tirsdag, mars 10, 2009

Akutt bortlengsel


Hva er greia med Oslofolk??
-Og er det for sent å ikke bli Oslomenneske selv forresten?

Jeg er så LEI av folk som har dårlig tid, tuter når jeg prøver å sette minsten i bilsetet og har døra åpen, folk som ser stygt på deg når du prøver å snu bilen og tvinger dem til å vente i 17 sekunder, folk som ignorerer alle og enhver på banen, kø kø og atter kø, trengsel overalt....Bare for å nevne noe.

Det er godt mulig at jeg blander kortene nå, og at jeg egentlig bare er lei av SNØ, SNØ, og atter SNØ (og vinter, is, glatte fortau og kulde), men allikevel; hva er GREIA?! Er det bare sånn at folk blir mer ampre av å bo så tett? Av å måtte stå i kø og tvinges til å ta hensyn? Egentlig skulle muligens det siste føre til at man ble bedre til å ta hensyn, men Osloborgere har vel en egen evne til å reversere logikk kanskje.

Her om dagen sto jeg og svettet over remmer, belter og spenner i baksetet av den svarte bilen dere ser (med skiboks på). Døra er da nødt til å stå åpen, ellers går det rett og slett ikke i det hele tatt. Bilen sto parkert langs veien, men det var GOD plass til å kjøre utenom døra. ALLIKEVEL finner en "hyggelig" nabo det for godt å TUTE i det han kjører forbi! Jeg blir altså så ufattelig sint av sånt!!

Neste dag var vi i en begravelse, og sto parkert langs en veldig trang vei. Minsten må allikevel inn i setet sitt han, og vi ventet tålmodig til det ikke var biler i sikte. Chris begynner å bale med remmer & spenner (hvorfor er de så kompliserte disse greiene, svar meg på det om dere kan!), og plutselig var det en bil som svingte inn i veien. Han begynte allerede 50 meter unna å tute, og vi skjønte faktisk ikke at det kunne være oss han siktet til. Før han kom nærmere. Han stoppet rett foran oss, det måtte han pga døren, og TUTET!!! Vi sto jo rett foran han; er det noen som har fått en sånn lyd RETT i fleisen?? Vi skvatt jo himmelhøyt!!! For ikke å nevne hvordan Theo må ha opplevd det.
Vi lot ham vente vi, til vi var ferdige. Så sto vi der begge to og vinket han grasiøst (og sarkastisk..) videre.

Men kanskje betyr det siste at vi allerede har blitt like ille som Oslofolk flest? (Og jeg vet jeg skjærer alle over en kam, men la meg få den gleden akkurat her og nå...) Kanskje skulle vi lukket døren og tatt opp igjen arbeidet når den ilske (gamle) mannen var forbi? (Ja, rent bortsett fra at Theo hadde hoppet ut av setet i mellomtiden og slått seg)
-For både Chris og jeg er innflyttere i denne sinte/arrogante/ampre/stressa byen.

Jeg vil vekk! Men finnes det noe sted her i landet hvor folk er hyggelige mot hverandre når man setter barn i barneseter??

15 kommentarer:

MOLLY sa...

Jepp, og vi flyttet hit fra Bergen, nettopp for å å slippe alt du skriver om her:) Her finnes ingen kø, her trengs ingen tier for handlevognene, her parkerer du langs fortauet i egen luke uten parkometer, og går rett inn i den butikken du vil!
Og for slikk og ingenting kan du kjøpe deg et lite småbruk eller hundre år gammelt hus med stor tomt, med fantastisk natur rundt deg, full barnehagdekning og splitter ny skole...tja det var vel nok reklame....hehe:)
Ha en køfri dag videre uten sinte medpassasjerer i byen;)

mærribird sa...

Drammen!!!!

Fjordheim sa...

Ja det er mange plasser utfor Oslo der en kan bo godt og rimelig. Uten sinte naboer eller andre. Eller det er nok ikke helt sant. Men det er sjelden en opplever at folk tuter og er sinte, men det hender selvsagt.
Ha en flott dag uten sinte og sure bilister :)

Susanne sa...

Skjønner irritasjonen din!!
Kom til det blide sørland, her er vi ikke så hissige, he he

Merete sa...

