lørdag, juni 17, 2006

Søsken"kjærlighet"/Livet på Interv....osv....



I dag fikk Sam lov til å være litt på gulvet for første gang etter operasjonen, så vi laget til en liten "familiepiknik" (minus mat) ved siden av sengen hans med laken og puter. Han var fortsatt "festet" til matmaskinen, så han kunne ikke akkurat gå langt. Elissa la seg ned ved siden av ham, og det ser veldig så idyllisk ut på bildene! Men det er kanskje overflødig å nevne at jeg grep sjansen til å ta bilder i de to sekundene det gikk fredelig for seg?? Elissa er nemlig ganske sjalu, og jeg tror ikke hun synes det var en dum løsning å hilse på Sam en liten stund hver dag for så å overlate han til andre resten av dagen. Nå må hun snart dele oppmerksomheten igjen...

Sam er i utgangspunktet klar for å ta en tur ut fra sykehuset snart, men de tar visst ingen sjanser: Ikke før på mandag.... Det er fryktelig kjedelig på sykehuset, både for Sam og oss, så vi føler oss litt "hjernedøde" etter å ha sittet på avdelingen i noen timer...Men, snart er det over. Vi får fokusere på det. : )

Ellers begynner vi å bli skikkelig lei av Intervalle også, det er utrolig slitsomt som sagt å ikke kunne være for oss selv innimellom. Det er også slitsomt at det til stadighet kommer nye hit, og at folk vi har blitt litt kjent med drar igjen. Det er en grense for hvor mange nye man orker å bli kjent med liksom...
-Og nå er det fryktelig mange her som ikke vasker koppene sine før de setter dem inn i skapet igjen!! ER det bare vi som er overrenslige, er det vanligere enn vi tror å drikke, skylle, tørke og sette inn igjen?? Sist gang jeg skrev om dette var det rungende stillhet om emnet, så jeg begynner å lure litt... ; )
Jeg for min del har bestemt meg for at jeg fra nå av ikke tar noen sjanser: Her skal det vaskes kopper før hver gang jeg bruker en! For nå klarer vi ikke lenger å holde oversikt over oppvasksynderene, de er overalt; det flommer over av dem. Det nytter ikke lenger å ta ut igjen de skitne koppene og sette dem i oppvaskmaskinen.

Akkurat nå sitter hele den italienske mafiaen stuet sammen på det bittelille tv-rommet, sammen med en (heldigvis tynn) Chris. Det er fotballkamp, Italia spiller. Jeg hadde litt lyst til å observere spetakkelet, men det er ikke plass til meg der inne. Jaja. Da får jeg i allefall sitte sånn noenlunde i fred på kjøkkenet.

Ellers har jeg truffet to svensker, én av legene i følget til professor Monnier (han går stort sett rundt med opptil flere stumme "disipler" som sluker hvert ord han sier) sa plutselig "hej då" da hun gikk, og hun så unektelig svensk ut. (You know what I mean....noen ganger ser man det bare!) Dessuten kom det en svensk mor hit til Intervalle i går, men hun bor riktignok her i landet og er gift med en sveitser.

I dag har vi faktisk vært i Sveits i 1 måned. Det er litt lenge det...Det har liksom mistet sin nyhetsverdi snart, og vi begynner å bli klar for vår egen stue, vår egen norske mat (jeg tenkte selvsagt ikke på å ta med matoppskrifter akkurat, så her går det kun i det vi i mellom oss har i hukommelsen), venner og familie, et privatliv. Det er jo også grunn til å tro at vi snart kan glede oss over "fullstendig" privatliv, etter en kortere periode med nattevakter i en overgangsfase. Siden 1.mai 2005, da Sam kom hjem fra sykehuset, har vi kun vært alene en natt i leiligheten vår hvis en nattevakt har vært syk, og da Sam var på sykehuset med RS-virus i 9 dager i februar. Den gangen merket jeg at det plutselig var veldig "tomt" og stille i leiligheten, og at det var fryktelig rart å være alene!! Men etterhvert slappet jeg bedre av og nøt det. Det blir deilig gitt.... (Og til alle nattevaktene: Dere vet at vi er glade i dere og utrolig takknemlige for jobben dere har gjort!!! Men dere skjønner sikkert hva jeg snakker om. : )

Nei, nå er vi klare for å dra hjem snart. Bare så synd det er minst 11 dager til...

