meg, som alle andre kan med sine barn. Sam er ofte litt "for" aktiv til å kose, han er jo tross alt litt over ett år, men i formiddag var han litt slapp og trøtt, så da koste han seg veldig i armene mine mens jeg sang for ham. :) Godt for en mamma!





Vi snakket en del med diverse leger i dag, og fikk vite at vi må prøve så godt vi kan å beskytte Sam fra sykdom framover, særlig til vinteren. "Bare han kommer seg gjennom den første vinteren, så er det greit" sa sjefen for avdelingen. Jeg spurte om han mente at Sam ikke kan gå i barnehagen, men jeg fikk ikke noe klart svar. Jeg tror de skjønner at livet må gå sin gang, og at det kanskje er for drøyt om en av oss må sitte hjemme med Sam hele neste år (og det hadde forøvrig selvsagt blitt meg...). Det er jo ikke bra for Sam heller, han trenger kontakt med andre barn og mer stimuli enn jeg makter å gi ham, så det er mange hensyn å ta og mange ting som må veies opp mot hverandre. Dessuten går jo Elissa i barnehage, og tar med seg det som er av virus og bakterier hjem...Det gikk vi jo gjennom forrige vinter.

De mener også at vi er nødt til å ha luft...eh, hva heter det? Humidifier på engelsk..Ikke luftrenser, men en slags airconditioner-maskin, som gjør luften mindre tørr. -Og en maskin som måler tørrheten. -Og det holdt ikke med en maskin på soverommet, vi må ha det i alle rom!
Dessuten må Sam få antibiotika hver eneste gang han gir tegn på forkjølelese, bare i tilfelle...
Det de vil unngå for enhver pris er at han må intuberes igjen (at de legger han på respirator), og det med at lufta ikke må bli for tørr har litt med at han har "astmatendenser" i lungene og at de små flimmerhårene vi har i halsen er helt borte i et område av halsen til Sam pga operasjonen. Vi trenger disse hårene for å hjelpe oss å "få opp det vi hoster".

Sam surkler en del når han puster, dette mener de er en kombinasjon av hevelsen som fortsatt henger i, og litt sekret i lungene. Ettersom han vokser og luftveiene blir større og stivere vil dette bli bedre sier de. I mellomtiden mener de vi bare må venne oss til surklingen: Det er "normalt". (Noen ganger lurer jeg på om de husker hva mennesker utenfor sykehusene mener er "normalt"..)

De sier også at vi må venne oss til lydene han nå lager når han sover - det blir jo litt ekstra "snorkelyder", surkling og/eller stridorlyder (tranghet som fører til lyd når lufta går forbi) Vi som ikke er vant til å passe på Sam på natta i det hele tatt har litt å venne oss til skjønner jeg! (Kommer nok til å ha nattevakter i en periode, men det vil kuttes ut) "Kommer vi til å sove i det hele tatt?" spurte jeg legen. "Sikkert ikke", sa han...
-For Sam har jo ikke noe særlig til stemme, i allefall ikke enda, så jeg kommer til å bekymre meg litt for om han klarer å vekke oss...(og jeg snakker her kun på mine egne vegne, Chris kommer til å sove uansett - og han er i allefall umulig å vekke med mindre Sam utstyrer seg med trompet! Enda en grunn til at jeg kommer til å sove dårlig... ;)
Sam har aldri ligget på rommet vårt før, men det spørs om han ikke må det når nattevaktene forsvinner! Og vi har ikke plass til en barneseng inne hos oss engang. Jaja..Vi finner vel ut av det!

Legene sa også at de vil prøve å flytte Sam over på den "vanlige" barneavdelingen i morgen hvis det er plass der, fordi han begynner å bli så bra at han ikke lenger trenger intensiv overvåkning. De har også sluttet å bruke overvåkningsutstyret, som har målt hjertefrekvens, oksygenmetning i blodet, antall pust i minuttet osv. Godt tegn at de slutter med sånt! Men de mener at han vil komme til å trenge såpass overvåkning at han må være på barneavdelingen i "en drøy uke". Vi syntes nok at de var litt vel optimistiske da de sa "en drøy uke" på mandag ja! ;)

Egentlig hadde vi returbillett til i morgen, 16/6, men den har vi måttet utsette. Vi gjettet på neste torsdag, men det var altså før vi fikk denne beskjeden om "en drøy uke" fra i morgen..Ja, tiden går! Bare vi rekker å komme hjem før bryllupet til søster´n....

18 kommentarer:

Amelie78 sa...

Første kommentator idag! Gjett forresten hvem som prøvde ringe på formiddagen idag :) Men ingen svarte... Kjipinger ;)

Nydelige bilder av Sam!! Yiik! han er til å spise opp. Forresten har jeg hørt masse vitnessoyrd (grusomt kananord) om mennesker som har opplevd mirakler ift nyskapning av lunger, livmor (!), fingre osv. Gud kan alltid fiksen noen flimmerhår om vi tror på mirakler!