Nå har jeg endelig kommet meg inn på bloggen din, Mie. Det er jo en stund siden jeg leste artikkelen i KK nå (ble tipsa av Amelie, som er ei gammel klassevenninne fra barndomsåra i Løten), men du verden jeg tror jeg kommer til å bære den med meg ei god stund. Vi fikk sjøl ei lita tulle på 606 gram (uke 25) i november 2007 - og det var selvfølgelig tøft det også, men alt her gått så utrolig bra med vesla vår - og det er når jeg leser historier som din at jeg virkelig renner over av takknemlighet.

Dere virker som noen fantastiske mennesker, med 3 herlige barn og måten du skriver på treffer meg rett i hjertet:) Jeg kommer nok innom bloggen din igjen:)

Ha en fortsatt fin uke!
Merete:)

Lyst på livet sa...

Jepp!
Jeg flyttet fra en stor by (ikke langt unna Oslo) og ut på "landet" for 2,5 år siden. Har ikke angret en dag!
Både tempoet og folka er MYE hyggeligere her. Det kan ikke sammenlignes.

Vi har likevel bare 50 min å kjøre inn til Oslo dersom vi ønsker noe mere fart og spenning, men gjør det nesten aldri! Blir egentlig nesten kvalm hver gang jeg MÅ til byn.
Her vi bor kan vi gå uansett hvor vi skal hen, vi har kino, matbutikker og vinmonopol og savner ikkeno......
Ikke et lyskryss, aldri kø, gratis parkering, trygt for ungene, fantastisk idrettsmiljø for de som er ineterssert i det....osv, osv.... Liver ER mye bedre litt uti periferien :-)

Ha en fin tirsdags ettermiddag:-)

Klem

Garden Angel sa...

Ja....bare kom til Drammen du...hehe:)

Uff det er slitsomt når folk har det så innmari travelt!

Men det værste jeg har opplevd...var en sjåfør som ble irritert for at jeg slapp han ut fra en sidegate...fordi det ikke kom flere biler etter meg???

Makan til utakknemlighet!!!

Jeg ville jo bare være snill å slippe han ut! Jeg så vel ikke etter om jeg hadde flere bak meg...
Hmm....
Det kan umulig ha vært her i byen...hehe

Mona sa...

Jaa, kom til bergen! Her er vi bare blide og glade, og gjett om vi liker barneseter!=)

Kikka sa...

Moro at du skriver om dette!
Her på Lillehammer har jeg opplevd at folk ikke kommer igang når det lyser grønt, og at køen står pent og pyntlig og venter selv om det rekker å bli rødt igjen før førstemann har fått startet bilen igjen! UTEN Å TUTE!
Her en dag skjedde det samme: førstemann i køen kvalte bilen og ble stående. Denne gangen var det EN bil som tutet! Etterpå oppdaget jeg at på den bilen som tutet stod det "Oslo Bilutleie" på siden..
Da måtte jeg bare le!!!
Grunn god nok til å bo på landet :-)

nina sa...

jeg hiver meg på for å invitere dere til koselige konsmo. her smiler alle, uansett hvor du står med bilen! bilen har vel omtrent samme status som en hellig ku! dessuten finnes det få parkeringsregler, eller trafikkregler generelt egentlig. så kom til kaotisk,e sjarmerende konsmo. vi har en ledig tomt over veien! (og når snøkaoset faktisk kommer så kan du hvile trygt i at naboen har traktor med plo,g,eller brøyteskjær (???!?) så du kommer deg frem uansett vær.)

Rode Holst-larsen sa...

For ikke å snakke om Moss eller mellom Son og Moss :-) Her er det behagelig og samtidig nærme sjøen og toget. Anbefales :-)

Anonym sa...

Nei, Mie her må eg berre skjera gjennom for høgt og tydeleg seia; kom til Tysnes! Her sleng me berre ungane i skiboksen og peisar på..he!
Plagsomt med snø er det ikkje, og rett borti lia, ligg barnehage og skule. Bergen er akkurat passeleg langt vekke, slik at dei (bergensarane) ikkje verkar påtrengande. Dei har eit og anna inne i by`n me har bruk for av og til, så der nyttar me taktikken; fort inn, fort ut. Den har funka i alle år. Happy days!!
Helsing Øystein

Elin Maria sa...

Kom til Molde du, Mie. 25 000 innbyggere. Her har vi sol, og vårstemning til tusen. Nesten all snø er borte. :) Har heller aldri blitt tuta på her. Vakre fjell og fjorder har vi også. Og for ikke å glemme meg. :)

Amelie78 sa...

