fredag, januar 05, 2007

Reprise av Tv Pastoren


Promo-bilde tatt av Tv Inter, brukes i forbindelse med reklamering av programmet

Da er det duket for reprise av serie 1 i Tv Pastoren, fra og med søndag (kl 18:00)! Så vidt jeg vet skal de fire første episodene vises først, så blir det et opphold mens et annet konsept går i 6 uker, og så vises resten av serien.

Vi er litt overrasket over at det kommer reprise allerede - hadde faktisk ikke streifet oss at det kunne komme en reprise i det hele tatt, men det gjør jo ofte det! Vi har ikke helt bestemt oss for om vi orker å se det igjen, fordi det vil minne oss på hvor utrolig tøft vi hadde det og hvor fortvilet situasjonen var for bare noen måneder siden. (Vi har det uansett på dvd og kan gjenoppleve det når vi vil - hvis vi vil... ; )
Samtidig hadde det kanskje vært en god måte å bearbeide alle de vonde følelsene som stadig lurer i bakgrunnen? Så fort vi overhode har hatt muligheten til det har vi lukket døren godt igjen bak oss: Da vi kom hjem fra Sveits skyndet vi oss å gjenoppta et slags normalt liv, og tenker muligens så lite vi kan på alt det som nå ligger bak en lukket dør vi kan kalle "glemselens barmhjertighet"....Innimellom slår det meg at jeg rett og slett har glemt ting som en ikke skulle tro det gikk an å glemme. Som i morges, da jeg gjorde barna klare for barnehagen. Sam var ikke frisk i går, og jeg vurderte å ha han hjemme. Den lille skyldige stemmen som sier "er det kanskje ikke bra for så små barn å være så mye i barnehagen - borte fra mamma og pappa?" dukket opp (igjen), og jeg tenkte at "stakkars Sam er jo så liten også, Elissa gikk da bare i deltidsbarnehage da hun var på hans alder!" -Og plutselig slo det ned som et lyn: Elissa gikk bare i deltidsbarnehage fram til Sam ble født, fra da av gikk hun fra morgen til kveld så vi kunne være på sykehuset. Og hun var knapt ett år....Siden det ble hun helt tilsidesatt, og var minimalt sammen med oss. Var barnehagen åpen, så var hun der....
Sam er nå snart to år (dvs egentlig ikke før i april, da han skulle vært født), og har tross alt vært fryktelig mye sammen med oss.
Det slo meg som litt merkelig at jeg behøvde å "minne meg selv på" hvordan det var bare for litt siden. Kanskje er det sinnets måte å beskytte seg på?

Jeg sa ofte at det var som om livet sto på "pauseknappen", og at vi bare ventet på å få leve igjen. På mange måter ble den tanken bekreftet da den "kritiske" fasen gradvis avtok; det føltes virkelig som vi kunne begynne å leve igjen.
Men: Tiden på pauseknappen, marerittet, er ikke borte. Vi merker at det satte sine spor og at ringvirkningene vil ta den tiden slikt tar.
-Og det er da jeg lurer på om dét å se serien igjen ville være å jobbe sammen med en slik ringvirkning, i stedet for å jobbe i mot den? Men det er også fullt mulig at jeg tenker i stykker alt mulig og gjør det mer komplisert enn det er. ; )

Tv Inter vet fortsatt ikke om det blir flere serier, men hvis det blir det og folk fortsetter å gi uttrykk for at de ønsker å se resten av historien til Sam, så kanskje det en vakker dag flimrer over tv-skjermene allikevel? ; )

9 kommentarer:

Anonym sa...

For en Flott familie dere er!DU synes dessuten som en utrolig bra forelder; du virker god,søt og utrolig snill! Stå på, du sterke unge dame:-)Godt nytt år, hilsen ukjent leser!

Anonym sa...

Kjære Mie!
Først av alt vil jeg få ønske deg et velsignet godt nytt år!! Hm, jeg er litt ute av denne blogge verden og har altså ikke skjønt hvordan jeg kan lese/ skrive kommentarer før nå! :) Vel, du kan iallefall være stolt av alt du har oppnådd i livet! Har noen tanker jeg gjerne ville dele mens jeg husker det. Først vil jeg si et visdomsord som jeg fant i en liten bok om "Ord til trøst". Der står det at " Den som sorgen ikke rammer, blir ikke vis..." Synes det var et fint ordtak og beskrivende for deg! :)Ellers tror jeg det er en tid for alt. Tror du/dere vil vite når tiden er inne for å bearbeide de vonde opplevelsene dere har vært igjennom. Et fint bilde synes jeg er "Livsveven" som er et bilde på hvordan både mørke og lyse tråder trenger å bli vevet inn i livsbildet for at det skal bli helt. Like fullt er det viktig å puste ut innimellom og skape gode minner i minnebanken som kan gi styrke til Livet. Ønsker deg Guds velsignelse!

Vi møtte forresten Heidri og Rowan i går og snakket om at det hadde vært koselig å treffes alle sammen en dag! Go' klem fra Ellen Beate

Elisabeth Jones sa...

