onsdag, juni 14, 2006

Sam fikk endelig bade

...og her kommer selvfølgelig bildene! Han har ikke badet siden kvelden før operasjonen, det er altså 3 uker og 2 dager siden...




Vi måtte ta av alt mulig av ledninger osv for at han skulle bade, så med unntak av peg´en og nesesonden så var han "fri". Etter badet snek jeg meg til endelig å holde han inntil meg uten alt dette styret med masker, ledninger og trach!!!

Senere i dag dro Sam selv ut nesesonden (han dro den ut to ganger i natt også..), og da ga de den opp. Han skulle uansett ikke ha den så mye lenger. Så nå har de begynt så smått å bruke peg´en (for dere som ikke vet hva det er; et kunstig laget hull på magen inn til magesekken som han får mat gjennom fordi han ikke vil spise selv) igjen, hvilket betyr at magesekken igjen får "brukt seg". Alt er små framskritt, så vi er ikke så lei oss for at han ikke gadd å ha nesesonden mer. ; )

Da jeg vasket den lille, tynne kroppen til Sam så fikk jeg sett nærmere på alle arr, røde flekker i huden etter plaster og elektroder, hud som skaller av, allergiske hudreaksjoner osv..Det var jo litt rart. Men veldig, veldig godt å få badet ham igjen - og dette var første gang vi bader ham uten å ha hjertet i halsen pga trach´en!!! Vi har måttet være to, én som holder ham så han ikke kommer for langt nedi og som passer på at han ikke spruter vann inn i trach´en, én som står klar med sugemaskin og nye filtre i tilfelle de blir våte. Fra nå av kan han sitte selv, sprute så mye han orker, bade sammen med Elissa kanskje, og bare kose seg!!

Det er veldig, veldig vanskelig å tro at dette er over nå! Tror jeg kanskje må si det høyt til meg selv mange ganger eller noe.. ; ) Kanskje Chris og jeg må si det til hverandre noen ganger om dagen?! Sugemaskinen står klar under senga vår, og vi har ikke turt å kaste sugekateterene enda heller! Vi har liksom ikke våget å tro på at vi ikke trenger dem mer. Det har forsåvidt ikke vært helt sikkert før nå heller. Men nå må vi vel kanskje kunne begynne å si at det er sikkert... Eh he.. : ) Det er faktisk veldig vanskelig! Som sagt før så lurer jeg på om det er fordi vi har ønsket det så sterkt over sååå lang tid - det har mer vært som et desperat behov. Og nå er vi redde for å tro at det er sant, i tilfelle noen sier "nei dessverre, det går nok ikke likevel. Vi må sette inn igjen trach´en." Uten at jeg mener det, så er jeg liksom fortsatt forberedt på den beskjeden inni meg!

Sam er fortsatt helt gledesstrålende over den nye stemmen, selv om han må tenke fælt over det hvis han vil lage lyd. Og han ser fortsatt ikke helt vitsen med denne "saken", han trenger den ikke! Det er mest for gøy. : ) I dag har han visst vært den store stjernen på avdelingen, han har smilt til alle og enhver (som han pleier) og vært i strålende humør! Da han badet sto det plutselig fire leger rundt badebalja og så på ham, alle veldig fornøyde med resultatet! Chris skyndet seg å ta bilder, men fikk visst bare med tre og en halv lege:



Det er så uendelig godt å se at Sam igjen er seg selv, og at det strålende humøret hans har "overlevd" denne grusomme opplevelsen. Og som sagt er han sååååå fornøyd med denne nye oppdagelsen!!! : ) : ) : )

11 kommentarer:

Theresa sa...

Hei Mie!

Så utrolig godt å se lille Samuel smile! Er så lykkelig på deres vegne, det er så fint å se at alt har gått så bra!

Vi har savnet Elissa kjempemye. Tina snakker hele tiden om alle lekene hun skal dele med Elissa.
Barna i barnehagen spør stadig om Elissa ennå er på ferie, SÅ må vi snakke om det å savne noen..
Tok Kristian i å se så tankefull ut her en dag..så ut av det blå spurte han "Elissa kommer snart?"

Gleder meg vanvittig mye til å få være med på utviklingen til Sam i barnehagen, fra høsten av.

Blir godt å få dere hjem snart...

Har vært så fint å få lov å følge hele oppholdet deres på Bloggen din!! Setter så utrolig pris på at du deler dine tanker og følelser i denne prosessen.

Skal hilse så mye fra alle her hjemme og i barnehagen!

Stor klæmm tel dokker alle!
Theresa

kikkaklaus sa...

Hei!

