tirsdag, mars 17, 2009

Spill igjen


PEGI-merkingen for "violent content", hentet fra www.pegi.info

Nå skal dere jammen meg få dere en latter, i allefall dere som har lest Spillutviklingstalentet!
-Gjett hva jeg jobber med for tiden?? Det er ikke like ironisk-morsomt som at jeg jobber med spillutvikling, men det er rett rundt hjørnet.....Jeg, svoren spillhater (som ikke kan fatte og begripe at noen kan finne på å kaste bort tiden sin med brett, brikker, terninger og den slags), sitter dag ut og dag inn foran laptop´en og OVERSETTER DATASPILLANMELDELSER til engelsk.....

Jeg slipper heldigvis å spille spillene selv (grøss og gru), men akk; så mye spillord, spillprat, spilltermer, spillfanatisme! Det er rent til å gråte av. Jeg vet nå altfor mye om dataspill, ubegripelig mye mer enn jeg noensinne hadde tenkt å vite. Ojojojojoj OJ, så skjærende unyttig kunnskap! Det er som å klø seg på ett og samme sted altfor mye, altfor lenge og altfor hardt.

(Forresten; er det noen der ute som vet hva jeg kan oversette "brett" - altså i dataspillsammenheng - til på engelsk??)

Jeg kan fortsatt ikke begripe at noen vil sitte dag ut og dag inn å utvikle spill. Og nå som jeg er opplyst kan jeg heller ikke fatte at noen vil sitte og teste ut spill som andre har laget heller, selv om det ikke er den gammeldagse pappbrettsorten. Ååååååå.....for et liiiiiiiiiv det må være! Altså i negativ forstand! Tenk dere musikken (i tillegg avbrutt av boppetiboppetipiiiiiiiiiip i hytt og pine), de eksplosive fargene, de hjernedøde historiene ("Zorp er en romhelt med en halv hjerne, på grunn av et alienvirus som spiste halve hodet hans. Zorp må reise gjennom tid og rom og 64 kvaratkilometer for å befri planeten Zorpus fra de enorme kjettingene som den onde Xymph har slynget rundt den innen han selv synker gjennom det grønne slimet som truer med å sluke alt og alle").
Akk og ve. Og dobbelt w. Jeg føler sant og si at den grønne gørra sakte tar over hjernen min også, og snart tyter den vel ut av ørene mine ("Mie er dømt til et liv foran dataskjermen. Her må hun tåle tenners gnidsel, skjærende repetitivt språk og dårlige historier. Mens hun fortvilet hytter i været med knyttede never må hun samtidig holde ut; verden trenger hennes oversettertalent. Ellers kunne de jo komme i skade for å ikke oppdage disse meningsfulle spillene").
GAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!!!

Andre oversetteroppdrag tas i mot med ubehjelpelig, spontan trampeklapp.

8 kommentarer:

Astrid sa...

Hm... Det heter vel boardgame for brettspill, så board for brett, kanskje?

Lykke til!

Fjordheim sa...

Stakkers deg. Har etpar sønner som driver ganske mye med disse dataspillene. i hverfall den yngste. Alt for mye syns vi. Kan ikke forstå at noen orker å sitte med slike spill i timer.
Ønsker deg lykke til :)

kari - carpe diem sa...

-jeg er nok i din gate...liker knapt brett-spill engang. Og data spill er for meg hjernedødt...
jeg har (enn så lenge) klart å stå imot trykket om å kjøpe noen som helst form for "spille på tv`n spill". ingen nintendo,eller hva de nå heter alle...frøkna på 8 år fikk en nintendo DS til jul, og det var det lengste jeg kunne strekke meg...jeg er utrolig gammeldags på det området. men så lenge etterspørselen ikke er der, er det da nødvendig av meg å skape et behov? DET lurer jeg på.

Anonym sa...

"Bombeditbooomp og hjernedøde historier"

Haha, morsomt! EN god latter forlenger dagen..

Linda sa...

Hehe, skjønner frustrasjonen! Og ser heller ikkje verdien av å bruke så ekstremt med tid på dataspel som enkelte faktisk gjere.
I tillegg er eg forferdelig dårlig på dataspel, så kan hende det er derfor eg ikkje liker dei.

Enda så lite bevandra eg er i denne verdenen, så lurer eg kanskje på om "brett" i dataspillsamanheng vil vere noko i retning av "level" på engelsk??

Maria sa...

jeg ser egentlig for meg deg forran pcskjermn med et ansikt som nesten lyser av forrakt mot det du skriver om :p

Har vært ute å reist litt i det siste, så jeg har ikke fått kommentert så mye. Du ha noen nydelige barn, og jeg synes 1 og 3 er ganske like :)

Hilde Olsson sa...

ååå hehe, det der har jeg gjort en gang også, skjønte ikke hva slags spill det var, men noe om å kle seg ut og utrolig mange rare måter å skulle snakke om det på..... ojojoj interestinggg jaaa. mye bedre med 'live' spill, men man tjener jo penger på dette her da(o:

mie sa...

Astrid: Tja....jeg tenkte det samme, men min kjære engelskmann, som også liker spill, mener det må være levels eller platforms - alt ettersom sammenhengen...hm...

Fjordheim: Nei, det forstår ikke jeg heller! Jeg kjemper på...

Kari: Nei, når det ikke engang er etterspørsel så er det vel ingen vits i å kjøpe!!

Anonym: Takk, jeg tar det til meg og føler meg beæret ; )

Linda: Grautulerer, i følge Chris har du sannsynligvis rett ; )
Hehe, nei "verdien" i å bruke noe tid i det hele tatt på dataspill ser ikke jeg heller kan du si...

Maria: Hehe, det er akkurat sånn jeg sitter! Og av og til river jeg meg i håret eller hytter med neven i været og kommer med innbitte utbrudd... ; )

Hilde: Hehe, har du også gjort det? Men det der hørtes jo helt bizarre ut...

 
Blogglisten