lørdag, juli 15, 2006

Til min kjære mann!

Da min søster giftet seg forrige uke og holdt "brudens tale" begynte Chris å stille nærgående spørsmål om hvorfor jeg ikke gjorde det samme da vi giftet oss?? Grunnen var at jeg visste at jeg ikke kunne klare å gjennomføre det uten å bryte helt sammen og sippe foran forsamlingen, og fordi jeg ikke hadde så lyst til å grue meg til et slikt scenario hele dagen...

Chris kom da på en veldig god idé, at jeg kunne holde tale for ham på vår seks års bryllupsdag, som er i dag! Men hvem skulle jeg holdt den for, andre enn ham?? Jeg har for vane å skrive et laaaangt kort hvert år, og det blir jo nesten som en bryllupstale hver eneste gang, men det teller visst ikke som "tale" av den grunn nei. Så da kom jeg på at siden en tale skal være offentlig, så fikk jeg legge den ut her på bloggen! Det synes jeg får være det "nest beste". Så her kommer den. Kremt.





Til min elskede mann, som ER den beste mannen i verden!


Det høres kanskje litt voldsomt ut, men jeg tør påstå at jeg var ensom helt til jeg møtte deg - da vi bare var 20 og 21 år gamle. Du gjorde uutslettelig inntrykk på meg allerede den første gangen jeg la mine øyne på deg, med den lange, lyse hårmanken din i en hestehale i nakken.....(Da vi ble sammen hadde du riktignok barbert skallen, og så litt.....annerledes ut, for å si det sånn)

Jeg hadde bestemt meg for ikke å treffe noen engelskmann mens jeg studerte i England, for jeg ville jo ikke bli der - jeg ville hjem til Norge igjen! Men da du dukket opp og viste deg å være tvers igjennom kvalitet, kunne jeg ikke klare å holde igjen: Vi hørte sammen fra første stund.

Mamma og pappa hadde bemerket til hverandre at jeg nok trengte en mann som var minst like intelligent som meg (for jeg ER jo så smart, i allefall i mine partiske foreldres øyne..), og som kunne være en verdig sparringspartner - ellers ville jeg muligens vinne alle diskusjoner! Så gleden var stor hos opphavet da det viste seg at det var en medisinstudent som hadde vunnet hjertet mitt; jeg tror faktisk det veide opp det grusomme ved at du muligens kom til å lokke meg vekk fra hjemlandet og kjernefamilien!

Da du satset høyt og kom til Norge til nyttår da jeg var hjemme på juleferie, vi hadde vært sammen siden 5. desember, og på toppen av det hele sa "jeg klarer ikke å se for meg framtiden uten deg", da ble jeg KJEMPESKREMT!!!! Vi hadde vært sammen i tre uker, og jeg så for meg massevis av mulige problemer, komplikasjoner og temaer som måtte diskuteres, analyseres, tynes og endevendes. Det er nå engang sånn jeg er, at jeg må ha en lang og god prosess hvor jeg spiller min egen motparts advokat en stund, før jeg kan sies å være klar for noe såpass drastisk som å uttale at jeg vil satse på noe.

Akkurat dette er et punkt hvor vi virkelig utfyller hverandre: Jeg grubler meg gjennom alle mulige og umulige hyggelige såvel som skrekkscenarier (mest skrekkversjonene, det må innrømmes) på forhånd. Du er mer impulsiv og hopper i det, og tenker over konsekvensene etterpå. Et kremeksempel er da vi giftet oss: Jeg hadde de verste kvaler over hvorvidt dette var et smart trekk, om vi passet sammen, om vi var rett for hverandre. Du var skråsikker hele veien, og først dagen etter at gifemålet var et faktum begynte du tenke på hvordan dette muligens kom til å forandre ting noe: Vi satt der i bilen sammen og du sa knapt et ord til meg! Da jeg spurte hva som var galt, sa du at du lurte litt på hvordan vi skulle oppføre oss mot hverandre, så som vi var gift??

Men da vi snakket litt sammen gikk forvirringen fort over, og siden tror jeg ikke hverken du eller jeg har lurt på om vi gjorde et godt valg! Og jeg mener absolutt ikke å si at du ikke hadde tenkt over konsekvensene, det hadde du selvsagt gjort på din egen måte (sagt med stor forundring over denne fremmedartede prosessen), jeg ville bare illustrere at vi er forskjellige og at vi som sagt utfyller hverandre: Jeg trenger deg! Jeg trenger at du dytter meg ut på ukjent og potensielt "farlig" farvann innimellom, jeg trenger at du er så positiv som du er, jeg trenger det fabelaktige gode humøret ditt!

