fredag, juni 09, 2006

Pauser "uten" maske

I dag har de begynt å ta av den avanserte maskinen som gir et "ekstra dytt" litt i kortere perioder, for at Sam skal øve på å dra pusten ordentlig selv. Første gangen klarte han seg i 45 min, andre i ca 30 min. Men han har da en annen maske, som gjør at han fortsatt puster inn litt ekstra oksygen og helium (bare at han gjør "arbeidet" helt selv). Jeg fikk holde han litt igjen i dag, og jeg trodde at det skulle være helt uten masker og styr, men det var det altså ikke. Jeg hadde håpet å få høre stemmen hans uten maske og uten helium (stemmen blir jo litt rar...;), men det får visst vente...


Sam var fryktelig trøtt og grinete mens jeg holdt han, så resultatet av det var at jeg ble både trøtt, sliten og lei meg...Sykepleieren sa "jeg håper det var koselig for deg" etterpå, og først trodde jeg han tullet! Hvordan kan jeg nyte å holde Sam når han bare har ubehag og drar i ledninger og styr - og desperat prøver å dra av masken hele tiden? Det var nok godt ment. Men de er jo så vant til dette på sykehus, det blir vel nesten normalen? Jeg sa "jeg skulle bare ønske at Sam hadde satt mer pris på det", og da sa han at han trodde Sam egentlig hadde glede av det - varmen, hudkontakten, øyekontakten. Og det er vel noe i det. Kan ikke regne med at han alltid er i form til å vise det bare. ; )


Her er dagens sykepleier, Daniel, og jeg bare måtte ta et bilde av ham... -For SER han ut som en sykepleier egentlig?? Bare synd jeg ikke fikk tatt bilde forfra, for han ser seriøst ut som han egentlig var på vei til Dørvaktskolen men gikk feil da han skulle studere. Han har brukket fortennene og alt mulig!! Han skifter bittesmå bleier med svære, hårete hender og fikler og fikler med gjenstridige små sprøyter. Når han stryker Sam over håret må jeg nesten roe han ned litt! (neida, nå overdriver jeg...hehehe. Men det HADDE vært litt morsomt hvis jeg måtte det!)

-Ikke det at sykepleiere må være enten damer eller myke menn uten for mye hår på brøstet, men vi er bare ikke vant til å se....(her tenker jeg så det knaker på en "bedre" og mer respektfull beskrivelse enn den som umiddelbart dukket opp i hodet mitt, men til ingen nytte:) en svær, mørk bavianlookalike med tredagersskjegg i denne typen omsorgsyrke! (Ja, der fikk jeg sagt det gitt!)

Hehe, jeg tenker at det må se ut til at jeg er i bedre humør enn i går utifra hva jeg skriver, og det kan vel egentlig stemme. Selv om det går opp og ned i løpet av en dag. Og noe av grunnen til at mitt syn på livet er litt lysere i dag, er at vi har gjennomført litt "handleterapi". Det gjorde godt skal jeg hilse og si! ; )

16 kommentarer:

Gutten sa...

åj. han ser jo ut som doktoren "Jack" i Lost...
det høres så fælt ut alt med Sam. men alikevell får du fram et smil til kamera! :) det overasket meg. måtte det fæle snart være over, og Sam kan få hoppe og sprette som aldri før! dere fortjener virkelig at noe virkelig positivt skal skje snart!

Anonym sa...

er det ikke moro at slike menn velger et omsorgsyrke..? det må jo være beviset på at skinnet kan bedra og at det ytre ikke sier noe om det indre.. :) Så flott at "shoppingterapien" hjalp litt, utrolig hva den egentlig kan utrette fra tid til annen.. hehe.. ha en riktig god natt og så fortsetter jeg å følge med dere, både i tanker og bønn.. må dere få all den styrke dere trenger for å komme dere gjennom den siste tiden.. snart blir Sam frisk, det er jeg sikker på.. :) klem fra *trulte*

Anonym sa...

Hei på deg fra en beundrer): Må bare si at jeg er virkelig imponert over hvor GOD du er til å formulere deg... (spesielt beskrivelsen av sykepleieren...)Og du må være en fantastisk MOR for dine skjønne unger...
Ut ifra det du skriver virker du som den perfekte "mamman til Sam".... Det er GUD som har gitt deg/dere den fantastiske gaven som Sam er, for bare DU ER GOD nok mamma for han.... Hilser deg med 5.Mos 25b "Som din dag er skal din styrke være"
Jeg beundrer din åpenhet og ber om at "imorgen vil Herren gjøre underfulle ting blant dere" (Jos 3,5)
Med vennlig hilsen Lindis

Cecilie sa...

Kjenner vi trenger ein del fleire Daniel i norsk helsevesen!:) Fint bilde av deg Mie!!! Du, hils Chris og sei at han ikkje skal bekymre seg for at vi her heime synes du er "bitch". Det er du IKKJE!! Eg heier på SAM!!!

ingunn sa...

Var det nyinnkjøpt t-skjorte du hadde på deg på bildet? Du så så fresh ut at!!! Ut fra det du skrev så virket tankene lysere i dag ja! Håper du får bedre dager fremover!

maria sa...

lol... du kan virkelig å formulere deg, Mie! Godt å høre at "shoppingterapien" hjalp! Skulle gjerne hatt litt av det selv (ikke det at jeg nødvendigvis trenger så sårt terapi-delen, men...lol)

Så godt å høre at Sam klarer å puste litt selv. Det skal bare gå bedre og bedre!!

Skal fortsette og be om at du får styrke og kraft, glede og fred, fra Han som har kontroll på alt! Ta deg litt "Mie-tid" innimellom, kan nok være godt å komme litt unna alt og alle når det er så mye som skjer rundt en hele tiden!!

