onsdag, oktober 18, 2006

Blogging: Begynn med konklusjonen!

På BI har jeg et fag som heter "Medier og kommunikasjon", og jeg har lenge ventet på forelesningen om "blogging", for å si det sånn...
Jeg var spent på om foreleseren kom til å trekke fram ting som "den jevne blogger har færre sex-partnere enn andre gjennomsnittsmennesker" f eks, som jeg har lest i en artikkel, eller om han kom til å ta en håndsopprekking på hvem som faktisk skriver blogg..Skulle jeg i såfall "innrømme det", med fare for å bli plukket ut som eksempel??

I det samme faget har vi forøvrig lært om dette med "reality-tv", og foreleseren snakket mye rundt hvor grensene går, hva vi faktisk er interessert i å vite osv. Han brukte en del eksempler fra dagens tv-hverdag, og jeg satt med hjertet i halsen og lurte på når han kom til å uttrykke meninger om Tv Pastoren og dens "objekter". Men jeg ventet forgjeves, det ble ikke nevnt. ; ) Det hadde muligens blitt litt pinlig!

Men i allefall: I dag hadde vi om blogging! Og jeg tenkte jeg skulle gjengi noe av det foreleseren sa om temaet:

-Hvis du ikke kan publisere under fullt navn, ikke gjør det! (Du er ikke anonym uansett) (Herunder kommer vel at man ikke nødvendigvis trenger å publisere under fullt navn, men at man skal kunne det)

-Spør deg selv: Kan jeg stå inne for det jeg skriver? Hvis du treffer noen som sier "jeg leste bloggen din" - sier du "å, så fint!" eller får du behov for å gjemme deg?

-Er det lovlig det jeg skriver? (internett regnes for en del av "det offentlige rom", det er derfor lover som regulerer ytringer; personvern, blasfemiparagrafen, rasismeparagrafen osv)

-Begynn med konklusjonen!! Enten i overskrift eller med én gang i posten. Ikke skriv "mine tanker om røykere" - folk gidder ikke lese "så mye"; begynn med "bottom line".

-Sørg for å registrere deg i communities. Greit med "venneblog", men hvis du skriver om noe du brenner for vil du vel at noen leser det du skriver??

-Det er ikke lov å blogge løgn om andre, du kan bli forfulgt rettslig på det.

Noen ting å tenke på her kanskje?? Det var i allefall interessant å høre hva han sa om temaet. -Og han tok ingen håndsopprekking på hvem som hadde blogg heller ; )


Forresten; er det noen som kan fortelle meg hvordan man finner (og klipper og limer) bilder fra internett?? Som dere kanskje har merket har jeg ikke funnet av det enda... ; )

15 kommentarer:

Hilde O sa...

Hei Mie!
Lenge siden nå. Jeg sitter og skriver oppgave, og prøver å finne på alt mulig for å slippe.... så derfor; ang å kopiere bilder fra internett så pleier iallefall jeg å bare høyreklikke på dem - trykke 'save picture as' osv. Gratis redigeringsprogram får du på Picasa.com hvis du ikke har noe annet bedre da.. (:
Så dere i Fila for noen uker siden, på scenen da, så fikk ikke sagt hei da.. Lykke til på skolen (:
Klem, Hilde (Ingunns søster (: )

Grete sa...

Interessant :)

Amelie78 sa...

Bra innlegg!!!

:) Og melding K O M M E E E E E E R ! Hehe... bare går så tregt... hver gang jeg kommer på det, har jeg lagt meg, har tomt på kort osv...

Tenker på deg, snuppedisnupp!

H-klem

ellieangel sa...

Ang. bilder: Høyreklikk-versjonen til Hilde er glimrende. Men ikke glem at de fleste bilder, selv om de ligger ute på internett, er omfattet av opphavsrett, osv. Så vær forsiktig med hva du bruker dem til ;) Hilsener fra kusina til Ingunn, Ellen-Christina. (Tina). (jeg har forøvrig lest bloggen din siden lenge før dere dro til Sveits, og det var tider i sommer da jeg sjekket bloggen hver eneste dag for å lese hvordan det gikk med dere. Utrolig gripende lesning!).

hilde o sa...

Ja kusine Ellen-Christina, det er sant, viktig å huske på! Så sammen så gir vi to ganske bra råd ikke sant..? (: hehe

ingunn sa...

Ja naa foeler jeg at jeg boer faa vervepremie! hehe...
Bloggen din engasjerer!

Prinsesse Sprettball sa...

Hei!
Jeg har vært innom bloggen din flere ganger de siste mnd. Når jeg er inne på bloggene til folk jeg kjenner, fører ofte linkene deres til deg.'
Komisk nok har jeg ikke plassert hvem du er før akkurat nå. Å det var ikke det du hadde skrevet, men bildet av deg jeg kjente igjen.

Jeg håper det går bra med dere og lillegutt. Jeg dumper sikkert innom her igjen en gang:-)

Kristin sa...

Hei Mie!