(Jeg provoserer sikkert noen ved å si dette, men jeg tror og vet at Gud kan gjøre mirakler, da jeg har opplevd det selv :)

GID :)

Anonym sa...

Ettersom humidity er luftfuktighet, så må vel humidifier være en luftfukter, da?

Eirin=o) sa...

heihei!
har ikke vært innom på 2 dager. Det som har skkjedd siden da r jo bare helt supert! Gratulerer alle sammen altså!
Mange klemmer fra Eirin

Elisabeth sa...

Heisann.

Godt å lese at det går fremover med Sam.

Jeg har ellers vært på ferie i litt over en uke i Bergen (og vært delvis uten internett). Det har vært godt å slappe av og nyte det gode været som har vært her.

Anneline Konradsen sa...

Hei Mie, Anneline her. Jeg har vært inne på bloggen din ofte og er utrolig gla med dere/sam og at han er på bedringens vei!Han er en utrolig skjønn liten fyr. Synes også at du burde bli skribent for du skriver så bra.
Klem Anneline

Ingridpingrid sa...

Jadddddddddda! Dette går rette veien! Jippi! Det er fantastisk godt å se bildene av sam - våken, nydelig, litt tynnere synes jeg ... den gutten er en tøffing!! Godt å se dere to sammen også. Det er som om tåka letter rundt dere nå - litt og litt. Det blir solskinn, klarvær og deilig sommer for familien Inchley fremover :-)
Klem, Ingrid

mie sa...

Amelie: Å nei, prøvde du å ringe og alt mulig!! Æsj at vi ikke var her da....Prøv igjen!!
Vet ikke om "vitnessoyrd" er et kananord, men jeg skjønner hva du mener! ;) JA, vi tror på flimmerhår-mirakler!!! (-Og andre, for den saks skyld)

"Anonymous": Åh, ja....selvsagt er det luftfukter. Jeg fant ikke det ordet gitt! "Fukter"...jeg tenkte "væter"?? Neeei...kan da ikke være "luftvæter" heller! Sånn kan det gå - jeg strever fælt med å huske visse ord på norsk etter at jeg begynte å snakke så mye engelsk!

Eirin: Takk for det, takk for det... :)

Elisabeth: Ja, jeg har lest på bloggen din at du skulle til Bergen. ;) Høres deilig ut, særlig med fint vær! Her har det i mellomtiden skjedd ting ja, og forhåpentligvis fortsetter det sånn!

Anneline: Å, så hyggelig å høre fra deg da!!! Ja, er han ikke en liten skjønning kanskje. :):) Har du blogg også?? Det må jeg sjekke ut etterpå! :) Takk for komplimentet... ;)

Ingridpingrid: Tynnere ja...1 kg...Men fortsatt mener de han ser frisk og "stor" ut her, jeg lurer på hva de sammenligner med?? Igjen må jeg spørre: Husker de hva som er "normalt" utenfor sykehus?? Men, når sant skal sies kunne han sett myyyyyye tynnere og "sykere" ut enn han gjør. Han har klart seg fint!

Vi er klar for finvær hele sommeren vi, både fysisk sett og "på innsia"!

Anonym sa...

Du og du,dette gleder meg langt ned i hjerterota!! Så skjønne bilder av den nydelige sjarmøren,-jeg falt spesielt for badebildene. Der var dere så fine begge to!! Så deilig det må være å endelig kunne senke skuldrene litt,og kanskje kunne tillate seg å slappe av!! Hva er bønne-emnene fremover da? Flimmerhår, og hjemreise til din søsters bryllup? Halleluja,Gud ER god, og det står "be om hva du vil og du skal få det". Vet at dette kan være et av de vanskelige skriftstedene,men vi HAR altså løftene...
Klem fra Bente.

Anonym sa...

Hei MIe!
Så utrolig kjekt at det går så fint!! Og nydelige bilder:)
En skikkelig flott gutt!
Tenkte litt på det du skrev om at Sam ikke må utsettes for smitte fremover og om han kan begynne i barnehage. Barne- og familieetaten driver en barnehage/ avlastningstiltak der barna må være helt friske. Dvs. at ingen kommer dit med forkjølelser osv.. Dette er egentlig for kreftsyke barn, men tenkte at det skader jo ikke å undersøke om det blir behov for det... Den heter Solhagan og ligger ved Sogn hageby. Skal visst være veldig bra... Bare et tips... Vet hvordan det er å skulle isolere seg fra smittefare. Ikke så lett med gutter i denne alderen!

Lykke til videre!!!

Åshild

mie sa...

Bente: Ja, vi har løftene. Og det kan være vanskelig, men vi velger å tro på dem. Bønneemner er flimmerhår, bryllup, at Sam skal være frisk fra nå og gjennom vinteren (så det ikke blir komplikasjoner), og ikke minst at matsituasjonen må endre seg...Han spiser jo ingenting selv. Skulle gjerne vært kvitt den dumme knappen på magen hans!!! ;)

Åshild: Takk for tipset! Det kan bli vanskelig med bydeler osv, men det er veldig fint å vite hvis det viser seg at han MÅ isoleres. Kjempefint tips. :)

Anonym sa...

