onsdag, februar 07, 2007

S-T-R-E-K-K-E



Det er et tilbakevendende tema for meg dette med å være bevisst på hvordan jeg bruker tiden min. Hvordan komme til sin dødsdag og tenke "jeg har brukt tiden min godt; jeg har har brukt mine talenter og har oppnådd det jeg ville"? Det er noe jeg tenker en del på.

Jeg har bare dette ene livet, og jeg prøver altså å være bevisst på hva jeg driver med. Jeg tror jeg har skrevet før at jeg ikke er spesielt fornøyd over hvor fryktelig opptatt jeg var med skolen i høst. Noe av grunnen var at jeg ikke visste "hvor lista lå", og jeg tror nå at det fint kan gå an å jobbe litt mindre enn jeg gjorde! ; ) Med til historien hører at jeg nedprioriterte både et sosialt liv og egentlig meg selv generelt. Det handler altså ikke om at jeg kynisk prøver å finne ut av hvor lite jeg kan jobbe og slippe unna med det, det handler om å finne en måte jeg kan leve med denne utdanningen i tilsammen (minst) tre år...

Jeg VIL ha tid til familien min, jeg VIL ha tid til venner, jeg VIL ha tid til å slappe av, jeg VIL ha tid til å hobbyer jeg blir glad av, jeg VIL kunne glede meg over hverdagen og jeg VIL IKKE VÆRE STRESSET PÅ DAGLIG BASIS! Det er altså ikke verdt det!! Da vil jeg heller slutte på skolen.

Det er allikevel ikke så enkelt, fordi jeg både ønsker og synes jeg trenger mer utdanning. Jeg hadde begrenset meg for mye, kjørt meg inn i en blindvei, og jeg føler jeg må gjøre noe med det. Ellers vil jeg for evig tid forbli misfornøyd.

Greia er at jeg vil så mye! Altfor mye på en gang...Jeg har tatt opp igjen dansen! Det gir meg glede faktisk, etter at jeg i mange år har følt at det var et ork. Men det blir så fort et spørsmål om jeg skal gjøre det jeg har lyst til, eller om jeg skal være fornuftig....
Jeg må nok si at den fornuftige delen av meg ofte har fått siste ordet. Faktisk i en slik grad at det meste av livet mitt har dreid seg om å innfri (mine egne?) krav har jeg funnet ut...(Det er klart at de aller siste årene har jeg heller ikke hatt noe valg)
Nå har jeg lyst til å ha det BRA, leve livet, gjøre ting jeg har lyst til! Og det blir tautrekking mellom den rasjonelle siden av meg og den....andre. ; )

Jeg føler meg rett og slett litt fanget mellom det jeg ønsker å oppnå (som betyr jobbing og slit - i mine øyne) og det jeg har lyst til å gjøre her og nå. Jeg er så lei av mas....slit...jobbing....tvinge meg selv....Men jeg har jo et mål!! Jeg må jo nå det!! Og jeg orker ikke å utsette det heller, det blir ikke bedre av det tror jeg.

Jeg har liksom bare en viss tid å bruke, sånn ca 24 timer i døgnet faktisk. Og gjør jeg ting jeg har lyst til får jeg ikke gjort det jeg må/burde, og så får jeg dårlig samvittighet og et aldri så lite snev av panikk...Og det er ikke noe godt det heller!

Jeg føler jeg strekker meg for tiden, i den forstand at jeg prøver å spre det jeg har å rutte med av meg selv - på en fornuftig porsjon målrettethet og en velfortjent dose hverdagsnytelse!

Ikke helt lett!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Hei, var akkurat innom bloggen din før i dag og tenkte at du snart burde oppdatere litt igjen;)
Jeg setter her og bare nikker og nikker og nikker til dette strekkegreiene. Nå kan min single situasjon sikkert ikke holdes opp mot din, men å ta mer studiepoeng enn man behøver sliter det også!! Så jeg hadde meg AKKURAT samme "deppe"dag/panikk/stressa dag i dag jeg også.