Så utrolig nydelig å se de bildene av Samuel nå:) det varmer virkelig å se det.
Er rett og slett litt målløs..
Ville bare si at det er stort av deg, Mie, å dele så mye med oss! Så ærlig og oppriktig..
Ønsker dere noen gode dager framover nå, håper at vi får sett dere før vi stikker til london.

Stooor klem fra oss to -kk

Shabby chicks sa...

Ja, dette blir bare bedre og bedre!! Det var virkelig gladnyheter:-) Jeg gleder meg stort med dere!

Marie

anka sa...

Halleluja!!!!
så deilig å se deg holde sam - uten alt stæsjet!
deilig å se smil og lese gode ord!!!!

vi gleder oss til å se dere igjen!

anka

maria sa...

Som de før meg har sagt her... utrolig godt å lese så mye gode nyheter her for tiden, og veldig flotte bilder av deg og Sam! Veldig, veldig kjekt!

Som du ser har jeg blitt overtalt til å få blogspot jeg også... så nå skal det gå å legge igjen kommentar... har ikke lagt ut så mye enda, men det kommer etterhvert...

Tone sa...

Hurra for Sam som smiler så stort!!! Herlig, herlig bilde øverst i innlegget...

jeanette sa...

Så fantastisk å se go' gutten deres slik vi kjenner han best - med et stort smil om munnen og gnistrende øyne. Han ser så godt ut!!!

Veldig koselig å snakke med dere i går! Eric hilser så mye.

Klem- Jeanette

Anonym sa...

Så utrolig godt det må være for dere å se at Sam blir stadig bedre og bedre.. Ha en strålende dag! *Trulte*

Trine Hanken sa...

ÅÅÅÅÅÅÅ du store min!!!!!
For noen bilder!! Helt fantastisk!!!!!!!!!!!!
Sam er jo bare så skjønn, så ut som han storkoste seg i bade baljen..
Nyt det!! Gleder meg med dere!

Netten74 sa...

Hei Mie!!!

Jeg har sagt det før, emn sier det gjerne igjen:) Sam er en nyyyyyyyyydelig gutt. Tror så gjerne at han sjarmerer sykepleiere og leger i senk der nede:)

klem fra J

mie sa...

Theresa: Så hyggelig med kommentar! Og hyggelig at du har fått til å følge med på hva som skjer med oss. :) Når det gjelder Sam og barnehage, så er det mulig vi må utsette starten noe pga at han må hente seg ordentlig inn etter alle utfordringene før han utsettes for smitte igjen. Men dette kommer vi i såfall nærmere tilbake til.
Fortalte Elissa hva Kristian hadde sagt, og hun ble kjempeglad bare ved tanken på å treffe han og alle de andre (som vi måtte nevne ved navn, alle sammen;) igjen! Og hun ble også ivrig ved tanken på Tina og lekene hennes... hehehe. ;)

KK: Det er liksom sånn jeg er da, det er naturlig for meg å være åpen og meg selv. -Sånn sett er det ikke noe "offer" eller noe jeg jobber mye med å få til. ;) Synes det bare er fint jeg, å få dele ting med andre. Vi håper også å få treffe dere før dere drar! Når er det?

Marie: Takk for det! Det er så koselig at du følger med synes jeg! :):)

Anka: JAAAAAAA! JIPPI!!!!!! Det er virkelig fantastisk, ikke sant?? Vi gleder oss til å se dere igjen også! Tror vi må ha fest hver kveld utover sommeren og invitere alle etter tur, vi må jo feire!!!!

Maria: Ja, dette har for tiden blitt til "Gode Nyheter Fra Inchleys"-bloggen. ;) ENDA godt du har fått deg blogspot sier nå jeg, den andre der var jo vanskelig å lese også - i tillegg til at det ikke går an å skrive kommentar. Skal linke jeg! ;)

Tone: Ja, er han ikke søt kanskje?? Du skjønner sikkert at vi har savnet smilet hans! :)

Jeanette: Ja, endelig er han seg selv! Han er litt trist og forvirret over tilværelsen innimellom, med "franske" mennesker som snakker uforståelig og senga som et lite fengsel, men når han ser oss er han stort sett glad!
Takk for telefonen, og hils Eric tilbake.

Trulte: Takk for det, vi prøver å nyte framskrittene og har hatt en fin dag. :) Fint vær er det også, det passer godt.

Trine: Han elsker å bade, men ble litt kald etterhvert så det ble ikke så langt bad...Han frøs nok fordi han har gått ned så mye. Blir nok bedre etterhvert! ;)

Netten: Han fortsetter å sjarmere, og det er i grunn bra det - da får han litt ekstra oppmerksomhet når vi ikke er tilgjengelige! :)

 
Blogglisten