onsdag, november 05, 2008

Du er du og du duger (??)


Nylig ble jeg oppfordret om å skrive ned min kjæres mange morsomme utsagn i en fin bok, slik jeg gjør med barnas underfundigheter. (Det var ikke han som foreslo det) Min kjære er nemlig, som mange vet, britiskfødt. Han har bodd i Norge i over sju år, og det skal i rettferdighetens navn sies at det blir lenger og lenger mellom hvert morsomme språklige feilsteg.

Det triste er at jeg ikke husker så mange av disse perlene lenger, og selvsagt skulle jeg hatt en egen liten bok reservert til formålet. (Det eneste jeg husker er mine mange hysteriske slå-meg-på-låret-og-hiv-hodet-bakover-mens-jeg-kjemper-for-luft-utbrudd)
Jeg tror riktignok grunnen til at jeg ikke har en slik bok er at min bedre halvdel pleier å se litt betuttet ut når jeg sitter der og skoggerler ubehjelpelig, og at jeg på en måte føler jeg har ydmyket han (mer enn) nok i selve snubleøyeblikket. (Det skal sies at vi pleier å bli gode venner igjen, og at han heldigvis ikke er særlig selvhøytidelig)

Nå som vi har små barn skjer det stadig vekk at Chris oppdager f eks barnesanger eller barnetv-serier som jeg har vokst opp med. "Reparere reparere" eller Labbetuss har bursdag virker med ett litt mindre logisk og heller mot den bisarre siden, når jeg får se det gjennom min kjæres forundrede øyne. Nylig hadde vi et kremeksempel:

Chris hadde vært med Elissa på søndagsskolen, hvor de sammen hadde lært sangen "Du er du og du duger". En sang jeg har kunnet siden jeg var liten, en sang jeg ikke har reflektert stort over. På vei tilbake til bilen sang far og datter av full hals bortover Oslos gater (ikke flaut i det hele tatt), i to forskjellige toneleier forøvrig. Chris begynner å sette minsten i barnesetet, mens han elegant og selvfølgelig skreddersyr sangen til han (jfr Theos sugetalent) på følgende vis:
"Du er du og du suuuuuger, du er du og du suuuuuger, du er du og du suuuuuger, ja du passer perfekt i Guds favn"
-Jeg fikk selvsagt latterkrampe, og det gjorde etterhvert sang-radbrekkeren også, da han innså feilgrepet (mens vi prøvde å overbevise barna om at det IKKE er morsomt å synge noe sånt til noen!!!)

Jeg tenkte med meg selv at "KJEMPEFINT, nå er den sangen helt ødelagt for meg, og hver gang noen synger den kommer jeg bare til å bryte sammen i fniseanfall." Men så mente Chris at egentlig måtte vel sangen være enda mer korrekt med ordbyttet! (Et eksempel på nye øyne på "gamle ting") I den originale versjonen er det altså fordi du duger at du passer perfekt i Guds favn. I den nye, og i følge min kjære - forbedrede utgaven, er det fordi du SUGER at du passer perfekt! Mye mer teologisk riktig, mente min mann begeistret!

-Jeg tror allikevel ikke at du kommer til å finne meg på barnemøte syngende på "Du er du og du suuuuuger...."

10 kommentarer:

Fjordheim sa...

Takk for en fornøyelig historie. Ja det norske språk er visst ikke så enkelt.
Men det er jo en fin barnesang. Og riktig nok er vi like velkomne i Guds favn uansett hvordan vi er.
Ha en god kveld :)

ingunn sa...

LOL... takk for en god latter Chris!

Maria sa...

Så gøy å få le litt av norske barnesanger med ny tekst :)

kari - carpe diem sa...

FAntastisk!!Jeg lo så jeg gråt av innlegget ditt. Kommer alltid til å tenke på dette når jeg hører sangen...så takk for det:-)

Nunne sa...

Så artig du forteller. Ikke alltid greit å få ting med seg. Vi hadde barnekor her i menigheta, og for mange år siden var jeg leder for koret. Jeg lærte meg at vi alltid må LESE sakte gjennom en sang, og analysere hva den omhandler.... for en av guttene, en som virkelig hadde sterk røst sang.."Vi vil loppe deg Gud, for du er verdig lov og pris." Du kan vel tenke deg hva det skulle være... Vi vil OPPHØYE deg Gud....

Så fint at dere har barnevelsignelse på Theo.. (ungene).
Det hadde vi også da de var små. Ingen av våre ble døpt som små. Har vært i Filadelfia i Oslo noen ganger.
Trist med mormor. Men livet er sånn. Og så står det at vi ikke skal sørge som dem som ikke har noe håp. DET er viktig!
Ønsker deg og familien god helg.

Netten sa...

LOL... Tror ikke jeg skal lære bort den versjonen av sangen til ungene på jobb :)

*smiiiiiiler bredt*

klem

hvorfor ikke... sa...

Jeg ler så tårene triller!
og det kommer jeg til å gjøre hvis jeg hører den sangen igjen, jeg kan aldri lære bort den noe mer, hahahaha!
...og det er kanskje like greit...har ikke tenkt over det før jeg heller, men ENIG med Chris, det er ikke forde vi duger, at vi passer perfekt i Guds favn.

Takk for latter og tankekorn!

KIKKA sa...

hehe... syntes teksten til Chris var fin, jeg! da er det liksom håp for alle :-) Tusen takk for veldig koselig kort i posten - vi er glad i dere ! klem

Annikken sa...

Hihi, utrolig bra!

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
 
Blogglisten