tirsdag, juni 20, 2006

O lykke!

I denne posten kommer det til å bli utrolig mange bilder...Håper dere synes det er ok! ;) For i dag har vi vært en familie på 4, nesten en helt vanlig en! Og det må feires/markeres med en haug av bilder selvsagt!

Sam har vært på Intervalle i hele dag, og vi har kost oss med å gjøre dagligdagse ting og har bare slappet av. De siste dagene har den lille krigeren faktisk vist interesse for mat, og i går ved middagsbordet stjal han til og med en potetbit fra meg som han så ufortrødent satte i gang med å fortære! Det var som om han aldri hadde gjort annet enn å spise poteter, og ned på høykant gikk den ene relativt store biten etter den andre! Han har alltid, uten unntak, kastet opp av mikroskopiske biter av alle slag før, så vi trodde knapt våre egne øyne!! Så i dag tenkte vi at vi fikk skaffe litt passende mat til ham, så han kunne få prøvd seg litt. Han spiste en halv fruktpuréboks


.....han drakk litt vann fra flaske


....og siden det gikk så bra skaffet vi middagsglass som han fikk til middag! Vi har prøvd å gi han diverse søte ting før, men aldri middag. Det gikk slik:


"Hmmmm...ser rart ut...hva er dette tro?"


"Skaaaaal vi seeee...."


"Smake litt kanskje?"


"Næmmen, godt jo!"


"Smatt, smatt, slafs, svelg, smatt"


"Konse konse konse konseeeeee....."


"Wops! Bomma litt!"


"Jaaaa...hva har vi heeeeer da?"


"Hæhæhæhæhæhæhæææææææææ!"

-Og til slutt et nærbilde av sølet, som havnet akkurat der det skulle: På haka, rundt munnen, på nesetippen og under øyet!



Bare de aller færreste vet hvor fantastisk godt det føles å se mat smurt rundt i fjeset på en unge som aldri har åpnet munnen forventnigsfullt før. Han smattet! Han smilte og syntes det var stas! Han koste seg med hver skje! Han undersøkte, gransket og prøvde ut! Han syntes det var gøy!!!

I går da Sam plutselig satt å slafset på potetbiten, slo det meg: Hvis Sam i tillegg til å ha fått stemme (begynnelsen på en i hverfall..) begynner å spise vanlig, ja da har vi sannelig min hatt blitt en vanlig familie!!! Da er det ikke flere problemer da!! TENK på det!!!!!!!!!
-Det er for så vidt helt ut av det blå også, denne spisingen er en helt uventet men veldig velkommen bonus! Jeg har nesten ikke ord!!

I dag er det akkurat som noe har letnet litt for meg. Det er liksom som om jeg har gått og båret på en veldig tung sekk som har sittet oppå hodet og den bøyde nakken min, en nesten lammende ekstravekt som har gjort skrittene mine tunge og har gjort det vanskelig å se noe annet enn bakken rett foran føttene mine.

Jeg har ikke vært ordentlig glad på veldig, veldig lenge. Jeg hadde nesten glemt hvordan det er å være glad, helt til jeg i dag så Sam sove alene uten tracheostomi. Helt til jeg så han smile lurt over den fine nye lyden han lagde. Helt til jeg så han åpne munnen frivillig for å sjekke ut hva som var på skjeen jeg rakte ham. Helt til vi satt 4 stykker rundt et middagsbord, og alle spiste glade og fornøyde. Helt til Sam og Elissa satt sammen i badekaret og sloss og var uvenner... :) Sakte men sikkert rettet jeg meg opp innvendig, og jeg oppdaget at jeg satt og lo av glede mens Sam griste og slapp mat på gulvet! "Look Chris, look, look, look!!! This is just unbelieveable, isn´t it?? I can´t believe it´s happening!!!"

Det er utrolig hvordan det kan snu, det vil jeg bare ha sagt. I dag har vi nesten hatt feriefølelse her, og har kun gjort det som har falt oss inn til enhver tid! Vi har nesten kjedet oss litt, og jeg måtte le for meg selv da jeg kom på pappas evinnelige omkved: "Man SKAL kjede seg litt på ferie. Først når man kjeder seg vet man at man slapper helt av."

-I så tilfelle er det bevist: Vi begynner å slappe skikkelig av her!!! Og da mener jeg ikke at vi kjeder oss veldig, men at vi tydeligvis har kommet til et punkt hvor vi begynner å slippe taket i alle bekymringene, sakte begynner å ta inn hva som faktisk har skjedd. Det begynner å gå opp for oss at vi kommer til å få et helt nytt liv som familie, og vi begynner endelig å tro på at det er over!