Eller hvorfor ikke Tønsberg? Byen kalles Lille Oslo, fordi du har mye av det en tigerstad har å by på - men med en mer laidback atmosphere. Byen er godt tilrettelagt for syklister, det er mye fin natur, vi har sjøen, fine strender, brygga, fine skogsområder, sentrum med masse butikker, fin kino... Det eneste minuset jeg kan komme på er at det kun finnes én butikk med mammaklær (helt utrolig) - men det angår kanskje ikke deg lenger? - og bomringen. Den vender man seg imidlertid fort til. Dessuten er boligprisene litt mindre stive enn i Oslo, selv om Tønsberg ikke er blant de billigste byene å kjøpe hus i heller.

Vel, jeg antar dere ikke har seriøse flytteplaner og at spørsmålet var ment retorisk, men jeg måtte bare benytte sjansen til å prøve å "fjjjjjjiiiiiste" deg nærmere meg.

:)

Klem fra Am.

mie sa...

Til alle:
Ja først må jeg nesten si hjertligens tusen takk for alle fine forslag til hvor vi kan flytte, dette ble jo nesten som en kontaktannonse (bortsett fra at det altså handler om noe litt annet)! Det kan bli vanskelig å glede dere alle, vi kan jo ikke flytte til alle disse stedene, men takk allikevel. Foreløpig er det nok mest et ønsketenkningspreg over dette, men hvem vet? ;)

Molly: Ja det er visse ting som høres fristende ut....hus f eks....sukkkkk.....Men jeg er litt redd for å bli ensom på små plasser lissom...hehehe ;)

Mærribird: Ja jeg hører gode ting om Drammen, det skal sies!

Fjordheim: Nei,det er vel helst litt ønsketenkning at det finnes steder helt uten sinte folk hehehe ; )

Susanne: Det heter kanskje ikke det blide/glade sørland uten grunn nei! Det er bare det at min stakkars engelske husbond ikke forstår "sørlandsk"....hihi!

Merete: Det er alltid spesielt å høre fra andre som har opplevd det samme eller lignende ting som oss. Takk for at du legger igjen kommentar! Og veldig godt å høre at det har gått så bra for dere. Jentebabyer født for tidlig klarer seg jo veldig ofte bedre enn gutta;) Når det er sagt hadde Sam også klart seg kjempebra hvis ikke han hadde fått denne ene uvanlige komplikasjonen. Heldigvis har han det tipp-topp nå!

Lyst på livet: Ja det er når jeg hører folk si det du sier at jeg tenker at vi kanskje burde flytte....Jeg orker jo knapt å dra inn til sentrum en gang, synes det er for mye stress!

Garden Angel: Det var da voldsomt da, for en dust!! (Eller dusk, som datteren min sa før ;)

Mona: Ja hvis dere liker barneseter så kommer vi med én gang!Hehehehe!

Kikka: Det høres jo nærmest ut som himmel på jord! Å få slippe sure miner når man ikke klarer å være perfekt hele tiden.... ; )

Nina: Hahahahaha! Jeg har enda ikke vært innom Konsmo engang, men på dette tidspunkt kan det hende vi bare hiver oss på hvilket som helst sted bare man har brøyteskjær der (hva nå det er).

Rode: Jeg har faktisk bodd i Moss! Og det ER en overraskende fin by som har det aller, aller meste - bare bortsett fra at lukta fortsatt skjemmer endel...

Øystein: Ja altså; nå er det lenge siden jeg var i Tysnes sist, men jeg får jo med meg reklamebildene din kjære niese legger ut på blogg og facebook, pluss en og annen historie ;) Og den dialekta deres er kanskje ikke verre enn at min stakkars hardt prøvede (når det gjelder varierende norske dialekter) husband forstår den heller kanskje? Unger i skiboksen høres stas ut, jeg vet om et par gærninger som hadde satt pris på en slik heisatur av og til!

Elin Maria: Ja særlig DEG skulle jeg jo gjerne møtt da ;) Jeg har vært en svipptur innom Molde en gang, og må si meg enig i at naturen er særdeles vakker!

Amelie: Hehehe, jeg tror du kunne jobbet på turistkontoret gitt! Eller forfattet et "flytt til Tønsberg-hefte" ;) Bomring er vi vant til, og mammabutikk - det trenger jeg ikke mer nei. Tønsberg har helt klart mange fristende elementer, så hvem vet?? ;)

 
Blogglisten