mandag, mars 05, 2007

Banefolket


Vi fortsetter suksessen med karakteristikker! Denne gangen har jeg knepet øynene tankefullt sammen og myst rundt i t-banevognen tidlig på morgenen, i det beryktede morgenrushet. Jeg har oppdaget at det helt klart finnes morgenrushtyper som går igjen! Her kommer de to første, mer kommer senere når jeg har fått sett litt mer:

Våghalsen

Dette er oftest en mann i 40-50 årene. Enda ikke for gammel til å slippe taket for å si det sånn....Han gjør nemlig entré etter at det ikke er flere sitteplasser igjen, og må følgelig stå i midtgangen. Han har med seg Aftenposten i hånden, har en svart skinnmappe under den andre armen, og frakkeflakene flagrer.

Han setter modig sjøbein, river resolutt Aftenposten åpen, og tar sine sjanser mellom nervøse medpassasjerer tett i tett: "Å HALLO..Kommer han til å FALLE over meg eller?? I fanget mitt??? Lurer på om han er tung....har litt mage ser jeg ja...Hvordan skal jeg forberede meg på dette...Ta han i mot med armene? Liksom dempe fallet litt så jeg ikke får en skulder i magen?" tenker de fortvilet!

Våghalsen er såre fornøyd med seg selv, bak den innbitte fasaden. "Hah! Har fortsatt god balanse etter all seilinga ja....Detta går fint. Ikke noe probl....HEISANN!! Det var da VELDIG til kjøring av den inkompetente togføreren da! Gå´kke AN å kjøre så fort i svingene da gitt!!"

Frøken jeg-forsov-meg-litt-men-trenger-sminke-for-å-se-våken-ut

Denne arten har heldigvis funnet seg en sitteplass, vanligvis klemt mellom to menn med aviser oppslått. Aviser, armer og speil sloss om plassen foran ansiktet hennes. Håret ser ut til å leve sitt eget ville liv på den ene siden av hodet, på den andre siden er det noe flatere.
Hun er litt blek, litt utpustet, og skjerfet henger litt på snei.
Febrilsk fisker hun fram mascara fra jakkelommen. Her skal det fikses på fasaden; hun skal jo på jobb og må overbevise kollegene om at hun IKKE forsover seg hver dag.

I grunnen er det ikke plass til så mange albuer som 4 sånn litt foran selve kroppen hennes (hennes 2 pluss hver sidemanns éne med avis tilkoblet hånden), men hun gjør et tappert forsøk. Med albuer og det meste av resten av armen klistret tett inntil kroppen, strekker hun nakken framover og skyver haken ukledelig litt på skrått til siden.

Med munnen åpen i et forsøk på å motvirke upålitelige tyngdekrefter treffer hun og mascarakosten sitt mål. "Sååååånn jaaaaaa, bare litt til der på de ytterste vippene for å virkelig åpne blikket...WUPS!!" -Og plutselig har hun fått krigsmaling på skrå nedover kinnet. Heldigvis har naboen avis, ellers er det mulig han også hadde fått seg litt krigsmaling på vei til jobben.

Fortsettelse følger! (Noen ideer fra dere??)

9 kommentarer:

Anonym sa...

hihi-- jeg elsker karakteristikker! Den forrige om forelesertyper har jeg hatt utrolig mye moro med. Så TAKK!! :)
Og det med morgenrush- får meg til å minnes da jeg var avhengig av tog til vgs for vel en del år siden nå etter hvert, visst;)
"ler"...
Hva med unge tenåringsjenter som har så lave bukser på seg, at når de reiser seg ser man hele baksmekken.. Ikke lett å holde tanga og alt på plass, nei;)
Eller: gamle menn med for lave beltespenner under en litt rund "gravid" mage... Hehehe

Hva med gutten foran som hører på blackmetall på hørsel 100 +- som bare smekker inn i øregangen på alle i en radius rundt?

