torsdag, mars 01, 2007

Mammadag


Ja, den overskriften kan bety flere ting i grunn. For eksempel kan det bety at jeg tenker ekstra mye på mamma akkurat i dag. Men det er egentlig ikke sant, for jeg tenker mye på mamma nesten hele tiden - og det er en del av livet mitt nå. En del av fargene, nyansene i hverdagen. De dype lilla, mørkeblå, blodrøde og svarte fargene mest kanskje.

Heldigvis er det andre farger til stede også, som bidrar til å trekke det dype lilla noen nyanser nærmere rosa.

I dag har jeg en mammadag, en dag som gjør at jeg virkelig føler meg som en MAMMA.
Elissa kaster opp i en grønn bøtte, og jeg holder håret vekk fra ansiktet hennes. Stryker henne over ryggen, sier hun er flink som klarer å rekke fram til bøtta hver gang. Sier uff og huff og trøster så godt jeg kan. Setter en rosa strikk i håret hennes til neste omgang.

Jeg stryker en hårtust bak min datters øre. Tenker på alle gangene min egen mamma gjorde det samme da jeg kastet opp i grønne bøtter. Husker hvordan jeg ikke ble frisk av denne behandlingen, men at det hjalp veldig med litt omsorg og medfølelse.

Jeg føler meg plutselig ganske nær mamma, ser at noe av henne lever videre i meg.
Elissa kommer aldri til å kjenne mormor, men hun vil få merke hvordan mormor har vært mor for sin datter.
Hvis jeg klarer å være en like god mamma som min egen, da skal jeg være veldig fornøyd.

(Fant bildet etter at jeg skrev teksten, og la merke til at jeg har lilla genser på meg og at Elissa har rosa! En hendig tilfeldighet...: )

13 kommentarer:

Anonym sa...

Datteren er søt, og mora er søt;)
- og innlegget var veldig fint!

Hmmm... kanskje er det slik å bli mamma, at barna kommer veldig i høysetet?.. Første bildet jeg ser av DEG på en stund;) hi

Ha en vakker dag,
Cattinka

Amelie78 sa...

Mie, jeg kjente tårene presse på her. Dette var så vakkert og ømt skrevet. Kjenner igjen følelsen fra min egen mamma... og tenkte at jeg kanskje selv får oppleve dette en gang.

Mødre er engler i hverdagsklær, har jeg lest et sted. Det er sant. Jeg liker det sitatet så godt.

Nydelig bilde. Forteller liksom en liten historie. Og fint bilde av deg :)

Klem fra H.

Stjernesol sa...

Nydelig bilde og nydelig tekst...

Marie Fuglset sa...

hei du mie..
takk for hilsen på bloggen min.. er ikke så flink jeg - til å oppdatere som deg, har lest litt her innimellom.. beundrer deg.. er så ekte og godt
:)
bamble ja..er det ikke nydelig.. best på sommern..kan stemme det navnet du skrev.. men det er ikke ved kysten? forbinder det med litt med innsjø og skog sted..

mie sa...

Cattinka: Hehe, ja man kan i sannhet si at barna kommer i høysetet! Perspektivet forandrer seg fullstendig når man får barn, og sånn må det nok være. De trenger mor/far på et helt grunnleggende plan - de klarer seg ikke uten. Man er rett og slett ansvarlig for nye, små menneskers oppdragelse, velvære, LIV.

Amelie: : ) Jeg er sikker på at du også får oppleve det. Og du blir en veldig god mamma med mye innsikt og visdom!
Det var et veldig fint sitat, skal huske på det når jeg ikke føler meg som en engel... ; )
Liker bildet jeg også, ett av de få jeg har med henne og meg hvor vi begge ser ok ut - og man kan se vi har en "connection"!

Stjernesol: Takk for det... ; )

Marie: Heisann, hyggelig med en kommentar fra deg da! ; ) Stemmer at det ikke er ved kysten, men ganske riktig en innsjø med mye skog og fjell rundt. Dørdal, nærmere bestemt.

Paul A. Grønseth sa...

Rett og slett nydelig.. Jeg melder meg inn i rekka av de som ble rørt når de leste dette.

ingunn sa...