Av og til er det godt å tenke at det fins andre i samme båt.. Eller for mitt vedkommende, som har det ENDA mer slitsomt! Jeg bor i en oppgang med en haug av studentforeldre, hvis det sier litt;) Dere tar det daglige strev har JEG funnet ut til sist.

Forstår godt dilemmaet ditt. Men noen ganger koster det simpelthen noe å oppnå det man fullt ønsker. Desverre. En annen måte å gjøre det på, er å kombinere studier og arbeid. Noen som har familie synes det er bedre å studere deltid, selv om det S-trekker litt mer ut i studietid da.Man da er det kanskje også levelig?
Barn krever vel sitt, tenker jeg;)

Men du er jo flink også da!Og tøft å gå i gang med dette.Jeg tipper du klarer deg. Skal heie deg fram langs veien;)

Cattinka

Anonym sa...

Men du- var det bedriftsøkonomi eller samfunnsøkonomi du studerte?
Sikker på at det er rett hylle for deg? Har selv tatt samfunnsøkonomi i min bachelorgrad- og JEG føler personlig at jeg har hatt lite nytte av det siden. Vet i det hele ikke hvor jeg skulle startet hadde jeg fått en jobb i den retning..
Det finnes jo mange interessante- og lettere studier å komme gjennom enn disse økonomistudiene! Da slipper du statistiskk etc.. MEn du kan likevel få mange interessante jobber:)Jeg har jo en forståelse av at du er god/liker å skrive/ tenke litt- så kanskje andre samfunssvitenskapelige fag hadde vært noe for deg- for eksempel på Blindern? Beklager hvis jeg pusher meg på, men jeg tenkte at det er greit å vite alle muligheter/tidligere erfaringer..
Noe slo meg bare, at du kanskje ikke TYPISK ligger å jobbe innen økonomi. En ting er å ta en utdanning- noe annet er å jobbe med det etterpå.
Selv opplevde jeg at samfunnsøkonomi stduier krevde mye mer av meg, enn for eksempel org/studier- og sosiologi som jeg også har tatt.

Bare en liten tanke.. Kanskje er det veien om du ikke har så mye studietid til rådighet??

Og: morsomt det du skrev på Amie sin bloggside!

Jeg har litt sansen for deg. Hva slår meg HVER gang jeg er inne på siden din, er hvor GOD du virker. SOM En GGP- Genuint God Person liksom!Og det er ikke altfor mange av de kanskje?

Men stå på jente, uansett hva du gjør. Tenkte bare å gi deg et lite innspill utenfra:) engasjerer meg lett vettu:)

Så må du også huske på at du er inne i det tyngste av studiet ditt-
og det varer ikke i evig tid!:)

GOD DAG
Hilsen Cattinkab.

Anonym sa...

LIKER ... ikke ligger... skulle det stå....:)

Grete sa...

Kanskje tingen er å få den fornuftige delen av deg til å fortelle deg at det mest fornuftige du kan gjøre, er å gjøre det du har lyst til. Dårlig samvittighet kommer det i hvert fall lite godt ut av, så den kan du bare legge bort med en gang :) Kjenner meg igjen i det du skriver om. Jeg har funnet ut at jeg for tiden trenger ro og helst en ganske tom kalender, for å ha det bra.

på gjennomfart sa...

Hei, jeg har lest litt i bloggen din, men ikke skrevet noe tidligere. Jeg skal ikke komme med råd, bare si at du er god nok. Og det er godt nok. Det føles godt å si det til seg selv av og til, særlig når jeg vil ha tid til og klare mer og mer.

Amelie78 sa...

Godt sagt, godt skrevet - og velkjente dilemmaer! Sannelig ikke alltid lett... dette med prioriteringer.

Lykke til på ferden, holdt jeg på å si :)

H-klem

Maria sa...

Ikke alltid lett å strekke til, kjenne at en gjør den en bør gjøre - og det en kjenner at en bør gjøre går ofte i konflikt med det en har lyst å gjøre...