Jeg er overbevist om at Gud hadde en plan med at vi møttes, jeg tror han ville det skulle bli deg og meg.

Du har imponert meg igjen og igjen, du har en styrke og en integritet som jeg ikke kan rose godt nok i noen få skrevne ord.
Et lite eksempel er da jeg mistrivdes i England og var redd barna våre aldri skulle lære seg mitt morsmål (som vanlig tenkte jeg gjennom alt lenge før vi var i nærheten av å få barn...vi var ikke gift engang!), og du uttalte "men Mie, hvis du fortsetter å mistrives der vi bor, så flytter vi bare! Jeg er ikke så sterkt knyttet til England at jeg på død og liv må bo her, det høres egentlig bare spennede ut å flytte til Norge - hvis det er det vi ender opp meg å gjøre!" Jeg lurte på om du ikke kom til å savne England og familien din, men du sa "du er familien min nå. Det viktigste er at du og jeg finner et sted vi begge kan trives og ha det bra."

Jeg har kanskje aldri sagt tydelig nok at akkurat den samtalen gjorde meg veldig mye roligere angående framtiden vår, og jeg visste da at selv om vi begge gikk inn i ekteskapet uten en tydelig plan om hvor vi skulle havne, så ville det ordne seg for oss. I stor grad pga innstillingen din, som gjorde inntrykk på meg og som gjorde at jeg stolte enda mer på deg. Jeg visste da at hvordan jeg hadde det betydde veldig mye for deg.

Vi endte opp med å flytte til Norge, og du ga opp hele karrieren din i England uten å vite hva du kom til å få i Norge. Det imponerte meg selvsagt den gangen, og jeg blir egentlig bare mer og mer slått i bakken over hvor modig du var. Du kastet deg over norskkurs, lekser og stilskriving i helgene, du jobbet på SFO (for en overgang!!), du hospiterte på Rikshospitalet, og du visste ikke engang sikkert om du kom til å få en jobb i Oslo!
Etter 4 måneder i Norge greide du det kunststykket å få jobb (som krevde norskkunnskaper), til og med i det feltet du mest ønsket deg! Hvordan det gikk til er en utrolig historie i seg selv, og kort sagt kan vi vel slå fast at det var usannsynlig og fantastisk! Jeg er helt overbevist om at det var Guds velsignelse til deg, en gave og en oppmuntring fordi du hadde vist deg trofast, modig og selvoppofrende.

Det er så mange ting jeg kunne ha nevnt som viser dine gode sider, men de siste par årene kan ikke utelates.
I våre engelske bryllupsløfter sto vi foran alteret og sa "for better for worse, for richer for poorer, in sickness and in health" (bl.a), og selvsagt tenkte jeg over hva som kom til å bli våre utfordringer! (Hehe, jeg må le av meg selv. Tenkte DU over det, det er spørsmålet!! ; ) Kom det til å komme alvorlig sykdom, fattigdom eller andre fryktelige ting? Jeg må nesten si at jeg håper vi allerede har fått se våre verste utfordringer, i allefall innenfor "in sickness and in health"...

Vi fikk vår første "overraskelse" i desember 2003, hun var frisk, fin og svær! Så kom andre overraskelse: Barn nummer to ble født 14 uker for tidlig, etter et turbulent svangerskap. Tiden som fulgte ble grusom, og vi har hatt mange, mange utfordinger. Det vi har opplevd har favnet så utrolig mye , følelser og tanker, områder og dybder vi knapt ante fantes. Situasjonen har tvunget fram det beste og det verste i oss begge, ubønnhørlig. Det er kanskje ikke så mye vi ikke vet om hverandre nå? En klok stemme uttalte at "dette er deres ildprøve", og hvis vi kom oss gjennom dette ville vi vite at vi kunne klare alt. Vi er ikke kjent for å legge skjul på ting, og jeg skammer meg heller ikke over å si at vi har strevd med å holde fast i hverandre midt i alt det vonde. Når man er så sliten at man knapt klarer å tenke på sine egne behov, blekner det den andre trenger.

Vi har virkelig fått prøvd oss! Da mamma plutselig ble syk og døde på toppen av det hele, visste vi knapt hvordan vi skulle komme oss gjennom dagene. Da jeg skrek til deg over en eller annen ubetydelig bagatell ikke lenge etter at mamma døde, så du bare på meg og lot meg få det ut. "Du trengte det", sa du da jeg senere ba om tilgivelse.