Heier Sam og dere alle videre!!

Anonym sa...

Kjære Mie. Vær du sikker på at Sam har glede av å være i armene dine, men at du ikke deler de følelsene er vel ikke så rart. Du må jo hele tiden passe på ledninger og maske og ikke minst Sam´s ubehag med det hele.
Morsomt å lese om Daniel,enig med ho som sa vi trenger noen slike her også. Du har hørt det før,men jeg sier det jeg også - du skriver så utrolig godt, - også høres du lettere ut idag! Resultat av "handle-terapien", kanskje?
- Også fortsetter vi å heie på deg,Sam.Så fint at du puster litt ved egen hjelp,snart er du frisk!! :)Klem fra Bente.

Anonym sa...

Jaja,du skrev faktisk det om handleterapien!! Kan ikke huske ALT man har lest heller,da...

mie sa...

Gutten: Jeg vil beskrive Jack som høy, slank, mørk, pen , raffinert - og hadde jeg fått tatt det bildet forfra hadde du sett at de ikke ligner så VELDIG...;) Han her ser virkelig mer ut som en dørvakt!
Mulig jeg smiler, men øynene mine er vettskremte...

Trulte: JO, jeg synes det er helt fantastisk at noen slike menn velger at sånt yrke! Det er forøvrig tre-fire mannlige sykepleiere på Sams avdeling. Uvanlig mange, i forhold til hjemme.

Lindis: Så hyggelig med kommentar! Takk for komplimenter:), og takk for bibelversene! Det første er et ord pappa ga til meg tidlig etter at Sam ble født, og som jeg klamrer meg til. Jeg håper det andre blir sannhet...

Cecilie: Hehe, ja gjør vi ikke det kanskje? Særlig dere som jobber i helsevesenet merker nok at de ofte mangler!
Skal hilse og si det til Chris, så han slutter å bekymre seg for mitt omdømme. ;)

Ingunn: Ja, det var en ny t-skjorte! ;) Godt at du syntes jeg så fresh ut, jeg kan forsikre deg om at jeg ikke følte meg fresh... :)

Maria: Shoppingterapi ruler! Hva betyr "lol"?

Bente: Hehe, ja der var du "spot on" ang handleterapien! Det hjalp, og nå har jeg fine klær som muntrer meg opp hver gang jeg tar dem på også! Chris forstår ikke dette fenomenet, og mener det er altfor dyrt "når det ikke varer"; man trenger jo bare mer og mer av denne typen terapi... ;)

anka sa...

synes også du ser "frsh" ut!
jeg har ikke blogg - men skriver på hovedoppgaven, og ca 4 ganger om dagen må jeg liksom innom å se om det er noen nytt fra sveits! selv om jeg ikke legger igjen beskjed hver gang, så følger jeg nøye med og ber for dere så ofte jeg kan!

og ja, så må også jeg innrømme at litt handling - det hjelper farlig godt på humøret:-)

anka

anka sa...

hvis du lurer på hva "frsh" betyr - så er det "fresh" :-) og jeg kan meddele at lol betyr laughing out loud

mie sa...

Anka: Aha, her var det jo mye informasjon! ;) Da vet jeg hva diverse ting betyr vettu. Men du HAR på en måte en blogg, det ser ut som du begynte men ga opp...? "Anka sin", sier det deg noe??
Så flott at du lar deg "rive med" såpass at du sjekker bloggen 4 ganger om dagen, jeg er beæret. :)

Anonym sa...

Hei Mie (og Chris og Elissa og Sam..)
Det er godt (og vondt, og morsomt, og hele følelsesspekteret etter hvordan dagene har vært) å følge deres opplevelser denne tiden - ja, du skriver så jeg føler jeg "er" i situasjonen. Vil støtte deg på å ta egne reaksjoner og følelser på alvor, det er jo det som er DEG.Du må ta vare på deg selv for å kunne ta vare på andre, så enkelt og så vanskelig er det! Så sørg for dine nødvendige "pustehull", og Chris for sine..Ser at mange tenker på dere, og "Gode tanker, de er som korn som spirer og avler nytt korn". Dere er godt på vei, og mye positivt har skjedd! Varme hilsner fra Jorunn

Anonym sa...

Hei Mie (og Chris og Elissa og Sam..)
Det er godt (og vondt, og morsomt, og hele følelsesspekteret etter hvordan dagene har vært) å følge deres opplevelser denne tiden - ja, du skriver så jeg føler jeg "er" i situasjonen. Vil støtte deg på å ta egne reaksjoner og følelser på alvor, det er jo det som er DEG.Du må ta vare på deg selv for å kunne ta vare på andre, så enkelt og så vanskelig er det! Så sørg for dine nødvendige "pustehull", og Chris for sine..Ser at mange tenker på dere, og "Gode tanker, de er som korn som spirer og avler nytt korn". Dere er godt på vei, og mye positivt har skjedd! Varme hilsner fra Jorunn

Kine - nattevakt :) sa...

Vel, fra en sykepleierstudent sine øyne, er det ikke veldig mange av hans kaliber på høgskolen....faktisk ingen som jeg har sett. :) Men vi burde absolutt hatt litt mer "staute" karer i helsevesnet, det ville lettet litt på våre tunge løft :)

Stå på videre!

Amelie78 sa...

Synes han bavian-lookalike'n var ganske sexy, jeg. Ikke så jeg noe til altfor mye tredagers eller hairy arms heller ;-)

Hehe. Morsomt innlegg som jeg leste litt i etterkant...

Klem

 
Blogglisten