lørdag, august 09, 2008

Spillutviklingstalent

Retter herved en takk for et velrettet tupp i baken og ut av bloggdvalen fra Caroline ; )


Elissa utøver sitt tegnetalent

Min datter på 4 1/2 har plutselig lært om "talenter", uten at jeg eller noen andre jeg kjenner kan påstå å stå bak lærdommen. Jeg skulle gjerne tatt æren for å ha lært henne om dette fenomenet, som en del av en god, kristen oppdragelse. Men nei, læren om at forskjellige mennesker innehar forskjellige talenter står bladet "Fairies" for. I all hovedsak fortelles det visstnok historier om Tingeling i vedkommende blad, og atter en gang skulle jeg ønske jeg var en bedre oppdrager enn den jeg noen ganger føler jeg er: Jeg skulle ha lest bladet på forhånd, altså før hun "leste" det selv (hun er tross alt ikke gammel nok til å lese), og aller helst skulle jeg gjerne visst hvor hun faktisk fikk det fra (bladet altså). Ehem.

Uansett; min lille datter er voldsomt opptatt av hvilke talenter hun og andre har for tiden, og hun utøser generøst sin visdom om temaet til alle som er interessert (eller ikke). Her om dagen utbrøt hun gledesstrålende, som bare en fireåring som nettopp har oppdaget en fantastisk sannhet kan: "Mamma, jeg tror alle i vår familie har samme talent jeg!" "Å ja, hva kan det være da tro?" spurte jeg interessert. Elissa svarte med et spørsmål: "Har du hjelpetalent?" "Tja, jeg er jo ganske god på å hjelpe, så ja - det har jeg antagelig." "Ja, det har du!" sa fireåringen med henrykt overbevisning. "Og pappa har hjelpetalent, jeg har hjelpetalent, og Sam har hjelpetalent!"
Etter denne utøselse av innsikt stoppet det plutselig opp. Hun kom øyensynlig på at vi nylig var blitt flere i denne familien. Og minstemann skapte problemer for teorien! Hun tenkte seg om litt, la hodet på skakke, og med et jaja-det-er-ikke-så-farlig-at-tenkerekken-ikke-holdt-helt-inn-neserynk sa hun: "Men Theo har ikke hjelpetalent da, han har bare sugetalent!"

Alt pratet om tegnetalent, generelt kunstnertalent, tisse på do-talent, syngetalent og stjeletalent (tyver må i fengsel så dette talentet er ikke å foretrekke) fikk meg til å begynne å lure på hvilke talenter jeg har. Alle mennesker har vitterlig talenter, så hva i huleste er mine? Noen ganger kan det være greit å oppsummere litt synes jeg, talenter skal man ikke overse eller undervurdere! (Der smalt plutselig oppdragertalentet til!)

Jeg kom til at jeg blant annet har overse-rot-talent (et talent jeg fikk i gave da jeg fikk barn), bli-stresset-talent (dette er ett av de talentene man kanskje skulle vært foruten), trøste (og bære??) talent, sovetalent (dette talentet har utviklet seg over tid, nå kan jeg sove gjennom mange, mange decibel) i tillegg til et generelt jongleringstalent (dette talentet eies av de fleste mødre).

Men. Det er noen talenter man ikke har. Det er klart at man (jeg) kan fokusere på et utviklingspotensiale rundt dette, og at all utvikling starter med en innrømmelse av tingenes tilstand. Men i stedet for å fordype meg i utleverende selvinnsikt ønsker jeg herved å henlede oppmerksomheten til fenokmenet TM(J)IHOSM(J)HIVH (Talenter Man (Jeg) Ikke Har Og Som Man (Jeg) Heller Ikke Vil Ha). Det er nemlig ett spesielt talent jeg nylig ble klar over at jeg ikke har som jeg heller ikke har noe behov for å utvikle; nemlig Spillutviklingstalentet.

Jeg hater spill. Av alle slag. Det er medfødt tror jeg, eller til en viss grad tillært gjennom barndommens hysteriske taps-utbrudd - fra flere familiemedlemmer enn meg selv. Det slo meg her om dagen (da jeg tenkte på talenter og hva jeg skal bli når jeg blir stor parallellt) at den verste jobben jeg kan tenke meg må være å være spillutvikler. FOR et mareritt. Å måtte spille spill dagen lang, tape og vinne (hva er verst egentlig?), skille mellom hva slags spill som bør vrakes og hva som faktisk er bra (hva i all verden kan være bra??). For ikke å snakke om at man (jeg) ville blitt konfrontert med perfeksjonismens og konkurranseinstinktets mange stygge ansikter opptil flere ganger om dagen.

Nei huff! Noen talenter skal jeg holde meg unna kjenner jeg. Det får holde med de talentene jeg har, og til nød kan jeg fokusere på utvikling innen lukeparkering, parkering i trange (og lave) garasjer, parkering i parkeringshus og ved nærmere ettertanke kanskje parkering generelt (bare fleiper; jeg har faktisk parkeringstalent).

Uansett synes jeg det var en litt spennende tankerekke min datter presenterte meg for, hvor alt man er litt flink til kunne presenteres som et fantastisk talent! Det kan jo til og med dreie seg om ting bare en selv gjenkjenner som et talent, sånn som det med hjelpetalentet (Elissas "hjelping" er ikke alltid så veldig til hjelp, for å si det sånn...). Men her kommer kanskje det fineste inn: Sånn jeg ser det kan et talent være en uutviklet kime som ligger klar, en uåpnet gave om du vil!

14 kommentarer:

Anonym sa...

Endelig oppdatering! Så gøy å lese=)

I min verden sa...

