torsdag, januar 11, 2007

Da var ferien over....

...Og den var altfor kort!!!

Dette kunne vært meg, siden jeg nå skal prøve å forstå hva i huleste faget "statistikk" dreier seg om

Note to self:
Ikke planlegg for mye for neste ferie!

Jeg føler rett og slett ikke at jeg har hatt noe særlig til pause, men det er ingen bønn: Nå er det på´n igjen! Jeg har den "glede" å stå foran det mange betegner som det tøffeste halvåret i utdanningen, med flere tunge fag. Det er bare å brette opp armene! Når dét er sagt, så er det også veldig tilfredsstillende å lære nye ting - som man ellers aldri ville tenkt på en gang! Og alle eksamener før jul gikk kjempebra - nå har jeg fått alle resultatene. ;)

Selv om det er stas å merke at man plutselig forstår mer av hva som skrives i Dagens Nærlingsliv og økonomisidene i Aftenposten, så kan man jo lure litt på hva man skal med all denne kunnskapen. Kanskje jeg skal bli aksjespekulant?? Jeg synes jeg ser det!!
Blir spennende å se hva det blir til etterhvert. :)

Jeg starter i allefall det nye året med å prøve å planlegge livet mitt enda bedre: Her skal det prioriteres!! Jeg har vært gjennom en prosess hvor jeg har prøvd å finne ut hva som virkelig er viktigst for meg her i livet, så jeg ikke kaster bort tiden på unødvendige ting. Vi får nå bare dette ene livet, så tiden må brukes godt! Og som sagt før, jeg vil helst ikke komme til min dødsdag og tenke "hvorfor i all verden gjorde jeg så mye av dette og ikke nok av det jeg virkelig brant for og ønsket?"

Det er allikevel ikke uten visse ofre og en viss viljestyrke jeg nå skal prøve å gjennomføre mine prioriterte valg for tidsbruk. Men jeg tror i allefall jeg vet sånn noenlunde hva jeg vil, selv om det hele blir et voldsomt puslespill som skal passe sammen! Ikke lett å være småbarnsmor, fulltidsstudent og danser på én gang! ;)

18 kommentarer:

fru sandvik... sa...

..ja, er ikke du flink.. så veit ikke jeg!
prøver sjøl å finne ut hva høsten og neste år skal brukes til.. Og nå, som så mange andre ganger, er det lurt å følge hjertet:)
Har du danseoppdrag midt oppi alt det andre? det må du fortelle mer om:)
KLEM kristine

ingunn sa...

Ja, Mie, så spennende.. statistikk er jo supert! (ikke vet jeg altså, men det brukes jo mye... hehe)
Fortell mer om denne danseren i deg.. er hun aktiv?

Karina sa...

Statistikk, ja...det er også en av modulene jeg ta dette semesteret. Har joinet matematikerstudentene dette semesteret. Er omringet med glupe guttenerder med dressmannbukser og briller på alle kanter i forelesningssalen! Hehe..de er visst en egen rase! Allerede etter første uka er jeg ganske lost og forstår ikke halvparten av alle formler, utregninger og fremmedord. Men men...det er nok bare å brette opp ermene, som du sa! Jeg har bare et halvt år igjen og så er jeg ferdig utdannet lærer, så jeg får bare bruke det som motivasjon:)

Du får å ha masse lykke til i hvert fall! Du har mange jern i ilden...
Støtter deg forresten i det å reflektere litt over hvilke ting som er viktig å prioritere i livet. Er inne i en slik tankeprosess selv nå...oppi alt stresset:)

Klem K!

Anonym sa...

Heisan,

jeg la denne kommentaren på et innlegg i september, men det var jo her den skulle være. Så jeg legger den inn igjen...:

Jeg så dere nettopp på TV (reprise), og må si at det var tøft av dere å stille opp! Det var rørende å lese historien deres her på bloggen, og se at det går så bra!

Jeg kjente igjen Chris på TV.
Jeg har vært og er forsåvidt fortsatt i lignende situasjon som det dere har vært med min egen sønn. De første 2-3 månedene fikk jeg god støtte av Chris m.fl. der han jobber. Så tusen takk for det! Jeg synes det virker som han er dyktig og omtenksom i faget sitt, og den måten han henvendte seg til oss på var veldig støttende og positiv for oss som foreldre.
Dette var forresten før dere selv fikk gutten deres.

Elisabeth sa...

Statistikk er gøyt (har selv studert det i et år), men det krever en del arbeid for å forstå det.

Begynner mest sansynlig i en jobb i slutten av måneden. Det ser jeg fram til, etter et halvt år som arbeidssøkende.

ingunn sa...

Gratulerer med dagen i dag SAM! Etter 2 år er du fortsatt en liten mirakelgutt! Gud velsigne deg!

ingunn sa...

Det er i dag, er det ikke?...

Maylen sa...

Heisann Mie og Chris.

Nå har jeg lest gjennom hele bloggen deres, med tårer i øynene. Det er nesten som å lese om min lille jente. Untatt Trakeostomi og Peg da, det fikk hun aldri. Ikke ennå hvertfall. Peg skal de legge inn snart regner de med, og diagnose subglottis stenose er akkurat satt. I en alder av 2 og halvt år. Venter på time de nærmeste dagene til innleggelse for bronchoskopi. Har hatt stridor konstant, bli-blå anfall, osv hele veien. Uten avlastninger eller nattevakter. Det er jo "bare" astma har de sagt. Vel, nå vet vi mer. Hun er født uke 23.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
mie sa...