Jeg har også vært innom bloggen din litt - via Trines blogg, ble kjent med de i Australia i fjor - og har tips til en "free stock photo site" som det heter så fint! Der kan du søke etter hva du vil ha bilder av, og du kan bruke bildene helt gratis! Du må opprette en konto da, men det koster ingenting. Bare et lite tips! :)

-Kristin

Kristin sa...

Heh.. Et tips til - her er adressen:

http://www.sxc.hu/

Elisabeth sa...

Hei.

Blogging er interessant. Er selv inne i en "tørkeperiode", men jeg synes det er interessant å lese hva andre skriver på sine blogger.

- skal bli spennende å se innslaget med deg på tv- pastoren. Det kommer vel førstkommende søndag?

mie sa...

Hilde O: Neimen hei! Koselig at du stakk innom! ; ) Vet du hvordan man høyreklikker når man har laptop?? Apple?? Bra tips! Får prøve det ut litt! ; )

Grete: Ja, ikke sant? Jfr ny post.

Amélie: Tenkte du kom til å synes dette var interessant ja! Lærer vettu... ; ) -Og jeg venter fortsatt på melding....hehehe

Prinsesse sprettball: Heisann, enda et nytt fjes! ; ) Har faktisk vært inne på siden din også, du er jo også linket til fra sidene til de JEG kjenner, naturlig nok!
Morsomt at du koblet utifra bildet mitt, det er det nemlig nesten ingen andre som gjør! De ser bildet, ofte bilde av Sam også, og kobler ikke før de har lest ganske mye om oss - og særlig Sam - har jeg inntrykk av. Mao- folk husker historien vår, men ikke fjesene våre. ; )
Kort fortalt: Det går bra med Sam nå!! Det blir snart både program på TV og "live-rapporter" igjen via bloggen når vi drar til Sveits igjen 6. november. ; )

Kristin: Oj, her tar det jo helt av med "nykomlinger"! Veldig koselig!! Veldig bra tips, må prøves! (Når jeg en vakker dag får tid med dette vanvittige studiet mitt...)

Elisabeth: Ja, det er interessant! Er på en måte i en tørkeperiode selv, men mest pga at jeg ikke rekker å oppdatere! Det andre er at livet mitt har dreid seg så mye om Sam til nå - og jeg har skrevet så mye om han - og nå må jeg liksom skrive om noe annet! ; ) Ikke dét at det burde være så vanskelig, jeg har jo fått mange nye ting å tenke på med studier osv. Jaja! Det er nok mest tiden som ikke strekker til.
-Og ang programmet, så vet vi faktisk ikke akkurat når det blir enda. Det har skjedd mye med de andre deltakerne (hvis du har fulgt med på programmet vet du vel det) som på en måte måtte tas først, men jeg skal si i fra her på bloggen når jeg vet når det blir. ; ) De neste to søndagene er det fotball i stedet, så det blir ingen av dem i allefall!

ellieangel: Hei du! Hyggelig! Var det deg jeg traff på utdrikningslaget til Ingunn? (Husker ikke helt navnet..) Takk for tips!
-Og så hyggelig at du har fulgt med på hva som har skjedd med oss!! ; )

Lurer litt på hva slags formål som ikke er greit å bruke bilder til da men... ; )

Ingunn: Hehe, ja kanskje du burde fått en liten vervepremie?? Hva er adressen din? (Jeg lover ingenting - alt går i ett for tiden og det er mulig jeg glemmer hele greia, men du taper i allefall ingenting på å sende meg adressen din ; )

ellieangel sa...

Hei!
Ja det var meg som var i utdrikningslaget til Ingunn. Ellen-Christina heter jeg :)

Line sa...

Og jeg var også i utdrikningslaget hennes til Ingunn. Jeg følger med på bloggen din, og Sams historie. Har ikke lagt inn kommentar, for jeg føler liksom ikke jeg "kjenner" deg...

mie sa...

ellieangel: Jeg forsto det måtte være deg ja! ; ) Husker nå!

Line: Heisann! Synes det er koselig med kommentar fra de jeg ikke kjenner jeg, så takk for det!! ; )

Bjørn Harald sa...

Jeg fant, jeg fant!
Se hvem jeg fant..Mie sin blogg..næmen!
10 år siden sist jeg så det fantastiske mennekse Mie.
Og nå tar jeg meg selv i å sitte å lese om livet hennes på hennes blogg.Nå trenger jeg jo ikke treffe henne, jeg kan jo bare lese om livet hennes her på bloggen hennes. Tsss...neida..!Men om jeg treffer henne en gang i fremtiden vet jeg iallefall litt om hva hun har gått igjennom (..og det er jo ikke lite!)
Utrlig koselig å finne bloggen din...du og familien din er herlige dere!

PS:Jeg blogger jeg også...kremt..men dog en sjult blogg (ikke søkbar i google)som kun familie og noen venner vet om. Jeg blogger mest for å holde de i Norge oppdatert på hva som skjer i livet til denne lille familien nå bor i Sør Afrika.

www.andervisuell.no/ander

Masse hilsner fra Bjørn Harald

 
Blogglisten