onsdag, oktober 04, 2006

Tidsklemma

Jeg har nylig oppdaget at også JEG har havnet i tidssaksa!! Jeg sitter godt plantet i tidsfella kan du si (med begge bena og kanskje armene også), skvist godt sammen mellom alle mulige, umulige (å innfri), (u)tenkelige, rimelige/urimelige krav og ikke minst selvkrav.

HALLO!!!! Jeg trodde at "tidsklemma" var noe eldre folk enn meg opplevde å befinne seg i, og jeg håper ingen tar det ille opp.... ; )
Selv om jeg har barn, studerer på fulltid og har en mann som jobber mer enn gjennomsnittlig, så trodde jeg faktisk at tidssaksa tilhørte framtiden. Men dengang ei gitt..

Jeg føler meg liksom....sorry at jeg sier det, men....gammel.....når jeg sier at jeg "sitter i tidsklemma". Hvordan havnet jeg her?? (Ja, altså ikke bokstavelig talt, jeg er heldigvis i stand til å finne ut hvordan f eks barna dukket opp, og resten av regnestykket går også opp) Jeg er tross alt ikke så gammel, og har jo venner på min egen alder som har dette litt inn i framtiden kan man si. Hmmmm....

Og så var det alle disse hensynene da. Hvordan skal jeg klare å komme meg gjennom hverdagen min uten skadeskutte idealer tro??
Det er her jeg har kommet fram til følgende regnestykke:

Det er nå engang slik at jeg liker å gjøre ting 100%
-Jeg har oppdaget at det ikke går an å gjøre ALT 100%
=Jeg må fordele mine 100% på alle de viktige tingene!

Dvs:

Mies 100%
-tid til barna og mannen
-tid til venner og familie (foreløpig ikke flink)
-tid til trening og dansing (en utopisk idé)
-tid til å skaffe til veie sunn mat til avkom og partner (fiskepinner og pølser er hverken godt eller spesielt sunt)
-tid til menighet (hadde vært fint!)
-tid til avkobling (hva er det??)
-tid til rydding og vasking (nedprioritert)
=MAX 80% til skolen!!!! (for å bruke det som målestokk)

Det som utfordrer meg for tiden er at jeg ikke vet helt hvordan jeg skal jekke ned innsatsen på skolen til 80%. Jeg får det liksom ikke helt til. Man blir formant om å skulle ha lest 2/3 av pensum i dét 1/3 av semesteret har gått, å ligge i forkant av foreleser (???!!!?!), bruke masse dyrebar tid på å gå på studiestrategikurs (på bekostning av faktisk å studere da eller??!), og hele tiden sørger min vaklende selvtillit på dette området for at jeg tar ALT til meg; som om de snakker direkte til meg.

Egentlig tror jeg nok innerst inne at jeg jobber mer enn mange andre, men jeg har altså ikke selvtillit nok til å si at "nei, jeg har faktisk mer utbytte av å lese dette selv framfor å gå på denne svada-forelesningen hvor alt bare blir mer forvirrende enn det var fra før", eller å ta alle disse rådene med en klype salt. Jeg tør rett og slett ikke, for hva om jeg går glipp av noe kjempeviktig!!!!!!

-Handler det kanskje mest om å opparbeide seg nok selvtillit til å tro at man klarer dette?? Men hvordan...det er det som er spørsmålet.

Men tidsklemma er reell nok den, og jeg blir egentlig bare sur når jeg ikke får prioritert det som egentlig er mye viktigere for meg enn skolen. Jeg synes ikke det er et mål å få masse bra karakterer, men ikke se barna sine på tre år, for å si det sånn....
Hvis jeg får til nogenlunde greie karakterer, eller om jeg bare står, samtidig som jeg ivaretar de viktigste tingene i livet, så er vel egentlig dét en større prestasjon (for meg i allefall) enn om jeg fokuserer all tid og energi på noen skarve bøker. (Som ikke interesserer meg overvettes mye uansett, mange av dem!)