Fru Sandvik: Det er riktignok ikke alltid så lett å følge hjertet når man er usikker på hva det egentlig sier... ; ) Lykke til med å finne ut av det hele!
Jeg har lenge vært med i en dansegruppe, Unik Bi:t, men har ikke akkurat hatt tid på en stund...Nå har jeg derimot bestemt meg for å satse mer på dette. :)

Ingunn: Statistikk virker ikke akkurat så spennende sålangt....Det er kanskje mer spennende hvis man driver og forsker på noe spesielt man er opptatt av, men så vidt jeg kan se dreier dette seg bare om hvordan det hele fungerer...
Danseren er altså litt mer aktiv ja. (Se over :)

Karina: Hehe, vi har jo noen sånne på BI også, selv om det egentlig er overraskende få - av dem jeg treffer i allefall! Og det er vel ingen av dem på mitt studium når jeg tenker meg om.
Lykke til med statisktikk til deg også da, vi får utveksle erfaringer etterhvert. ;)

mie sa...

"Anonymous": Takk for kommentar! Chris ble veldig glad for tilbakemeldingen. : ) Man gjør jo så godt man kan i jobben sin, og det gjør godt at noen setter pris på en!
Å være med på Tv Pastoren har for oss bare vært en positiv opplevelse heldigvis. Klart det har kostet, men det føltes menigsfylt. Nå skulle vi gjerne fått vist hvordan det hele har gått, men vi får se.
Lykke til videre i deres situasjon, vi føler så inderlig med alle som har syke barn!!

mie sa...

Elisabeth: Vi får håpe at jeg synes som du etterhvert! Har absolutt inntrykk av at jeg må jobbe litt for å forstå ja...
Lykke til i jobb da, og gratulerer! Slitsomt å ikke finne seg jobb - har prøvd det...

Ingunn: Joda, du hadde rett! ; ) Ikke så verst!!

Maylen: OJ! 2 1/2 år før diagnose ble satt, det var drøyt! Får håpe det ordner seg for dere på et vis rimelig fort, at dere enten får nattevakter/tracheostomi eller operasjon. Hvilken lege er dere hos? Hva anbefaler de? Sam hadde bare 1-2 mm åpning i halsen før operasjonen, så han hadde ikke overlevd 5 minutter engang uten tracheostomi. Håper dere kanskje å slippe operasjon?

Hvordan fant du forresten bloggen min? Du får følge med på tv da, så får du se hvordan vi har hatt det ;)

Anonym sa...

Hallo Mie!

Har fulgt litt med på denne bloggen i det siste. Det er interessangt å følge med på hvordan det går med Sam og resten av dere.

En annen grunn til at jeg stikker innom bloggen, er at jeg syns du skriver bra, både dine skildringer av ting og språket ditt. Jeg humrer ofte for meg selv av dine betraktninger over forskjellige ting.

Så jeg håper du fortsetter å skrive;)

Og lykke til videre med alle utfordringer.

Hilsen Jen!

Anonym sa...

Hei, ny blogger- velkommen:
http://www.cattinka.blogspot.com

mie sa...

Jen: Det var virkelig en oppmuntring synes jeg! Jeg har tenkt at "jeg har da ingenting vesentlig å skrive for tiden", men nå fikk jeg jo litt lyst til å skrive igjen! (Hadde ikke tenkt å slutte altså)
Veldig hyggelig! : )

-Og velkommen skal du være, som det heter så fint... ; )

Anonym sa...

Det er flere med Jen som følger med på bloggen, så fortsett å skrive (ofte). WE LIKE:)

Maylen sa...

Vi "tilhører" UNN, Universitetsykehuset NordNorge.

Har akkurat fått diagnosen, ble oppdaget ved en tilfeldighet. De skulle egentlig bare se på stemmebåndet. Venter på innkalling til full utredning på det området i narkose. Vet mere da. Nå vet jeg nesten ingenting, kun at legen bare sa "oi" straks han tok en liten titt ned dit mens lillejenta var våken. Han sa der var en betydelig subglottis stenose. Ble ikke så god tid å sette seg inn i så mye der og da.

Bloggen ble jeg tipset om av en som hadde fulgt med dere, når hun hørte om Ane`s nye diagnose.

mie sa...

"Anonymous": Hvem er du da tro? ; ) Tusen takk for oppmuntringen! Som du ser har jeg tatt oppfordringen og det ligger en liten "snutt" ute som faktisk er ny! : )

Maylen: UNN kjenner jeg naturlig nok ikke til. Men HVIS de begynner å foreslå operasjon her i Norge (hvis det blir nødvendig for å fjerne stenosen), så må du ikke godta det uten videre. Be dem drøfte det med Tor Dahl (Øre, nese, hals) på Rikshospitalet først. Han er en av de mest erfarne ekspertene på området i Norge, og han mente det ikke fantes god nok ekspertise på dette i Norge i det hele tatt. Derfor ble vi sendt til Sveits. Alle tilfeller er selvsagt ikke like, derfor kan man kanskje ikke si noe kategorisk, men bare vit om det.
Lykke til!

 
Blogglisten