Hei Mie!

Jeg må innrømme at jeg har lest bloggen din i ganske lang tid. Håper det er greit. Og jeg er Kari, sykepleier på Nyfødt Intensiv på Ullevål, men passa aldri Sam siden jeg kjenner Ingunn. Jeg snakka med deg i utdrikningslaget til Ingunn, kommer fra kr.sand... Uansett, det gjør ikke noe om ikke du husker meg.

Vil bare si at det var HEILT UTROLIG FANTASTISK å se bildene av Sam. For en hjerte-knuser!!
Jeg vet jo egentlig ikke hva du har vært igjennom i det heile tatt, men jeg har jo sett deg nesten daglig på avdelinga i lang tid. Og prøvd og fått med meg noen episoder av tv-pastoren på søndagene, så jeg har sett at dere har hatt det tøft, men har ikke peiling allikevel. Men vil gjerne si at jeg er blei så gla da jeg så bildene av han. Og jeg gleder meg virkelig på deres vegne nå når trachen er ute og jeg håper at alt kommer til å gå kjempebra med Sam og dere framover!!!

Jeg blir veldig ydmyk når jeg leser bloggen din. Syns det er fantastisk at du tør være så åpen. Dere satte spor etter dere på Nyfødt.

Håper det blir masse, MASSE byssing, vugging, synging, kyssing og kosing framover!! Unner dere alt godt!

hilsen kari :-)

Cecilie sa...

Så fantastisk, nydelig og bedårende Sam er!! Og dette er jo virkelig godt å sjå! Gledar ei søster i heimlandet:) Skulle gjerne donert nokon flimmerhår om det hadde vore mulig.. No er det virkelig norske kjøttkaker på dåkke snart!!! HIPP HURRA!

Stig-Oyvind sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Stig-Oyvind sa...

Hei!!

Ja, det virker som om det skjer nye ting hver eneste dag, selv om det også er "en drøy uke til" for dere, hver dag:) Men det er så godt å se at det går riktige veien, selv om det høres jo ut som om det kommer utfordringer også.

Det er virkelig sant altså Mie, du skriver sinnsykt bra. Sam er jo bare jentenes hjerteknuser nr1 på bildene..jee

Jepp, vi har flyttet idag. Leier en fin fin leilighet på St Hans, Benedikte har flyttet inn, så kommer jeg sømmelig etter når vi er smidd.

Okei, hils hils

Klem SØ

Trine Hanken sa...

Såå utrolig skjønn Sam er.. VIrkelig en sjarmør det skal sies.. Tenker han er ganske lettet han også over at den hardeste kneika er unnagjort..
Tenkte på det da jeg sto opp i morges at Sam er en skikkelig.. hmm.. kan jammen ikke komme på det norske ordet, men et "connection point" og "one who brings unity". Tenk så fantastisk med alle menneskene som har fått kontakt med dere og hverandre gjennom Sam. Gankse utrolig. Jeg ber og tror at det kommer til å være noe som preger Sam's liv. At han får være en gutt/mann som bringer mennesker sammen, fra alle "walks of life"....
Hmm...
Fredag morgen her....
Ønsker dere en kjempedag og en veldig god helg!!!

Trine

maria sa...

Igjen, veldig kjekk lesing. Sam e jo bare kjempeskjønn, nydelige bilde.

Ett par nye bønne-emner, skjønner jeg... Den er vi med på vettu!

Amelie78 sa...

Hehe, ble en liten skrivefeil på det kananordet, gett... ;-)

mie sa...

Kari: HEEEEI! Selvsagt husker jeg deg! Jeg har drevet og spurt Ingunn hvordan det går med beinet ditt, det siste jeg hørte var at du skulle opereres...? Hvordan går det??? (Håper ikke det er dumt at jeg skrev det spørsmålet her...)
Selvsagt bare kjempehyggelig at du følger med! Her får du et unikt innblikk inn i morssinnet til en av mødrene du treffer i jobben din vettu... ;)
Takk for tilbakemeldingen på bloggen, fint å vite at noen "får noe ut av den".
Håper vi får mulighet til å treffes igjen, og at du får hørt stemmen til Sam etterhvert!

Cecilie: Hehehe, jeg synes jeg ser deg donere flimmerhår! JAAAA til norske kjøttkaker!! Er lei av å være her nå..

Stig-Øyvind: Hei igjen! Og gratulerer med leilighet!! På St-Hanshaugen og alt mulig, det er luksus da!

Trine: Det var jammen en fin vinkling på det synes jeg. :) Ikke dumt hvis det blir noe som preger livet hans!

Maria: Takk for at du tar med bønneemnene!!! Den lille sjarmøren vil takke deg en dag. ;)

Amélie: Hehe, ja jeg stusset litt et øyeblikk. ;)

 
Blogglisten