Hm...bare noen tankerkruseduller for å rydde opp i hjernen! ; )

13 kommentarer:

Sandra sa...

Tidsklemma ja..

Av og til skulle man ønske at det var 8 dager i uka, 26 timer i døgnet, og at man om natten, fikk sove 7 timer i timen.

=)

Marie Nanette sa...

Hei Mie!

Selv om jeg verken er gift eller har barn, skjønner jeg litt hva du mener. Et lite tips er å filtrere ut dårlige forelesninger. Selv om du føler at du burde være der er det bedre å lese selv hvis du faktisk ikke får noe ut av de uansett!

Lykke til:-)
Marie

Maria sa...

... Når jeg tenker meg om, tror jeg kanskje at jeg kan finne noen tips om hvordan en går ned til 80% på skolen (så lenge ingen forteller mine foreldre at jeg vet hvordan det gjøres..)

Det er et godt tips å filtere ut dårlige forelesninger - for ofte sier de kun det samme som står i bøkene, og da er det bedre å lese det selv og finne egne notater..

Kurs har kanskje noe i seg - men ikke alle studenter har faktisk tid til alt. Og det trenger en ikke å ha dårlig samvittighet for, faktisk!

Ikke alle ligger forran foreleserene, og det nytter ikke alltid å lese seg i hel. Når du blir lei, eller bare trenger en pause - så tar man en..Det sa faktisk en foreleser til meg en gang. Nettopp fordi ingen lærer noe når hodet egentlig er et annet sted...

.... akkurat nå har jeg ikke så mange tips, fordi jeg har lagt studentlivet på hylla - og sitter bortgjemt på et lite kontor i den gamle jødiske bydelen i Krakow, og faktisk har en jobb :) Masterstudiene kommer senere - og da er det jeg som blir stressa :)

Amelie78 sa...

Hei vennen!
Jeg har MASSE tanker, tar litt av det naa. Er i England forresten - derav manglende norske tegn :)

Vil bare si - DETTE er en av de tingene som jeg virkelig har laert the hard way og som har vaert en stor del av prosessen med aa bli voksen for meg: Det med prioritering. Jeg har gaat paa en smell, jeg har skuffet mennesker, jeg har vaert skffet paa meg selv, jeg har jobbet med omprioriteringer til stadighet, jeg har maattet laere meg aa bli mer "kynisk" (det er egentlig ikke kynisme det er snakk om, men dette med aa ikke henge seg opp i alt mulig, ikke ta ting for mye innover seg, bli litt toeffere osv - har skrevet om det i bloggen min, som du kanskje vet..)

Alle idealene man hadde som yngre, har liksom vokst seg for store, for hoeye, for tykke, for brede.... Og istedetfor aa hele tiden skuffe meg selv og andre, har jeg funnet ut - sakte, men sikkert - hvordan jeg vil leve livet mitt.

Man skuffer nok fortsatt baade den ene og den andre, men man finner liksom fred med seg selv, og opplever livskvalitet.

Mitt tips er aa ha et reflektert forhold til disse tingene, tenk gjerne over en slags rangering ift hva som betyr mest for deg. Hva er viktig for livet ditt, her og naa og resten av det?

For meg akkurat naa betyr det aa gjoere det greit paa studieneen hel del(et bra maal for meg right now, men lavere enn foer da jeg naermest var perfeksjonist...). Aa gjoere det bra i jobben betyr mye, men ogsaa der maa jeg slaa av en del paa kravene. Dette laerer som regel alle laerere the hard way.

Jeg bruker tid paa de vikstigste vennene, og isaer de som bor rundt meg. Jeg opplever det viktig med tilhoerighet og sosialt liv, og innser at jeg ikke klarer aa ha den samme kontakten med alle vennene som bor land og strand rundt i inn- og utland. Slik er det bare. Bloggen loeser en liten prosentdel av denne vennegreia. fordi vi faar fulgt med i hverandres liv paa den maaten. Da er det lettere aa hooke opp.