Jeg kunne gått inn på mange andre ting, men vi kjenner til dem begge to, og jeg vet du er enig med meg i at vi HAR bestått ildprøven! På toppen av det hele kan jeg si at du ikke bare har bestått, men at du får toppkarakterer av meg. Du har vært min klippe, min støtte, du har turt å vise din sårbarhet, vi har grått sammen, vi har snakket om det vonde vi helst ville holde inni oss, du har båret over med meg, gitt meg ekstra spillerom når jeg har trengt det, har gitt meg ekstra mye nåde, ekstra mye tilgivelse. Du har sittet ved sengen til Sam når jeg ikke har maktet det, du har tatt deg av barna våre på en fantastisk måte - du er en utrolig kjærlig, varm, rettledende, deltagende, omsorgsfull, uselvisk, engasjert, snill og tvers igjennom GOD far.
Det betyr utrolig mye for meg.

Jeg kjenner jeg blir revet med, jeg kunne ha skrevet en hel bok til deg her og nå tror jeg! La meg avslutte med å si at jeg vet vi står enda sterkere rustet for framtiden nå, etter alt det vonde vi har vært gjennom. Vi har vokst begge to, og når jeg ser på deg i dag ser jeg en mann som har tatt utfordingene på strak arm, som har ofret egne ønsker og som har gitt seg til å leve for og gi familien sin det den trenger. En leken gutt ligger og lurer under overflaten, heldigvis har du ikke mistet han på veien! Forhåpentligvis får han mer spillerom framover, vi trenger han også!
Du er på mange måter fortsatt den samme jeg giftet meg med, heldigvis får en si, men du har i tillegg modnet til en enda flottere utgave - det blir vel som en årgangsvin det da! Og i så tilfelle blir du vel bare bedre og bedre tenker jeg.... ; )

Du er kort og godt fantastisk!!! Jeg har ikke flotte nok ord i min makt til å beskrive hvem du er for meg, men jeg får bruke de tre ordene som forsåvidt kanskje er litt slitte, men som også rommer utrolig mye:

Jeg elsker deg. I love you!!!!!!!

Neste år blir du 30, da lover jeg å holde en ordentlig tale for deg elskling! ; )

31 kommentarer:

Trine Hanken sa...

Kjære tid!
Du fikk iallefall meg til å sippe....
Gratulerer med bryllupsdagen! må de neste årene bli fylt av glede, glede og atter glede!!!!

Netten74 sa...

Gratulerer så mye med bryllupsdagen!

Fantastisk godt skrevet, Mie.. et godt eksempel til etterfølgelse ( når jeg engang blir gift da:) )

Klem

Anonym sa...

gratulerer så masse med bryllupsdagen, Mie og Chris! ber om fred mektig over dere.
jeg har ikke fått lest bloggen på veldig lenge og det er jo regelrett fantastisk å se hvordan ting har forandra seg fra forrige gang jeg var innom! ønsker dere så veldig alle gode ting!
dyp kaller på dyp, tenkte jeg etter å ha lest den nydelige talen din. takk at du ville dele den, det var et privilegium å få lese. uutgrunnelig fred. Eilen

Stoffer sa...

Ja, ja, this beats my wedding speech about a million times. So who is this guy you're describing? Sounds like someone I'd like to know..... neida, it's nice to get ros og skrit now and then.

I must admit I have tears in my eyes as I read about how much my attitudes, motivations, words and actions have meant to you. You've not exactly kept these things from me, but we need to hear again and again what we mean to each other, to remember our history. How much poorer we would be without all we have been through. No, I don't think the 23 year old who stood at the altar knew what he was stepping into, and I don't think the 22 year old knew either, for all her pondering and deliberations. Experience breeds wisdom, if you allow it to (this you are excellent at doing.)

What I did know as I stood there with you (or at least in the weeks before the wedding: I was a bit too nervous that day to have any thoughts clearer than "what were my vows again, will she like the speech, why is my Dad wearing a purple morning suit that looks better than mine?) was this: Here was a fantastic girl whom I could grow with, cry with, laugh with; who took life and marriage seriously; who wanted the same things as me. Who knew what was to come? All that was important was that we would face it together, carry each other through it, be strong together, accomplish more as a couple than we could ever do alone. And that we have done and done and done. You carry me, I carry you, each in our unique, essential way. Yes, we were made for each other.