Kanskje på tide å kaste sugekatetere, filtre, splittkompresser, vattpinner, tracheostomituber, halsbånd osv osv osv?? (Får kanskje ikke kaste sugemaskinen, ellers blir det dyrt for oss...selv om det er utrolig fristende!!!)
Tror vi får filme seansen! Og Elissa skal få være med: I dag fant hun noen "neser" (filtre til tracheostomien) under senga vår. "Er dette trak...osto...min?" spurte hun....første gang jeg har hørt henne si det ordet! "Sam trenger ikke mer?" "Nei, det er helt riktig Elissa. Du har skjønt det du! Sam trenger det ikke mer, og nå kan han snakke!!!"

22 kommentarer:

Anonym sa...

Ja når DU nesten ikke har ord,så er det kanskje ikke så rart at en annen "stakkar" ikke har det!! Jeg griner,smiler og ler om hverandre -dette er sååååå FANTASTISK!!!!
Jeg unner dere denne gleden av hele mitt hjerte.
Artig å se/høre alt barn får med seg og forstår,- selv om de er små!!
Så er det vel på tide å løfte blikket og sende en takk...
Bente.

Margrethe sa...

Gratulerer!!! Utrolig godt å lese at det går så bra. Ingen ting er bedre enn barn som koser seg med maten:)

Shabby chicks sa...

Fantastisk å lese dette! Godt at byrden begynner å lette, og at dere kan få være en vanlig familie; spise sammen, søskenkrangel og kjede seg litt er bra! :-)
Marie

Trine Hanken sa...

Utrolig herlig å lese og se bildene fra gårsdagen. Jeg blir liksom litt målløs jeg.. bare så takknemlig til Gud. Han har virkelig vært med og har vært og er fortsatt i kontroll. SÅÅ gla på deres vegne at dere nå kan begynne å fungere som en vanlig familie og at dere kan senke skuldrene, og virkelig GLEDE dere over begge barna deres og fremskrittene de gjør.

You go Sam, for en tøffing!!!

Anonym sa...

Fantastisk å lese !! Og så herlig at dere får noen "vanlige" dager sammen alle fire... Ønsker dere noen fine dager i Sveits, håper dere kan få litt "ferie" selv om dere sikkert lengter hjem... Ønsker dere en flott sommer, og lykke til videre...!!
Hilser dere med Pred 3,13 : "Når et menneske, hvem det så er, får ete og drikke og unne seg gode dager til gjengjeld for alt sitt strev, så er også det en Guds gave. "
Vær velsignet !
Lindis

jeanette sa...

Så utrolig FANTASTISK!!! Dette unner jeg dere virkelig fra bunnen av mitt hjerte! Sam er virkelig full av livsgnist! Godt å vite at dere kan begynne å nyte livets små (les: STORE) gleder!

Håper dere får mange "kjedelige" dager til vi sees igjen - snart...

Stor klem til dere alle - Jeanette

ingunn sa...

Å , nå sitter jeg med tårer i øynene, du! FANTASTISK! Deilig for dere å føle at ting er litt mer "vanlige" endelig!!! Og Elissa er jo skjønn da, hun plukker opp ord, og så klarte hun å si trakostomi, da... hærrrlig! akkurat når hun ikke trenger det ordet mer!!! hehe...
Lykke til videre, håper dere får ha Sam på Intervalle flere dager fremover!!!

Kine - nattevakt :) sa...

Jeg sitter her å tørker mine gledestårer - dette var en helt fantastisk nyhet Mie, og vel forjent.

anka sa...

FANTASTIK!!!! dette er så vanvittig deilig å lese! så godt å "høre" deg så lett til sinns! WOW, Halleluja, pipp pipp hurra (som jacob sier) fytti, så bra dette er! vi jubler sammen med dere! glder meg til fortsettelsen!

anka

Øyvind Hæreid sa...

Hurra!!!!!!!!!!

Hjertelig hilsen pappa

Andreas Kvernflaten sa...

"Sakte men sikkert rettet jeg meg opp innvendig..."

Det er rett og slett helt utrolig. Må innrømme at jeg ble helt overveldet her jeg satt. Dere fortjener det så SINNSYKT mye!

Har sagt det før og sier det igjen. Mie; denne bloggen har de siste ukene dekket alle mine behov for thriller-litteratur .

Når skriver du boken? ;-)

Andreas

Eirin=o) sa...

GRATTIS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kan vel nesten ikke si noe annet enn det nå:) Og han er jo bare så nydelig der han sitter tilgriset med middag:) hehe:)
Store klemmer til alle fra meg

Anonym sa...

Så fantastiske bilder!!!! Han er en utrolig nydelig gutt han Sam! Og enda mer nydelig med maten rundt i heile fjeset! :-) Det er så deilig å se at ting går den rette veien. Håper det fortsetter sånn. Med stormskritt! Bloggen din er veldig hyggelig lesning for tida. Og det gleder hjertet!

Anonym sa...

Det var meg, Kari som skrev forrige melding. Blei så ivrig at jeg glemte å skrive det. ;-)

Grete sa...