Av og til er det lurest å tenke litt mindre på hva en bør og hvorfor, og gjøre det en vil - og det som gjør en godt.

Store, høytsvevende tanker fra et lite mennesket, men av og til så funker det. Som Grete sier:

kanskje det mest fornuftige er å gjøre det du har lyst til :)

Anonym sa...

Hellu;-) Jeg legger for sikkerhets skyld til, at man ikke alltid skal "høre" på hva Catt har å si...
Dessuten er det mulig jeg tok feil mht hva du stud/ osv..:) .
Jeg er bare slik laga, at jeg tenker litt løsningsorientert, alternativt noen ganger for å slippe enklest mulig gjennom saker og ting:-)
Håper du ikke ble mer "tafatt" av min kommentar..
GOd Kvæld,
fra (kanskje litt for rappkjefta) Cattinka

Carebears sendes:)

Ragnhild og tyven sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
mie sa...

Cattinka: Jeg får ikke oppdatert så ofte som jeg egentlig vil...det er litt dumt, men sånn er livet til en småbarnsmamma/student... ; ) Koselig at noen venter på mine spredte oppdateringer da!

Du har nok rett i at jeg ikke "typisk" trives med økonomifag (og ikke bekymre deg for at jeg evt skulle være tynnhudet ifht alternative forslag, jeg tåler da såpass! ; ), og jeg har faktisk allerede en annen utdanning; jeg er utdannet danser og ballettpedagog. Greia var at jeg tenkte jeg trenger flere ben å stå på, og særlig noen ben som jeg FAKTISK kan få jobb på....for det er nesten umulig med den andre utdanningen...

Den linja jeg går på heter Kultur og Ledelse, og da skjønner du kanskje hvorfor det er relevant ifht det jeg allerede kan. Men fagene jeg har i år er nok ikke like interessante som de jeg får etterhvert, som går mer spesifikt på bransjekunnskap (musikkbransjen, bokbransjen, teater osv) og ledelse. : )

-Og takk for komplimentene... ; )

Grete: For et bra råd - å få den fornuftige delen av meg til å si til den andre at det mest fornuftige er å gjøre det jeg har lyst til, og ikke ha dårlig samvittighet. ; ) Jeg likte det rådet!
Saken er, som sagt, at den fornuftige delen er mye sterkere enn "den andre", så jeg har nok bare godt av å legge av meg den dårlige samvittigheten. Jeg driver for tiden og jobber med å bli komfortabel med tanken på at det faktisk IKKE er krise om jeg skulle stryke i noe eller få en dårlig karakter. Det er en ny tanke for meg! : )

Det høres forøvrig besnærende ut å ha en tom kalender en stund, det frister veldig akkurat nå...hmmmm...jeg tenker fælt om dagen - på hva som er best for meg.

"På gjennomfart": Takk for det - det er godt å bli minnet om akkurat dette innimellom!! Det blir fort til at man glemmer det...

Amelie: Ja dette er et tilbakevennende tema som sikkert de fleste kjenner seg igjen i...Lykke til videre til deg også ; )

Maria: Jeg tror du har rett - at det er lurt å tenke litt mindre på hva en bør, og tenker mer på hva som gjør en godt. Jeg skal jo holde ut dette livet da... ; ) Det gjør godt å høre disse rådene!

mie sa...

Ragnhild og tyven: Jeg vet ikke om du mente å slette innlegget ditt, men det kom i allefall gjennom til min mailadresse så jeg har lest det ; ) Håper ikke det var dumt, du hadde i allefall bare skrevet hyggelige og nyttige ting!
Bare koselig at du ville skrive en kommentar - gjør det gjerne igjen!:) -Og takk for komplimenter, og ja; jeg har veldig nydelige barn ;)

Dan Freddy sa...

Hei Mie! Tror mange kjenner seg igjen i det du beskriver her:0)
Jeg prøver også å kombinere skolegang med en "stor stilling":0) Ikke alltid like lett.
Men lykke til!!:0)

 
Blogglisten