ELLER: hahahha- nå ler jeg skikkelig godt. .. Den type konduktører som er av "herskesyke" sorten, som elsker å gå rundt i månedskort vognen å finne noen svartepassasjerer.. HEI: du har ikke betalt, ser jeg... BLI MED MEG::::. TRamp, tramp.... Ville blikk over ansiktet til denne stakkars" tatt på fersken. Og folk i en togkupe med øynene raskt til siden... Nei, slike konduktører ER skikkelig skumle.. HORROR om man har glemt togkort.....!!!!!!
Catt

Anonym sa...

Eller last minute people.
JEG husker jeg mista toget tre ganger på ei uke... OG DA LOVER jeg at det ble skjerpings...

Liiiiitt dårlig tid om morgenen kan man si..
1. skle ¨på sykkel over isen, og mista toget.
2. hadde drågliig tid og jakkeermet satt fast i sykkelen. Hørte toget rumle inn, og ble så febrilsk at jakke ermet verken ville ut eller inn..
3. LOST.

Men: en gang kom jeg på akkurat i siste liten. Dørerne åpnet seg så vidt igjen. Og jeg slang meg med nesten I FART!
Det var saker!
Catt

Anonym sa...

Fooresten har man jo også disse litt bussy folkene, som skriker til deg, om du er litt i samtale med din bekjente.... RO, folkens. ROOOO!.
Mens jeg får lyst til å pirke borti siden: hey, du: dette er ikke noen LESEsal.....;)

Eller: disse på og av med barnevogn- damene (som forresten kan være deg)... Hei... ingen som skal hjlepe meg....

Catt

Anonym sa...

hihi, håper du tok litt selvironi i den siste...:):)

Og mitt siste eksempel, som jeg håper ikke ødelegger for deg...:)

Ei venninne hadde besøk av en 15- årig tysker med bart... Han vel velutviklet kan jeg tenke.. Så det var et svare strev for henne å overbevise om at denne fyren faktisk kvalifiserte" til barnebillett!! hihi

Nei, gode og rare minner gitt. Takk for fornøyelsen du gir. blir gøy med fortsettelsen..

Cattinka

Maria sa...

siden jeg er fra et sted i Norge uten trikk - tbane, så er jeg blitt enda mere fan av dette fremkomstmiddelet her i Krakow...

ikke bare fordi det tar meg dit jeg skal, men også fordi det er så mange rare mennesker der :)

Finnes det i Oslo også, "bestemødre" som en bør reise seg for, fordi de ser så gamle ut at de nesten ikke burde vært på trikken i det hele tatt, men når det er snakk om å kjempe seg til et sete, eller å være første mann ut, så skubber de og grynter så man skulle tro det stod om livet!! De er rare, men ganske søte i morgen rushet på veg til supermarkedet for å handle brød og smør (eller hva det er det skal ha i disse nettene sine...)

Elin Maria sa...

Morsomt, men det slår ikke den om forelesere! Jeg er fremdeles "in awe".

Ha en fin dag! :)

Hege sa...

Du har sisten! info på min side..:)

Paul A. Grønseth sa...

Eller hva med alle de som skal presse seg forbi oss som står helt inntil dørene pga plassmangel, fordi de skal av på Nationaltheatret og ikke skjønner at alle vi andre har tenkt os av på samme sted - når døra bare åpner seg..

mie sa...

Catt: Hehe, flere gode supplementer her! Bare én ting: Tenåringsjenter med synlig g-streng gjør det med VILJE....(mange av dem i hvertfall) Det er jo mote, og plaggene det er snakk om er dyre designer-strenger! Akk ja, sånn var det da virkelig ikke i vår tid, eller hva?? Hehehehe

Maria: Vet du, jeg tror ikke vi har de bestemødrene du snakker om her i Oslo, de der høres skikkelig østeuropeiske ut synes jeg! ;) Bestemødre på t-banen her i Oslo har striper i håret og pelskrave - de som er eldre har enten TT-kort eller blir kjørt hit og dit av slektninger tror jeg!
Morsomt å høre litt fra din hverdag med dette! :)

Elin Maria: Var den SÅ bra da?? Det må jeg jammen si! ;) Takker og bukker!

Hege: Den er grei vettu

Paul Arve: Det kan jammen bli kaotiske tilstander ja! Noe av det verste jeg vet å stå som sild i tønne og med folk som presser alle veier.

 
Blogglisten