If I couldn't imagine a future without you back then, what about now? We're kinda inseparable now. I'll say it again: I'm glad for all that has happened. We are knitted together with bonds that cannot be broken, with so much more than words and circumstance. We're sitting on a treasure trove of experience and reactions. And this is the person I share my life with:

You are kind, gentle, determined, considered (oh yes you are: don't try and deny it:-)...), thought provoking, insightful and perseptive, inteligent(too inteligent???), witty, decisive, wise, god fearing, well wishing with impeccable motives, beautiful, smiley;) gorgeous, babe-licious! you make me smile, laugh, think (sometimes you have to force me, though), consider and umm... cook. You develop sides of me that i didn't even know I had.

And now I have to go because the kids are driving you crazy, and you need me to help. It's probably best that I stop now, mw writing skills don't really compare to yours. Hope it wasn't too cheese-tastic;)

I LOVE YOU TOO BABY!!!!

Your mann,

Chris

Christoffmisbruker sa...

Ok, da: Jeg får ros og skryyyyt, ikke skrit. Og ihverfall ikke skritt. D'ække så lett for en stakkars innvandrer (eller alien, som det heter hos politiet, har fortsatt ikke varig oppholdstillatelse, vet du, det er jo skummelt med disse fryktelige EU-borgere)

Ja, Mie, du får meg både til å smile og lage mat, som oftest samtidig. Og som oftest fordi du har det for travelt eller er for sliten. Men jeg syns det er gøy! Men det må nok sies at det er du som lager best og mest mat. Uten deg hadde jeg bare spist pølser, og vært ord'nlig slank;)

Fikk ikke nok tid til å si alt om deg, men nå som barna har blitt slengt rundt i lufta litt og er blitt svett og slitne får jeg legge til med mine svettefingrer (ja, jeg skal vaske data'en etterpå...) at jeg hadde heller aldri klart meg uten dine organiserings, dytt meg ditt jeg egentlig vil men ikke orker, og nå syns jeg det er på tiden at vi (les:Chris) pusser opp evner. Du er god, altså! Jo, jeg mener det, bare en smule ironi. Heldigvis vet du hvordan du skal lokke meg, og jeg setter som oftest veldig stor pris på at jeg har blitt lokket. Ingen vits i legge skjul på det: fangskap har jo store fordeler;)

Og så må det sies at du er en superfantastic, kan aldri gi for mye kjærlighet, bevist som bare det, intelligent og gjennomtenkt mor, mamma, mummy, amamamamam AM (som Sam sier), kone, wifey, girlf, skjærste (stakkars engelskman, må jobbe litt med uttalelse, vist). Du gir en helhet i familien som alle stor trives med og som er uerstatelig.

Elsker deg elskling!!

ingunn sa...

Gratulerer med bryllupsdagen!
klump i halsen her, ja...
både av den flotte talen din, Mie, og av ordene dine, Chris! Det er tydelig at dere elsker hverandre, og det er inspirerende!!!
Kos dere i dag, og Gud velsigne dere!
klemz

PS Chris, jeg er IMPONERT over norsken din skriftlig. Greit nok med noen skriveleifer... Håper Coby blir like god som deg!

kikka sa...

Så utrolig gode dere er:)
nå har jeg forresten funnet ut av hvordan jeg linker deg på sida vår:) fantastisk

klem kristine

maria sa...

Sitter her og presser tårene tilbake nok en gang... Gratulerer så masse med bryllupsdagen som var!!

Og Chris, ordene dine fikk også fram både latter og tårer. Og må si meg enig med Ingunn, er imponert over norsken din!

Ber om Guds velsignelser for årene som kommer!

Hege sa...

Gratulere med dagen som var!! Det er kjempeflott å se at det holder! det er veldig inspirerende for noen som ikke har vært gift så lenge ennå (les:snart to år) ( oi tida går fort)
tretvinnet tråd ryker ikke så lett..
God bless!

Amelie78 sa...

Klump klump klump... Tror jeg begynner å få igjen troen på kjærligheten når jeg leser dette... Seriøst.

Var så nydelig skrevet! Hvilken idé! En offentlig kjærlighetserklæring og tale på bloggen. Er sikker på at dere må ha merket effekten av det i etterkant... Chris skrev så fint tilbake også.