21 kommentarer:

kikkaklaus sa...

Hei igjen ..
synes ikke akkurat at du overreagerer med den oppvasken. Det må nå vel være ganske logisk å vaske det man har brukt! eller.. kan ikke skjønne noe annet!
Kan godt forstå at dere lengter hjem etter så lang tid der nede, vi har fulgt med dere og tenkt på dere hver dag!
Vi gleder oss til å møte dere.. Vi drar den 14/8, nå har vi dato og greier. Kan nok hende vi må kontakte deg fra London for å høre hvordan vi skal hanskes med disse engelskmennene.. hehe!
nattaklem fra oss!

Anonym sa...

Vet nesten ikke hvor jeg skal begynne;det er mye å "ta fatt i" her... Flott å se framgangen til den lille prinsen,og herlige søskenbilder var det også!
Grunnen til at oppvask,eller mangel på sådan,ikke ble særlig kommentert,er vel kanskje at en ung Inchley har fanget oppmerksomheten vår... Tror nok (dvs jeg VET) at jeg hadde gjort som deg, vasket opp først.Utrolig at noen kan tro det blir rent av å skylle!!
Ellers er det nok ingen som syns det er rart at dere lengter etter privatliv...
Til slutt vil jeg bare si at jeg vet verre ting skattepengene kan brukes til.. Lykke til med videre fremgang,og en god søndag ønskes dere alle 4!
Bente

Karina sa...

"Oppvasksyndere"...Hehe! Du får jammen sagt det, Mie!

Forstår veldig godt at dere lengter etter litt privatliv. Det tar på å leve så tett innpå folk over så lang tid. Men...Du får prøve å fokusere på alt det positive som dere har fått ut av oppholdet i Sveits. Sam er jo en helt ny unge!!! Jeg blir så glad når jeg tenker på det... Sitter faktisk å smiler fra øre til øre nå:)

Nei, nå må jeg ta kvelden..Er litt sliten etter å ha jobbet ni timer på en hektisk Ica butikk i dag!

Stor klem Karina

Maria sa...

...faktisk, det der med å drikke av koppene å så sette dem opp igjen.. det har jeg også hatt som problem ... eller at andre gjorde da... det er ganske irriterende :P Utenfor Norden gjør man kanskje slikt? hehe

Shabby chicks sa...

Helt enig med deg; kopper vaskes etter bruk!!
Og så må jeg bare si at det er utrolig deilig å lese om hvordan det går nå. Selv om dere kjeder dere og er klare for å komme hjem, er det veldig godt å se at ting går riktig vei!
Marie

ingunn sa...

Så lenge man putter leppene borti noe, så skal det vaskes ordentlig synes nå jeg. Det må da alle forstå. Særlig siden det er kreftsyke barn der som er sensitive for bakterier osv... Merkelige europeere, hæ...
Skjønne bilder, jeg ropte "ååå, cute" til Coby her. Dere er nå en nydelig familie, Ane Marie! Dere har jammen vært gjennom mye vondt. Det gleder meg stort å lese de positive tingene som skjer for dere og for Sam nå. Takk Gud!

maria sa...

Såå skjønne bilder!!! Virkelig flott!

Skjønner godt at dere lengter hjem og etter mer privatliv. Tar på å bo så nært på så mange i lengden. Håper det blir så snart som mulig nå!

Og, ja, er helt enig, kopper skal vaskes etter bruk!!

maria

Eva Brekke Voss sa...