Kjære Mie og kjære dere....Godt nytt år med nye muligheter, klemmer, gode overraskelser og hvile fra Gud :o)

En stund siden jeg har skrevet her, men har fulgt med vet du- og måtte fryde meg litt da sam var oppe og gikk!!! Alt du har delt om liv og sorg og glede setter ting i perspektiv for meg, har tenkt mye på det du skrev om å ikke "kaste bort livet" på det man ikke drømmer om og ønsker og gjøre, men være bevisst på å fylle hver dag med det som betyr noe-fordi en selv fortjener det, og fordi de jeg er glad i fortjener det...Så det prøver jeg å ta med meg hver dag inn i de små og store drømmene.Når jeg leser om deres liv får jeg så lyst å be Gud klemme dere, pakke dere inn i varme ulltepper og fortelle at alt blir bra, at ting ordner seg som dere lengter til etter "raiden" dere har vært igjennom...At sorgen byttes med glede og forventning..... Tror likevel at Gud faktisk ser alt dette, Han ser hva dere trenger, og vil hjelpe gjennom i prosessen av helbredelse. Hørte "sangen om gleden" i går av Sigvart Dagsland, der han synger "Gleden kan du bare høste der hvor smerten gror.." Vi bittesmå mennesker må bare lene oss på Guds enorme trofasthet...Takk for alt dere deler, husker på dere!
Elisabeth

Stjernesol sa...

ok, jeg strigråter...

Har akkurat sett tv-pastoren. Dere er og har vært så sterke Mie - helt utrolig, har nesten ikke ord...

*god klem*

Maria sa...

:) reprise er en ting.. Jeg kunne godt tenke meg å se fortsettelsen, om den skulle bli noe av.. Liten sjanse for at den kommer til å gå på tv her da, men det er godt teknologien er i stand til å fiske det meste - og dessuten så må jeg vil innse at jeg ikke kan være borte for evig :)

Anonym sa...

Hei Ane!
har tenkt på deg endel, man hører jo litt rykter om hvordan det går med folk. fikk dessverre ikke med meg tvpastoren, men har forstått at dere har hatt det ganske tøft.
har prøvd å få tak i deg en stund nå, men du er jo komplett umulig å finne! fant jo bloggen din etterhvert. :det er 10 år siden vi var russ, og det skal være reunion i moss i mai. jeg har fått mail fra arrangørene og det ser ut til at de mangler mailadr til deg bla. hadde vært hyggelig om du også kunne kommet. tror vi har mye å snakke om alle sammen. :) jeg er jo tom også gift og har fått tre barn! hvem hadde trodd det!! :) kan vi få utvekslet mailadr på en litt mer anonym måte så kan jeg få videresendt invitasjonen til deg?
håper det går bra med dere alle sammen!
varm hilsen fra Helene(fra Halden) ;)

mie sa...

"Anonymous": Neimen du verden, så hyggelig da! : ) Det var jammen en skikkelig oppmuntrende melding - fra deg du ukjente... : )

EB: Å, lå innlegget ditt her også? Jeg har akkurat skrevet en kommentar under den siste posten på forsiden, der den også lå!

Elisabeth Jones: Tusen, tusen takk for kommentaren! Den var også skikkelig oppmuntrende! Du er god!:)

Stjernesol: :) Det føles som en stor ting at noen blir berørt av oss og vår situasjon..Det var i sannhet en grusom grusom tid i livet vårt....og det er hverken lenge siden eller "over". Takk for tilbakemelding! Man føler jo at man har gitt en del i et sånt program, at man har utlevert seg litt.

Helene: Hællææææææ!!!!!! Lenge siden sist gitt!! Jeg fikk faktisk den invitasjonen her om dagen jeg, så det er ikke noe stress med det. Er det mange som kommer tror du? Er jo ingen vits ellers da...
Du kan godt få mailadressen min allikevel, selv om det blir en alt annet enn "litt mer anonymt måte" for min del - nå blir det jo rimelig offentlig! ;) :
chrismie@rose.no
Wow, tre barn og gift! Ja, det må jeg jammen si!! Livet forandrer seg! ;)
Jeg går nå på BI av alle ting, men det er kanskje bare jeg som er overrasket over det??
Apropos Tv Pastoren så har det (som du kanskje leste) begynt å gå i reprise på søndager kl 18, i tillegg til (tror jeg) på lørdager rundt ett-tiden. I forhold til dere som kjenner meg fra før og som ikke ser meg annet enn på tv så føler jeg behov for å si at ja, jeg var tjukk etter to tette fødsler, men jeg har gått betydelig ned i vekt siden opptakene til programmene! ;) (Bare et lite uttrykk for min egen kroppslige usikkerhet osv...;)

mie sa...

Maria: Programmene er faktisk tilgjengelig på Tv2s nett-tilbud! Men det koster nok noen kroner. Ellers får vi bare fortsette å håpe på at "oppfølgeren" kommer, evt drive litt lobbyvirksomhet... ; )

netten74 sa...

så bra at opptakene med dere også har begynt å gå i reprise..

klem fra J

 
Blogglisten