HURRA!!! Dette er jo helt fantastisk bra. Så godt å høre at du har "lettet" for deg også. Nydelige bilder av den nydelige lille gutten deres.

Karina sa...

Jeg skriver under på alt de andre har skrevet! Dette er bare helt FANTASTISK!!! Kos dere alle fire!

maria sa...

Så utrolig kjekt å lese, Mie! Sitter på øvelse for Kids Worship til søndag formiddag og skal vel egentlig følge med å sørge for at alt går som det skal, men måtte liksom bare inn å se om det var noe nytt... Gleder meg veldig med dere. Du virker virkelig mye lettere til sinns nå, ja. Og det har du god grunn til! Helt nydelige bilder av Sam, full av mat. Nyt resten av "ferien"! Det har dere sannelig fortjent nå!

Ingridpingrid sa...

Å kjære Mie!

Det er ufattelig godt å lese at du kjenner GLEDE. Endelig :-) Jepp -Dette er året alt snur og du får tilbake, med renter, alt som er tatt fra deg (internt, du skjønner...). Det er fantastiske nyheter og vi hilser massemasse til dere hele hurven!

Ps; Du må kikke opp mot himmelen på morgenkvisten i morra og se etter et fly. For inni der sitter vi og Kvernflatens på vei til Hellas. Vi hopper på en tur, bestemte oss i går. Kanskje vi kommer hjem samtidig på torsdag om en uke???? Gjør vi det?

Klem, I.

Amelie78 sa...

Dette var sterkt, rørende og utrolig fantastisk å lese! Gleder meg med deg!

En gutt på 13 som er med og ber for Sam, sier at "litt hes stemme er da ikkeno' problem. Jeg skal lære'n opp til å synge, jeg!" :)

Flotte bilder!! :) Hurra for søl og mat-gaflings!

Klem!

mie sa...

Bente: :):) Det er absolutt på tide å løfte øynene. :)

Margethe: Tusen takk for det! Du vet hvor godt det er.. :)

Marie: Hehe, ja det er godt å høre at du er enig i at man skal kjede seg litt! Vi begynner å bli en vanlig familie!

Trine: Ja, nå begynner det å bli god grunn for å bli målløs! Vi gleder oss til å komme hjem og virkelig begynne det "nye" livet! -Og du har rett, Sam er en tøffing. En sta tøffing som absolutt ville STÅ når han ikke hadde krefter til det, og som kanskje derfor har kommet seg så godt nå!

Lindis: For et bra bibelvers! Da har vi til og med bibelsk dekning da. ;) Chris begynte nesten å gråte da han leste kommentaren din!

Jeanette: Tusen takk for det! Sam ER virkelig full av livsgnist! Han har begynt å bli veldig sta og har begynnende sterke meninger om hvordan ting skal være! Har på en eller annen måte lært seg å riste på hodet mens han har vært på sykehuset, selv om jeg ikke tror han vet hva det betyr enda. ;)

Gleder oss til å treffe deg og Eric igjen! -Og Amanda da!

Ingunn: Ja, er hun ikke skjønn kanskje?? Og Chris og jeg er helt enige om at hun må være "outstandingly clever"! Hehe, utrolig komisk at det ordet kom nå, ukevis etter at vi ikke trenger det mer ja!

Kine: Tusen takk for det! Vi treffes vel snart vi da? ;)

Anka: Er lettere til sinns nå ja, selv om utmattelsen tar meg innimellom....Det har vært en lang "reise", på alle måter. Pipp Pipp Hurra, nå kommer vi snart hjem!!!!

Pappa: :):):):)

Andreas: Du er god! ;) Hehe, jeg skriver gjerne bok jeg, men om hva?? ;)

Eirin: Ja, vi synes han var helt skjønn med mat-sminke, det er sånn det skal være. :)

Kari: Så hyggelig at du likte mine litt mange bilder! ;) Han ER en skjønn gutt!

Grete: Det begynner virkelig å letne, sakte men sikkert. :) Ikke mange skyer på himmelen nå!

Karina: Vi koser oss etter beste evne, her på "triste" Intervalle...Men fint vær er det!

Maria: Hehe, morsomt at du "bare måtte sjekke" synes nå jeg da! :) Håper dere fikk til fin Kids Worship allikevel!

Ingridpingrid: Jeg likte særlig den kommentaren om "med renter"! Det vil jeg gjerne ha takk!! ;) Det ser jo lovende ut foreløpig i allefall.
Vi kommer nok hjem dagen før dere vi da, på onsdag. Men håper vi ses ganske fort etter at dere kommer hjem da, og ha en fin tur!

Amélie: Hehehe, det var da en bedårende kommentar fra den 13-åringen! Du får hilse han så mye, og takke for at han ber!

Glad i deg. :)

Netten74 sa...

Herlige bilder!!
Godt å både lese og se framgangen til Sam.

Klem

mie sa...

Netten74: Ja ikke sant?? ; )

 
Blogglisten