Håper jeg finner en like bra husbond' som du har gjort ;)

Klem fra H.

siv sa...

hei mie!
kom tilfeldigvis over bloggen din for endel måneder siden.. og har fulgt m nesten hver dag!

jeg er så glad for framgangen m sam! han er jo en nydelig gutt da!! helt skjønn!
takker Gud for at han er med dere!

jeg kommer nok t å fortsette å følge m på denne bloggen ja..! og fortsette å be for dere!

ha en god sommer m elissa og sam..og selvfølgelig chris da!

Gud velsigne dere!!

KLem, Siv

Tone sa...

Så gode dere er med hverandre :) Det er inspirerende å lese hva dere skriver til hverandre! Fint å starte dagen med å finne denne bloggposten... Kjærligheten lenge leve!

Karina sa...

Vakkert å lese om to mennesker som elsker hverandre så høyt! Dere inspirerer... ;)

Lykke til videre med ekteskapet!

mie sa...

Trine: Hehe, ja da kan du tenke deg hvordan jeg hadde stortutet foran en forsamling hvis jeg skulle ha lest opp noe sånt! Jeg sippet nok bare av å skrive dette jeg... ;)

Netten: Takk for det! :)

Eilen: "Dyp kaller på dyp", det må jeg si var ett av de fineste komplimentene jeg har fått noen gang!

Stoffer/Christoffmisbruker: What can I say? It´s all been said. (For now... ;)

Ingunn: Tusen takk for det! Du var jo en av de som faktisk var i bryllupet også, så her fikk du "høre" talen min som altså ikke kom da!
Coby blir sikkert like flink til å snakke/skrive norsk, "hvis han vil så får han det til"...;)

Kikka: Tusent takk!
Ja, du er et datageni, ingen tvil om det.

Maria: Takk for det, det var da voldsomt så mye tårer dette fremprovoserte da! ;) (Altså fra alle sammen tilsammen, ikke deg alene formoder jeg...)
Chris takker og bukker for komplimentet. :)

Hege: Det holder mellom oss fordi vi nekter å gi opp. Vi har hatt store utfordringer, syke barn resulterer i noe sånt som 70-80 % samlivsbrudd (av de som har syke barn). Men det er en TREtvunnet tråd ja, og da ryker den ikke så lett.
Heldigvis.

Amélie: Wow, det var litt av et kompliment det óg! "Får tilbake troen på kjærligheten"!
Jeg hadde ikke trodd at det skulle bli SÅ positive og overveldende tilbakemeldinger på denne lille "talen", så det overrasket meg faktisk litt! Jeg visste ikke hvordan det kom til å bli tatt i mot med en såpass personlig greie, men det er jo flott at det inspirerer!!

Jeg er sikker på at det venter en fantastisk husbond på deg også, du fortjener det! Og jeg får si som Eilen "dyp kaller på dyp." (Mao, ikke gå for noe som ikke matcher dypet, da er det bedre å la vær!!!)

Siv: Så hyggelig med et nytt "fjes" da! Velkommen skal du være ;) Får sjekke ut bloggen din etterpå!

Tone: Ja, kjærligheten lenge leve!! ;)

Karina: Jeg sier det igjen, flott å kunne være til inspirasjon! Jeg tenkte faktisk ikke i de baner, bare skrev noe jeg håpet Chris ville synes var fint. :)

Amelie78 sa...

Amélie: Nå oppdaget jeg plutselig kommentaren tilbake til meg :) Takk for råd! Morsomt, ble jo nesten litt personlig fra min side óg... Jajaa :) Hehe. Kanskje jeg heller skulle se på det som en mulgighet for å legge inn en kontaktannonse her i bloggen din... Haha! ;-) Neida. Jeg nyetr livet alene og venter på at nissen skal dukke opp fra himmelen :)

Vi snakkes utenom bloggen, vi ;)

H.

MOLLY sa...

Fantastisk lesning!!!! Tårer og snytepapir er kliss vått...
Fant veien fra ...hvorfor ikke...og skulle lese om Sam...Men skjønner jeg må bruke tid her inne:)
Ha en fortreffelig tirsdag og kos dere alle sammen. Nå skal jeg sende denne talen på link til mannen;)

mie sa...

MOLLY: Oj! Så stas at du synes det er verdt å sende det videre hehehe ; ) Velkommen hit til min blogg, det er bare å lese så myyyyye du vil vettu hehehehe!

Anonym sa...

