søndag, september 28, 2008

Kult ord


Bildet (av meg) er manipulert fram på www.yearbookyourself.com

I dag vil jeg gjerne slå et slag for det stilige ordet "lumpen".
Lum - pen.
Jeg hørte det på radioen her om dagen, og det slo meg at det sikkert er flere år siden jeg hørte det sist! Det er kanskje ikke det mest positive ordet jeg kunne ha løftet fram fra glemselens slør, men jammen er det en fin schwung over det. Synes jeg i allefall. "Det var lumpent gjort" liksom. Det er nesten på samme planet som "sjofelt!" Faktisk, når jeg tenker meg om, så tror jeg aldri "lumpen" (eller "sjofel") har vært en del av mitt vokabular. Er det kanskje et litt 50-talls ord dette her? Som gikk av moten?

Egentlig synes jeg ikke lumpen har en veldig negativ klang, men det er muligens fordi jeg hører med mine 2008-ører. I gamle dager var det kanskje veldig krise å bli kalt lumpen? Kanskje ble du sosialt utstøtt hvis du fikk denne merkelappen?

Når jeg ser for meg en lumpen skøyerfant så tenker jeg meg at han kanskje har gjort en flue fortred, men større dyr kan han da virkelig ikke ha såret! Kanskje har han vært obsternasig eller littebittegrann utspekulert (på en humoristisk måte), men ondskapsfull har han liksom ikke vært (føler jeg).
Muligens blir det litt annerledes hvis man setter lumpen foran slubbert. En lumpen slubbert har vært hakket mer utspekulert, på en litt mer slem måte. Antagelig er han en lurendreier også.
-For ikke å snakke om en lumpen lurendreier! Først nå kan vi snakke om en som er kalkulert slu synes jeg!

Uansett: Dette må vel være et ord som er rede for å bli trukket fram i lyset igjen? Som gamle cordfløyelsbukser som plutselig er high fashion igjen? Språket vårt er jo som kjent blitt fattigere med tiden, selv om setningen "jeg ble helt sånn... HALLO-O! liksom, og da sa han liksom sånn....we-hey, take it easy baby, og da sa jeg bare sånn JADDA! Akkkurat liksom, DOH! Erre muli??" selvsagt viser at vi har utviklet nye vendinger med tiden.

Mulig bruk:
-Åh, du er lumpen assa! (Sagt med litt ærefrykt)
-For en lumpen sveis (i samme gate som frekk sveis, altså noe veldig attråverdig)
-Jeg trenger å bli litt mer lumpen (sagt av kvinne 50+ som ikke klarer å si nei)
-Oj, lumpent da!! (i stedet for "fett")

Hva synes dere? Skal vi ikke strebe etter å berike språket vårt litt? ; )

9 kommentarer:

ingunn sa...

helt enig, lumpen er det lenge siden jeg har hoert. kult ord. La oss gaa inn for aa bruke det i en tilfeldig setning denne uken!

Linda sa...

Her på vestlandet trur eg at eg aldri har hørt ordet lumpen, trur ikkje det eksisterer i ordforrådet vårt, så reknar med dette er eit gammalt østlandsuttrykk. Men det går jo an å innføre det da:)

Men det eg egentlig skulle kommentere var bildet ditt. Fekk meg ein god latter av det gitt, heilt fantastisk, du såg ut som ei ekte 50-tallshusmor:)

Anonym sa...

Jeg synes du fikk så bedårende øyne. Trodde detvar et gammelt bilde av mora di da hun var ung, og tenkte at: jommen om de var like!!! Lum -pent--- :-)

Fytti så kkult. kanskje jeg må prøve et sånt.

r.

Maria sa...

lumpen er et typisk østlandsk ord... Tror aldri det ville ha passet inn i min dialekt.. Kanskje litt som å høre deg si løye (og det betyr ganske mye mer en bare morsom...)


Men du er fremdeles veldig god på å skrive!

Marie Nanette sa...

Hehe, veldig bra!

Grete sa...

Morsomt bilde :) Men ordet "lumpent" tror jeg aldri jeg kommer til å bruke. Bortsett fra i den setningen jeg akkurat skrev. Passer ikke på trøndersk ;)

omikkeannet sa...

Moro innlegg! Kanskje jeg skal prøve å innføre "lumpen" i mine kretser... Det kan bli spennende :) Det skal ofte ikke så mye til før man har startet en trend.

Takk for tips om yearbookyourself!

mie sa...

Ingunn: Litt sent svar nå, men for en god idé! Jeg prøvde meg jeg, på facebook ; )

Linda: Ja, fint bilde ikke sant?! Har aldri tenkt på at det ordet ikke finnes andre steder enn her, men da har jeg jo lært noe nytt ; ) Ser det er flere som sier det samme! Men du, hvor har det blitt av bloggen din?!

R: Ja, det konseptet gjorde noe rart med øynene mine, men jeg kan jo allikevel ta det som et kompliment ; )

Maria: Hehe, kanskje jeg får ta i bruk ordet løye da? Og jeg beklager herved at jeg valgte et ord som ikke kan brukes over hele landet! ; )

Marie: Takk for det! ; )

Grete: Nei, det kan du jammen si, tror du har rett i at det hadde hørtes rart ut på trøndersk!

Omikkeannet: Nytt fjes? Hyggelig! Lykke til med yearbookyourself, det er veldig festlig!

Linda sa...

Bloggen er der, men med ny adresse:) Sendte deg ein mail for ei stund sia om at eg har forandra adressa:) Den nye adressa e linsle.blogspot.com

 
Blogglisten