Velkommen tilbake!!!!!!!!! Jeg er jo her inne rett som det er-i rekken av blogger jeg jo må innom så fins jo din-kjære venn:)

Stooooor smask til deg, og varme ønsker om en gooo uke!!

kari - carpe diem sa...

Hei, igjen, ja! husker jeg var innom deg tidligere i sommer, for jeg ble så interessert i dine historier om Sam. Du vet...vi sluker jo alt vi kommer over som kan minne litt om noe man kjenner seg igjen i...som disse "sykehusbarna". Så nydelig minstemann var, da!!og det er bra at han har "sugetalent" det er det han skal vokse av;-)morsom den jenta, di.
Jeg vil gjerne linke deg, for du hadde så koselig og "kjenne-seg-ijgen-i" blogg.

ingunn sa...

Saa goey med en oppdatering igjen, Mie! Elissa er jo skjoenn da! Lykke til med talentutviklingen!

Amelie78 sa...

Fantastisk tekst! *Frysninger*

Du er hysterisk morsom, skriver som en vind, og avslutter med nydelig visdom. (Der hørte jeg at jeg plutselig hørtes ut som en norsklærer. Er det norsklærertalentet som slår til? ;)

Og en morsom finurlighet, Mie... Vi som har telt likhetstrekk mang en gang (-her kom det jommen meg noe nytt på tapeten!): Jeg hater spill/ konkurranser/ krokett/ kubb/ hageleker/ dataspill, you name it. Vi burde henge sammen på sommergrillfester. Når alle andre spiller krokett eller drar frem ludo, kan vi slå oss sammen og underutvikle det videre spilltalentet.

Ha en superduper dag! På talentlista di, ville jeg føyd til: Trofast venn-talent, skrivetalent, tore-å-være-åpen-talent, dansetalent, lederegenskaptalent, god mor-talent, utfordre-andres-tanker-talent, formidle tro-og-opplevelser-talent, knytte-nye-relasjoner-talent... Lista er lang. Bare til å fortsette!

Klem fra Amélie

Amelie78 sa...

Man spiller kanskje ikke ludo på hagefest. Eh - av mangel på bedre ideer.

mirakel sa...

Åh, denne posten var utrolig bra! :) Godt skrevet, og et fantastisk tema.. får meg til å ønske å ta en tur inni hodet mitt og finne ut hvilke talent jeg har. ;) Jeg som alltid føler meg så middels, ville kanskje funnet noe når man ikke krever at talent skal være noe man kan bedre enn alle.

:) Takk for en flott post!

KIKKA sa...

... ingen tvil om at du har skrivetalentet iallfall :-)

Nunne sa...

Fantastisk god mamma, tror jeg du må være. Du oppdager skatter hos og med barna dine. Og DE er jo bare såååå skjønne. "Lille" Theo er jo bare et stort under... tenk for en baby... på over fem! :))
Jeg syns du har en utrolig flott blogg! Skal linke deg, hvis jeg får lov..
Klemmer til deg, fra Nunne!

Maria sa...

Du har et skrivetalent :)

Anonym sa...

hei....
Jeg kommer stadig tilbake til dette blogginnlegget og smiler "i skjegget" hver eneste gang jeg leser. Kjempebra skrevet, og man blir virkelig tatt på kornet her. Dette gir enn lyst til å videreutvikle talentet man har og kanskje til og med se etter fler. klem fra J

Grete sa...

Så fint innlegg! Og så hyggelig å lese en Mie-post igjen. Barn er glupe :)

mie sa...

Anonym: Så bra at du synes det!

I min verden: Så hyggelig å se deg også! Jeg svinser innom deg også ; )

Kari: Ja som du sier så er vi en slags egen rase, vi mammaer og pappaer som har hengt litt mye på sykehus. Bare link i vei, bare hyggelig!!

Ingunn: Ja her er det nærmest talentfabrikk! Hihi!

Amelie: Jeg takker og bukker aller nådigst!!! Og JAAAA, la oss slå oss sammen i et hjørne på sommerfestene for å "underutvikle spilltalentet videre"!!! (Veldig morsomt sagt, det med underutvikle ; ) Der fant vi enda et likhetstrekk ja! Jeg AVSKYR spill.....

Hehehe, og at du et øyeblikk trodde at man spiller Ludo på hagefest synes jeg vi får tilgi, det bare understreker den manglende sans for spill generelt!

Mirakel: Det synes jeg sannelig du skal gjøre, talenter handler absolutt ikke om at man må være bedre enn andre/best! Du er sikkert flink til mange ting ; )

Kikka: Hehe, takk for det du ; ) Nå var det forresten blitt en stund siden jeg fikk sjekket ut siden din, nå lurer jeg fært på hvordan det går med dere! Skal få sjekket det ut ; )

Nunne: Takk og takk! Du har kanskje komplimenttalent selv du? ; ) Bare link i vei!!
-Og Theo er blitt "mindre", han er nå helt gjennomsnittlig stor!

Maria: Takk for det! Det har nok du også! ; )

J: Oj, sier du det? Ikke verst at noen føler seg inspirert da, jeg føler meg beæret over det!! Litt av et kompliment! : )

Grete: Takk for det! Barn er i sannhet glupe, det er ikke lite innsikt som kommer ut av mine eksemplarers munner!

TK sa...

Så fantastisk blogginnlegg! :)
Herlig reflektering over et tema uten bunn.

Jeg fikk et behov for å finne ut om alle mennesker har et talent, eller om talent ligger på et ekstremt dyktighets-nivå, og snublet over dette innelgget, som var så positivt, herlig og skjønt.

For en klok jente du har! :)

Mvh, Trine

 
Blogglisten