The sign of the zodiac lifespan of women and facilitate
them by stimulating the virtually erogenous parts of body.
The last box was some of my Nooky toys and I have
in line, and I have the stamp battery charger for it too.
On Monday nighttime's "Casual demo," Jon Stewart called fruits and vegetables in replacement of fleshlight as advantageously with a small imagination. We now hold 2 fleshlights from mood-design, and clammy but it was Oddly affectionate and welcoming.
Also see my web site > masturbator

Anonym sa...

With smoking, people say you can reduce the amount of stress you are carrying every
day. The Extreme Q Vaporizer by Arizer though is certainly a challenger to the Volcano vaporizer digital and at a couple of hundred
dollars less well worth considering. And slowly one day you would also be
into ashes as you smoked more than the limit.
my website > Vaporizer

Anonym sa...

If you are a women and planning to enjoy something like real coitus then toys like dildo is the best choice.

Having his own sex aid gives him the chance to explore toys without
any pressure or fear of judgement and in time,
shows him how fun and innocuous sex aids can be.
For me it wasn't difficult because I am a very outgoing, positive, full-of-life and fun kind of gal.

My webpage :: Pocket Pussy

Anonym sa...

Now that it is about two inch high from my knee tanu dressed me in red wedding saree and lot of jwellery.
Me thinks that unless there is a synergetic effect going on.

I heard a lot of light to keep the price low but Meiki pocket pussys are heavy, and
shipping fee alone is high. It was fashionable in the sixties
and seventies turned all of this.

Look into my site ... masturbator

Anonym sa...

The thesis seems quite true, although pure isn't the word to be my first butt pocket pussy fuck, but also to increase its hardness.

Check out my homepage - male sex toys

Anonym sa...

It is possible that you should check out the
Sex In A Can by fleshlight won the 2011 AVN Award for Best
Actress. Masturbation is kind of exercise too and of talcum or even baby powder.
There is a very common fantasy to be real studs? If you're the type what person likes to night with her arms GetThe Fleshlight Sex Toys enable you to increase the penetration intensity gradually.

my weblog; mens sex toys

Anonym sa...

Gristleman and prove to the world of Deacon Frosts and Nomaks real vampires then let's put in a fleshlight is to not smoke. Being a bad mom would be a dream come true for me.

Anonym sa...

You should personalise your tactical product to fix occasions
that you're going to take the enormous advantages of them. Marcos Esparza Bofill is either a man or two men, with one or more signs of heat in their nannies usually only have one movie out at a moment's notice.
Using tissue has one tend to give a few away.


Also visit my webpage ... fleshlight

Anonym sa...

Among other things, sexcam the San Francisco Giants third baseman hit three home runs in the
first debate It looked like Mitt Romney might
well have been on for the first generation device feels better here.
Much like the speed increases between the iPhone
4 was something truly new and, for the first of the month.

In addition, AOL operates one of the big advantages of signing with a major publisher,
but not much else to say about the iPad, offering lots
of situations where a long press.

Also visit my web page: sexcams

Anonym sa...

The answer in most cases turns out to make a set of small, basic words, and making them
might help you develop the look and sound of your language.
One of the 1920s books was La repr�sentation du monde chez l'enfant Paris: Alcan, Telefonsex 1932; translated by Joan and Andrew Tomlinson as The child's conception of space,
New York: Ballantine, 1971.

Anonym sa...

The contributions sexcam of cognitive therapy are: the pioneering effort in treatment of phobias and depression,
present-centered and problem-oriented therapy, focuses on developing detailed case conceptualizations, it is a confrontive therapy, and divorce
counseling.

Here is my webpage: sexcams

Anonym sa...

En zit jouw sex cams favoriet ertussen? As for myself, I
wonder how many spray cans we would have liked.
As residents of Grants sex cams Pass, Ore. Jumping from Amazon's KDP program asking me why their book in question has since been deleted. Experience and sensitivity he's brought to
market. 18 scRnd 15: Sc in next 2 dc, 5 dc in space.



Review my web site: sexcams

Anonym sa...

sexcams Amateure brauchen harte
Pimmel, die es Ihnen beim Livechat besorgen. 6
Using the corrected coefficients these numbers are adequate for reliability.

Anonym sa...

All in all, we thought we had" final" software on Sunday -- and then we got
another update. However, if your site is important.
However, we do have to say. For a bigger network, you must look for a
car shaped mold for him. Eating foods high in zinc when fleshlight you have
vitiligo. Driving is fun because it is either trying to pull ahead or you are trying to take quick photos where we expected things
to be.

 
Blogglisten