Jeg setter ogsaa familie hoeyt, ringer en del hjem, proever vise at jeg bryr meg om de forskjellige, uten at det foeles som et pes. Jeg lever tross alt mitt liv i Toensberg.

Saa bruker jeg noe tid paa frivillig arbeids - fordi det gir meg mye, men aldri mer enn jeg VET jeg ha tid til. Liker ikke trekke meg fra ting. Best aa gaa forsiktig frem.

Har man raad, er det smart med vaskehjelp, gjerne en tenaaring som trenger litt grynings :)

Mat kan faktisk vaere sunn uten at man bruker to timer. Dette faar jeg heller lage en egen tipdsside om. Uansett tror jeg ikke man skal bli hel crazy paa helsesiden. Det er viktig aa kose seg og leve godt, mener naa jeg :)

Det vardagens tips og litt livsvisdom fra Am.

Snakkes!!

Alexandra sa...

Tidsklemma, ja. Den e'kke bra, ass.
Jeg forstår godt hvordan du har det! Jeg kan ikke si at jeg føler meg særlig gammel fordi jeg skulle hatt noen timer til, men det vil nok gjøre at jeg etterhvert vil bli eldre fortere(!!)! Det er liksom en ond sirkel det der, hm?
Husk på; tiden går ikke, tiden kommer!

Vil forresten bare nevne at jeg synes at du og Chris virker (ut i fra det jeg har lest) som noen fantastiske foreldre!

Lykke til med alt:)

Elisabeth sa...

Har selv kjent på "tidsklemma" når jeg har studert. Noen ting må en nedpriotere desverre. For min del var det venner jeg nedpriorterte. Det angrer jeg litt på nå når jeg er arbeidsledig. Skulle gjerne hatt noen flere venner, men slik er desverre livet. Det får bli et bønneemne for min del, å be om flere gode venner.

Anonym sa...

Hei på deg......lenge siden nå-har ENDELIG fått internett hjemme, da blir det litt enklere å holde meg oppdatert på alle velsignelsene Gud sender dere......Er utrolig å lese om alt som skjer...Stod i tv-inter vedl.at de følger dere i forkant av operasjonen i sveits, "og er spente på hvordan det går da" eller lign."he he, det er over for leeeengst", tenkte jeg ......Alt det gode fortjener dere så veldig, hver eneste dag...
Beundringsverdig av deg å begynne på skolen med noe helt nytt, og samtidig er det sikkert godt å ha noe som bare er ditt, midt i alle behov og hverdagskrav....Veldig lykke til med de åtti prosent(eller kanskje 70%????)
Et lesetips er å be Gud om hjelp til å"feste" stoffet for deg, så du faktisk kan huske hva du har lest når kvelden kommer, he he.....Det prøver jeg å gjøre og det funker!!!!

Husk at dere er en stor velsignelse i mange menneskers liv, også når det ikke føles sånn....

Lørdagshilsen fra Elisabeth Jones (stig Ø-tremenning..)

maria sa...

kan nok skjønne det med tidsklemma, selv om jeg sitter her singel i sydney...

tror ikke jeg skal prøve meg på noen tips, her var det mye bra jeg kan lære av også allerede...

Lykke til videre med å balansere alt!

Janne Kathrine sa...

Mie!

Det var ubeskrivelig å finne bloggen din... Veldig spesielt å lese om hvordan livet deres har vært de siste årene. Får mine hodebryerier til å skrumpe inn til nærmest ingenting... Bare lyst til å pakke dem godt inn og legge dem helt vekk! Godt å se at dere har det bra, midt oppi alt. Gud er virkelig trofast, selv om det i kritiske øyne kan se ut som om han er alt annet enn akkurat det. Dere er virkelig et par stk unikum'er.

Å, må Gud velsigne dere i bøtter og spann Mie! Gleder meg til flere gladnyheter fra dere.

STOR klem!

mie sa...

Sandra: Nytt fjes! Sjekket ut siden din - skal innom igjen! : )
Likte den lille "regla" di der, jammen skulle jeg hatt noen ekstra timer i timer gitt - særlig om natten!!