Hei Ane Marie

Jeg oppdaterer meg jevnelig på bloggen din selv om jeg ikke har kommentert så mye, og synes det er fint å bli "kjent" med dere på den måten. Vi får bli gjensidig mer kjent etter hvert, kanskje vil du lese noen av mine "skriverier" også...

Aller først: Så KOSELIGE barnebilder, jeg nøt å se Elissa og Sam sammen i lek. Håper å få se mye av det i fremtiden! - Og jeg er ganske flink til barnepassing (har trent mye med mine egne barn og barnebarn), kanskje kan det bli noen alenekvelder for deg og Chris også etter hvert. Jeg stiller gjerne opp. Oslo er tross alt bare 1 times biltur unna Svelvik.

Jeg også ser det som naturlig å VASKE kopper og kar før man setter dem inn i skapet for alles bruk, ikke bare skylle dem. I tilfelle det er "rart", er nok de fleste nordmenn ekstremt rare.

Velkommen tilbake til gamlelandet om forhåpentligvis kort tid!

Hilsen Eva

Anonym sa...

Så skjønne bilder av flotte barn !!
At Elissa er sjalu er jo helt naturlig, men jeg er sikker på at hun vil forsvare Sam om noen andre barn skulle være "slemme" mot han... (har selv 4 barn i alderen 3 til 13 år, så dette sier jeg av erfaring)
Å fokusere på at det er Sam som er heldig fordi han har Elissa som storesøster kan kanskje hjelpe... Hun har jo som dere vært gjennom mye, og mye av det har hun ikke evne til å forstå ennå...
Håper dere får anledning til å gjøre noe koselig sammen alle fire... (Slik at Elissa ikke bare husker at hun og foreldre var på tur sammen....)
Ellers hadde jeg (og sikkert de fleste fra Nord Europa) gjort som deg angående opppvasken;
Til slutt vil jeg takke for din åpenhet, og minne deg på teksten i "fotsporene"... Husk det er mange som ber for dere !!
Varm hilsen fra Lindis

mie sa...

Rybakken Sandvik: Godt å få litt oppbacking! ; ) Vi rekker helt sikkert å treffes før dere drar når det ikke er før midten av august, vi får holde kontakten!

Bente: Ja, merkelig nok tror visst noen det blir rent av å skylle, nå er det til og med en tunisisk hjernekirurg her som heller ikke bruker såpe!!

For å være ærlig så bruker vi skattepengene med god samvittighet vi altså! ; )

Karina: 9 timer i Ica butikk - for meg er du en helt!! ; )
Ja, heldigvis oppveier det gode mer enn nok det som ikke er såååå bra med oppholdet her, vi er utrolig heldige som har fått denne muligheten og at det har fungert til slutt!

Maria: Ja, jeg ville ikke si det, men siden dere ikke kjenner henne: Den svenske dama gjør det også....Kanskje fordi hun har bodd så lenge utenfor Sverige, vi får skylde på det!!

Marie: Takk for din støtte også, godt å høre at det ikke bare er meg som overdriver! Må ha en supportgruppe hjemmefra vettu. ;)

Ingunn: Godt med støtteerklæringer fra USA også!!
JA, TAKK GUD!!

Maria: Ja, håper vi kan dra hjem snart....Med de nydelige barna våre! ; )

Eva: Ja, vi får bli bedre kjent etterhvert, nå er det jo heldigvis ikke så lenge til vi kommer hjem! Og da er forhåpentlig det verste "styret" i livene våre snart over også. Jeg leser gjerne noen "skriverier"! : )
Godt å høre at de fleste nordmenn er like "rare" som oss - lurer på om det er nettopp det de andre her hadde skrevet om de hadde hatt blogg??

Vi tar gjerne i mot barnepass! :):)

Lindis: Det der var kanskje et godt tips, å fokusere på at Sam er heldig som har henne!
Elissa har jammen vært gjennom mange utfordringer hun også i sitt korte liv, så jeg unner henne i grunn å ha litt tid sammen med bare oss.
Men nå begynner det snart å bli på tide med litt tid sammen alle 4 ja!

