onsdag, oktober 11, 2006

Av småbarns munn


På tide med et aldri så lite søskenbilde synes jeg!

Altså: Det er ikke det at jeg ikke tenker noen store og flotte tanker for tiden, heller tvert i mot, men noen ganger blir det så komplisert at det ikke er noen vits i å sette ord på dem engang. (Ja, det ble kryptisk, men så ER det også kryptisk...; )
For å si det sånn går det meste av tankekraften min ut på å huske, lære, forstå og linke kunnskap - samt til å bekymre meg over at jeg ikke får gjort nok...

Det skal ikke være enkelt! Det er utrolig hvor fort man blir navlebeskuende og fullstendig drukner i det man står oppe i her og nå. For noen måneder siden fremsto hva som helst annet å fylle livet sitt med som selve himmelen, og når man kommer dit får man allikevel behov for å klage!!
Det er jo egentlig helt utrolig.
Jeg prøver hardt å fortelle meg selv at jeg ønsker dette, at jeg er heldig som får muligheten til å "utvide min horisont", og ikke minst at jeg duger. At eksamen kommer til å gå bra, og at det faktisk ikke gjør noe heller om det ikke går så bra.

-I det store bildet er det jo ingenting! Hvilket behov vil jeg ha for å smykke meg med gode karakterer på min dødsdag???

Men nok om det. Jeg har behov for litt "lett underholdning" nå kjenner jeg, og finner derfor fram min lille liste over barneord som svirrer rundt meg for tiden:

Sam har begynt å snakke litt!
-Han sier "mamma" og "pappa" om hverandre, selv om vi tror han vet forskjell! ; )
-Dessuten bruker han disse flotte ordene når han mangler ord for andre ting! F eks "roper" han henrykt "PAPPA! PAPPA! PAPPA!" når han får servert middagen sin, når han ser en fin lekebil, eller når han gleder seg til å skli på sklia.
-Han sier "namme-namme-namme-namme-nam" når han får mat, og han har lært seg det nyttige ordet "VOV-VOV!!" eller bare forkortningen "VOV!!!" som han proklamerer så høyt han kan når han ser en hund eller et kosedyr som ligner på en hund. Egentlig høres det mer ut som "FOFF-FOFF!!" fordi han tar så innmari hardt i! ; )
-Han er ikke så opptatt av å si verken ja eller nei, merkelig nok...

Elissa har noen bra uttrykk for tiden:

Bankestol (vannpistol)
Jeg skal gå på baocony (balcony - balkong)
Bitar (gitar)
Beteter (poteter)
bicyco (bicycle - sykkel)
begetgull (potetgull)
Jeg blir lei (jeg blir lei meg)
Love ya
Pappa, det var NICE!!!!

Ellers synes ikke Chris noe om at Elissa viser tydelige tegn på at hun "er norsk", altså at hun sier "vann" i stedet for "one", eller "vork" i stedet for "work" f eks. (Mange nordmenn klarer jo ikke "w"-lyden)

Apropos det ordet så hadde Elissa sterke meninger om jobb i kveld: "Pappa, du må gå på vork å få penger så vi kan kjøpe trampoline!" Hun nærmest dyttet han ut døra igjen da de kom hjem etter en liten tur ute - hvor hun altså hadde fått øye på en trampoline.
Chris hadde nemlig prøvd å forklare "tingenes tilstand" når det gjelder penger; at vi ikke hadde penger til det nå, og at penger - det får vi fra jobben.
Elissa rettet også en anklagende finger til meg: "Mamma, kan du gå på vork å få penger da??" Hvorpå jeg måtte forklare at jeg ikke har noen jobb men går på skole. Og der får man ikke penger...
-Men hun hadde løsningen klar: "Jeg skal snart begynne på vork, og da får jeg penger!!!!" proklamerte hun gledesstrålende! Men så fikk hun et forvirret og lett betenkt uttrykk i øynene. (Jeg kunne se hvordan tankene sloss inni det lille hodet og ventet spent på hva som ville bli utfallet...) "Eh...jeg skal snart begynne på skolen...? Og da får jeg penger...?? Eller...snart begynne på jobb???" Litt forvirrende det hele!

Jeg forklarte at først skal hun gå en stund i barnehagen, så er det skole i noen år, og - når hun blir voksen, da kan hun jobbe og få penger!
Men hun var lurere: "Mamma, kan du lage meg såååååå stor?? (strakk hånda i været for å vise hvor høy hun mente) sånn at jeg kan gå på vork?" Jeg sa at det var det nok bare Jesus som kunne gjøre, men at det ikke kom til å skje på en stund enda. -Og da lurte hun selvsagt på hvor han befant seg for tiden, hun tenkte sikkert å slå av en prat om dette temaet for å overtale han om å gjøre henne stor her og nå, og så var vi i gang på den...

Hehe. Godt jeg har noen til å holde humøret mitt oppe sier jeg bare! ; ) Det går ikke an å deppe over noe som helst nesten når man har en liten lyslugget humorist på kjøkkenet!

7 kommentarer:

kristine sa...

hehe.. så nydelig:)
To fantastisk skjønne barn! Synes du er flink jeg, som får tid til alt du gjør..
stor klem

maria sa...

"kids say..." Herlig er det... Så gøy å høre hvordan logikken fungerer i ett barns hode...

Du er virkelig flink, Mie!! Tror nok du klarer det bra, jeg!

ingunn sa...

skjønne ord...
Coby gleder seg veldig til vi en gang har unger som sier "vork"... hehe.. neida...
men så søtt da...
håper dere ellers har det bra!

Maria sa...

...det høres nesten ut som om det er flere en meg som er "lost in translation"... kanskje ikke på samme måte, men.... litt mange språk gjør en litt forvirret ;)

Takk for hilsen forresten -

skal krysse fingrer og tær for deg når det gjelder eksamen. Det går bra - og selv om det ikke skulle gå så bra, hva er vitsen i den store sammhengen egentlig? Helt riktig spm du stiller deg selv der :)

Netten74 sa...

Hei hei


Hehehehe... Barn har alltid noen lure ideer:)

sagt før: Ungene deres er sååååååååååååå søøøøøøøøøøøte

klem

Hege sa...

Så nydelige barn du har:)

mie sa...

Kristine: (Hvilken Kristine er dette tro?? Hmmm...;) Takk for det, jeg skal ta det til meg!!!

Maria: Hehe, ja logikken er helt fantastisk!! Hun mener alt hun sier, det er det som er så veldig flott!
Takk for oppmuntringen. ;)

Ingunn: Hehe, men du får berolige han med at barn lærer utrolig fort, og både Elissa og Sam forstår alt Chris sier på engelsk!

Maria: Hehe, lost in translation ja! Det kan kman jammen si. Takk for "lykkeønskninger". ; )

Netten: Ja, ikke sant de er søte??!! : ) : )

Hege: Hei du!! Ja, de er nydelige vettu! ; )

 
Blogglisten