Marie: Du er nok inne på noe der ja...Men jeg synes liksom alt er like viktig jeg da...Redd for å gå glipp av noe liksom!! Dessuten tviler jeg på om jeg orker å sitte og lese i steden for å være på forelesning...prøver å lese, men synes ikke det er noe særlig stas...

Maria: Så flott med litt tips! Jeg er særlig interessert i det å kunne ta seg en pause...jeg er så lei for tiden (allerede..) at jeg stort sett ikke får med meg noe uansett. Men det er ikke så lenge til eksamen at jeg kan laxe for mye føler jeg...

Amélie: Tenkte nok du hadde noen tanker rundt dette ja! ; )
Mange gode tips og råd her synes jeg, takk for at du tok deg tid. Jeg tenker mye de samme tankene, men det utfordrer meg. Noen ting er lettere å "let go" enn andre.
Jeg har i det siste begynt å trappe litt ned på innsatsen på skolen, men det som er er at jeg ikke liker å trappe ned! Jeg har innsett at jeg MÅ, men liker ikke å føle at jeg "mister kontrollen" og det stresser meg å ikke føle at jeg er helt på linje med de som er best forberedt til enhver tid...
Det er nok der utfordringen ligger mest for meg, å jenke det til slik det MÅ være (utifra hva jeg rangerer som viktigst), selv om jeg egentlig VIL gjøre alt like bra.
-Det er derfor jeg ser det som "en bragd" å kunne prioritere uten alt stresset...

Vaskehjelp hadde vært noe - men finnes det noen som vil tro??

Amelie78 sa...

Lag en artig annonse på bloggen! "Sprek tenåring søkes til vaskejobb i mulighetenes hus" - eller noe sånt ;-)

mie sa...

Alexandra: Heisann sveisann, har vært inne på siden din også! ; )
Neida, tror ikke man behøver å være "gammel" for å kjenne på tidspress - absolutt ikke! Det var bare det ordet..."tidsklemma"...jeg ser for meg avisartikler om "eldre" foreldre (enn meg) som fyker fra jobb til barnehage osv... ; )
Skal prøve å huske at tiden kommer!
-Og takk for komplimentet! ; )

Elisabeth: Ja, det er noe herk å måtte nedprioritere noe man egentlig ikke ønsker å gi fra seg...Det er vel egentlig der det ligger. Lykke til med å finne gode venner... : )

Elisabeth J: Hei du! Hyggelig! : ) Kanskje du har rett, det bør muligens være 70% etter at alle de viktigere postene er dekket. Jeg skal prøve tipset ditt med å be om at stoffet fester seg, og mens jeg likevel er i gang skal jeg be om at Gud også viser meg hva some er viktigst å lese tror jeg! ; )

Maria: Ja, her kom det mange bra tips synes jeg også! Lykke til til deg også, var inne på bloggen din og leste om hvor hektisk du har hatt det i det siste! Vi kjøpte forresten en av de Kids Worship platene fra Hill Songs her om dagen, og selv om det kanskje er litt for avansert for barna enda så var det kjempebra synes jeg!!

Neimen JANNE, så koselig da!!! Har vært inne på bloggen din en liten tur for å oppdatere meg, det må jeg gjøre igjen!! (Er du gravid??!)

Ja, Gud er sannelig alltid trofast, og jeg håper det er det vi til slutt (summa summarum...) har maktet å vise. Det er viktig å snakke sannhet, samtidig som Guds sannhet er THE SANNHET!! Og det ER sant at selv om det ikke alltid virker sånn - så er Han der sammen med oss til enhver tid. Og Han HAR kontroll.

mie sa...

Amélie: Ja det hadde kanskje vært noe! ; ) Må først vurdere om vi har råd...Er også LITT skeptisk til enda et nytt menneske inn i "huset", etter så utrolig mange andre...Var litt deilig å ha huset for oss selv igjen kjente vi!

 
Blogglisten