Netten74 sa...

Ja, det ser virkelig koselig ut der de ligger sammen på gulvet.
Jeg hadde nok gjort akkurat det samme angående oppvasken. Rart at folk bare tror at det blir rent av litt skylling, eller kanskje de håper at det finnes en eller annen stuepike der nede som har som jobb å vaske og rydde ( selv om de egentlig vet at det ikke er tilfelle) :)

klem

Amelie78 sa...

De bildene der var serisøt jelt utrolig vakre!! De er dømt til å rammes inn :) Begge to - over verden slik du har plassert dem her på bloggen.

Snakkes! bare en kjapp kommentar...

Klemmer fra ei som tenker på deg

Eirin=o) sa...

hei igjen:)
Helskjønne bilder asså!! Av begge to:)
Helt engig! kopper skal vaskes skikkelig når de er brukt, ikke tørkes av og settes tilbake i skapet:)

Og foresten, de siste 11 dagene går fort vettu!! Gled dere til sommerværet her hjemme:)

Store klemmer til alle fra meg!

Ps! Hils Chris:)

Trine Hanken sa...

Så koslig å se Elissa sammen med lillebror! Nå ser han jo ordentlig godt ut! KJEKT å se!!
Følger fortsatt spent med og håper må mulighet til å reise hjem snart.. det skal bli godt for dere!!!

Moro å lese om oppvask frustrasjonen.. Hmm.. hva kan jeg si.. vet akkurat hva du snakker om.. Her nede er det også mange rare ting en ser når du har mennesker fra alle slags nasjoner som deler hus. Heldigvis er ikke mitt så galt, men her kommer ikke koppene i skapet. De bare lempes i oppvask kummen og så tror de at en fe skal komme å rydde og vaske opp,,ÅÅÅÅÅ jeg kan bli SÅÅÅ irritert!!!!!!! Jaja, det er vel mer fornuftige ting å bruke energy og tanker på... men men...

Håper dere har hatt en god helg. Her nede er det kaldt men det har vært sol på dagtid, noe som hjelper. Husene her er ISKALDE da de ikke har noen form for ISOLASJON! her er det ikke varme gode hus som i Norge med peiskos... Må si jeg savner det akkurat nå.

Jaja, Ha en god søndag, her skal vi opp om få timer og se på Brasil-Australia. Det skal bli liv...

God klem trine

afrikanskdagbok sa...

Flott å se hvordan det er med Sam.

Gud er god, og det er makt i de "foldede" hender.

Ellers handler det vel om hygiene å vaske opp etter seg.
Fikk ellers en mulig ide til egen blogg. (Å spise ute i Bunda)

Anonym sa...

Hei!

Ang oppvasken, så må jeg bare si at jeg er heilt enig med deg! Man vasker ALLTID ting man har drukket av. Eller spist av.

Tenk at du huska beinet mitt... Imponerende. Vel... det går vel ikke så veldig bra... Må operere igjen. For 4.gang. De har nå funnet ut at jeg sannsynligvis har masse bakterier inni beinet som gjør at bruddet ikke vil gro. Jeg har sannsynslivis hatt disse bakteriene siden ulykka. For et halvt år siden tok de en bakterie-prøve i brudd-stedet. Legen som behandler meg hadde ikke sett svaret og trodde det var negativt, men det var det altså ikke. Og det fant han ut nå.
Disse bakteriene lever og koser
seg på stål, og det har jeg nok av i beinet, så de har hatt "hjemme-aleine-fest" nå i 1år. Behandlinga mot de er å få ut stålet fortere enn svint og mitt har vært der heile tida... Legen var kjempeflau og innrømte at dette var hans feil. Dessverre hjelper det meg ingenting...
Nå går jeg mot ny opr. Skal ta ut alt stålet i beinet, og må gå med en himla stålbøyle rundt beinet. Og må gå med skjørt i 3mnd.