Mie, dette var vakkert,
Jeg husker mammaen din som ei skjønn dame som gjorde hva hun kunne for at barna hennes skulle ha det bra, og som fikk ting gjort. Var veldig imponert over at hun reiste til England det førsrte året da du var der og ikke hadde det noe bra.
Du kommer helt sikkert til å ha samma instinkter overfor dine barn.
Nydelig bilde også! Du er en vakker mor!

Anonym sa...

Heia!
Veldig lenge siden jeg har svart noe her selv om jeg er inne veldig ofte:) Må si det falt en mammatåre her også. Å så mange ganger jeg har gjort det samme. Eller sittet ved sengekanten med kald klut på feberhet panne, også lenge etter at kluten har blitt varm og gullet sovnet stille... Eller båret og båret og gynget liten baby i søvn, mens mageknip eller feber skyller i bølger.
En mamma vet verdien i slike øyeblikk..
Helst spesielle og dyrebare øyeblikk!!
Dyrebare på en veldig spesiell måte....

Takk for påminnelsen. Trengte den i dag, for jeg må faktisk innrømme at enkelte dager etter mange akkurat sånne mammadager så kan trettheten (og med den egoismen) snike seg veldig sterkt inn.. Men bare for et øyeblikk, og så er de små englene det viktigste, og nattetrøsting det viktigste i verden igjen!!

Tenker ofte på dere alle. Glemmer aldri gode stunder fra tiden i Oslo:)
Klem fra Ann Eilin!!!!!!!!!

mie sa...

Paul: Hyggelig...Alle har nok et forhold til disse tingene, selv om de ikke er mamma selv! De fleste har jo/har hatt en mamma. ;)

Ingunn: Nå ble nesten JEG litt rørt - over at du husker den episoden. Den tok jeg til og med fram i talen i begravelsen (som du sikkert husker), så den betyr mye for meg.

Ann Eilin: Så hyggelig å høre fra deg igjen!! Vi lurer fælt på om det går bedre med minsten nå og om dere kom dere til undersøkelse??

Jeg synes det må være greit å være menneskelig også som mamma, og å kunne innrømme at man også blir egoistisk/"svak"/sliten/lei. At man klarer å overvinne dette til fordel for en liten bylt som skriker/krever/trenger/ikke sier takk ;), der ligger det noe viktig og fint!!
(Selv om trøttheten/egoismen vinner innimellom også da...Da viser vi i allefall barna at det også er greit å feile innimellom!;)
Tror barna kommer til å se disse tingene når de blir større, som jeg nå ser med min mor.

Lykke til videre i hverdagslivet som småbarnsmamma, du er virkelig en flink og tålmodig mamma!

kikkaklaus sa...

Pene begge to.. mor som datter:)
vi tenker på dere!

maria sa...

vet du, mie... håper jeg blir en like bra mor som du er... nydelig skrevet, og nydelig bilde...

for å svare her... befinner meg i ålesund nå... etter noen runder med Gud ifjor på hvor jeg skulle... føles igrunn godt, og helt riktig... håper alt står bra til! hadde vært gøy å treffe deg når jeg stikker til oslo en gang...

Ragnhild og tyven sa...

Du skrive så varmt, ekte, fint. ble rørt t tårer eg og. Men på en god måte;). Nydelig bilde, nydelig post:).

Mødre e spesielle, de e virkelig engler i hverdagsklær:).

Klem

mie sa...

Kikkaklaus: :) Blir koselig når dere kommer tilbake - da må vi treffes!

Maria: Jeg tror ikke jeg er noe "spesielt" når det kommer til det å være mor, så det skal du nok fint få til! ;)
Ålesund høres bra ut - jeg så jo også at du hadde skrevet det på forsiden av bloggen din etter at jeg spurte...
Hvis du kommer til Oslo får du gi lyd da vettu, det hadde vært koselig å treffes!!

Ragnhild og tyven: Takk for det :) Så koselig at du "lot deg bevege." Jeg føler meg som sagt ikke alltid som en engel, men det var jammen et fint ordtak! ;)

 
Blogglisten