Syns egentlig at det har veldig tøft alt dette her. Et år sykemeldt og må gå med krykke heile tida. Og så er jeg så veldig gla i å trene, og det blir det lite av. Men som jeg skrev så blir jeg veldig ydmyk når jeg leser bloggen din. Vet ikke heilt åssen jeg kan si det, men du blir på en måte noen jeg ser opp til. Du og dere, er virkelig tøffere enn toget og har en enorm styrke. Og det er beundringsverdig. Den skal du ha!
Derfor syns jeg det er så kult at du tør være så ærlig og åpen. Thank you!

Blir litt flau over at jeg skriver så mye her. Dette er jo DIN blogg. Mener ikke at du skal syns synd på meg, men du spurte jo åssen det gikk, og da fikk du et ærlig svar.

Ønsker deg fortsatt ALT godt i himmel og på jord.

Viste bildene av Sam til mi mor og ho syns han var sånn en "skjønn gutt". Og det er han!

hilsen kari :-)

mie sa...

Netten74: Jeg har seriøst lurt på om noen faktisk tror det ER en stuepike her! Og på en måte får de rett, det skitne de setter fra seg (for noen gjør det iblant) forsvinner til slutt; de som jobber her tar det etterhvert...

Amélie78: Så fint du likte bildene mine. :) Jeg liker å ta bilder! Men hva mente du med "over verden"?? Den skjønte jeg ikke....mulig jeg er treig...

Eirin: Takk for støtten, da er vi enige om at alt må vaskes!!! Vi gleder oss på alle måter til å komme hjem, og det er en bonus at det er fint vær å se fram til! :)

Trine: Ja nå sitter du nok og ser fotballkamp, den står på her også!
Er det du som er feen hjemme hos deg kanskje?? ;)
I England har de også iskalde hus, det er enda en ting vi liker med norske forhold - at vi har koselige og varme hjem!!!
Helgen her er foreløpig ikke over, men takk for ditt gode ønske for den! ;) Vi kjeder oss, for å si det sånn...Er hos Sam på sykehuset en del, hvor både han og vi holder på å visne hen av kjedsomhet...Gleder oss mer til helgene hjemme, for å si det sånn! ;)

Kari: Jeg synes absolutt ikke du skal være flau over å skrive "mye", jeg ville jo gjerne vite!!

-Og det med ydmykhet osv, jeg tror ofte man kan føle seg ydmyk overfor andres smerte og problemer, nesten uansett hva man står midt oppe i selv. Kanskje det er ment å være sånn? For jeg synes jo det er helt forferdelig det du går gjennom, og kan ikke forestille meg hvordan du har det!!
Det beste vi vel kan gjøre er å støtte hverandre i disse tingene, og ikke sammenligne. Det er tøffe ting, det blir meningsløst å veie det ene opp mot det andre.

Jeg må bare legge til at jeg ikke føler meg så tøff, men det er godt å høre at du synes det da... ;)

Lykke, lykke til med enda en operasjon....synes DU er tøff jeg!! Det var da for ille med de bakteriene...Skal huske på å be for deg!!!

Amelie78 sa...

Mye tasteleifer når jeg skriver på data gett ;o) Skulle stå: OVER HVERANDRE. Aner ikke åssen jeg greide å få det til å bli "over verden". Ikke rart du ikke skjønte, hehe.

:)

Grete sa...

Så nydelige bilder!

mie sa...

Amélie: Hehe, jeg VRED hjernen for å finne ut av hva det kunne bety, trodde jeg var litt treg eller noe. "Kodespråk" tenkte jeg. ;)

Grete: :):)

mie sa...

Afrikansk dagbok: Det er absolutt makt i de foldede hender! Og moro å se at jeg kan inspirere til nye innlegg fra din kant, blir spennende å lese! Du lever jo en ganske annerledes hverdag kan man si...

 
Blogglisten