søndag, mai 17, 2009

17. mai og gamle damer med krøllete klær


Dette bildet er fra i fjor, men var det nærmeste jeg kom noe passende....


Hver 17. mai skjønner jeg at det ligger en gammel dame på lur et sted inni meg. Ikke dét at det ikke er lov å være en sentimental 31-åring egentlig, men det er som om jeg finner en usynlig tråd som går fra Meg i dag til Meg om 40-50 år.

Jeg planlegger nemlig å bli en blid, pratsom og akk så lettrørt gammel dame (på 17. mai) med krøllete klær, ivrig vinkende med et eldgammelt og møllspist flagg fra balkongen min. Ikke sånn å forstå at jeg skal være ustelt, så langt derifra, jeg skal ha overdådige og kanskje litt overpyntede øredobber og mange rader med perlekjeder, men å stryke tøy: Det skal jeg aldri begynne med.

Feiringen av nasjonaldagen begynte for min del på fredag, med 15. mai-barnetog i nærmiljøet. Min fireåring synes det var svært merkelig at det var Norges bursdag både på fredag og på søndag, men pytt-pytt. Is spiste han gjerne både fredag og søndag, så best å ikke lage noe større ut av det. Dessuten gikk det opp et par lys for ham mens vi marsjerte der mer eller mindre i takt, nemlig at 1: Vi bor i Norge og 2: Det betyr vel kanskje at alle som bor i Norge på en måte har bursdag samtidig.

Korpskledde i små og store størrelser, tonene som liksom sprikte litt i alle retninger, små føtter i svarte lakk-joggesko (interessant!), en dame i matchende bukse og jakke (hvit med et overdådig dryss av store, blå blomster over det hele), en forbipasserende med grandiosa i posen, gamle menn med rullator og brede, tårevåte smil utenfor husene sine, lysegrønne knopper på trærne.

-Jeg gikk der og ruslet, tok det inn alt sammen. Og kjente at den gamle dama inni meg lettet på lokket. Hun som får noe som kan minne om møllkuler i halsen som hindrer sangstemmen, hun som må blunke vekk noe som plutselig forkludrer synet. Borte-vekk er ungdommens kynisme og sarkasme; inn på scenen tusler Mie på 77 år, litt rund i ryggen og med briller med snor på.

Jeg får lyst til å synge “Alle fugler” med overdrevet vibrato, på en liksom-opera måte for å ønske trekkfuglene velkommen. Jeg vil ta meg en svingom til trekkspillmusikk. Jeg vil snufse ned i et lommetørkle når barn med stjerner i blikket går forbi i 15. mai-tog, uten å skamme meg det minste over det. Jeg vil snakke ivrig om krigen, og kanskje fortelle noen halvveis-skrøner fra gamle dager.

Jeg ser nemlig for meg at når jeg blir gammel, da kan jeg gi blanke blaffen i å være sjenert, politisk korrekt eller høflig. Jeg vil synge i vilden sky, holde morsomme (og altfor lange) taler i familieselskap og farge håret lilla. Eller lyseblått. Og jeg skal grine og snufse høyt og tydelig på 17. mai.

-Når er man forresten gammel nok til danse i gatene etter korpsene, under påskudd av demens?

Jeg vil herved rette et gedigent GRATULERER med dagen til alle borgere av vårt fabelaktige kongerike, særlig dere som egentlig er litt blaserte men som ikke får det helt til på grunnlovsdagen.

11 kommentarer:

MOLLY sa...

copy/paste, men likevel fra hjertet:
GRATULERER MED DAGEN, og kos dere masse!!!!
Molly hilsen fra skogen:)

Fjordheim sa...

Et herlig innlegg fra deg.
Ja nå er det ikke så lange før jeg når den alderen, ihvertfall kommer jeg dit før deg. Kjenner at 17.mai ikke er helt det samme lenger når ungene er blitt for store til å bli med mor og far ut å gå i barnetog. Men samtidig er det litt godt å ha denne mellomstasjon før barnebarna forhøpentlig kommer så en kan bli med å se på de. Litt gråere i håret og kanskje med litt krøllete kjole!
Ha en flott dag :)

hvorfor ikke... sa...

JAAAAA! jeg kjenner også på "den gamle damen" inni, hehe! Du skriver drivende godt! og jeg kjenner meg såååå igjen, veldig morsomt!

Godt å lese innlegget under her også! Er det ikke rart med lykken? Når man minst aner det - kanskje aller helst i naturen- blir man plutselig fylt av takknemlighet; - overøst av takknemmlighet og boblende glede, for ALT og ingenting! Du så heldige vi er!!!

Gamle damer med krøllete klær, kommer jeg tilbake og leser en gang til -en annen gang, også...det er liksom om meg...hehe!

Ønsker deg en god uke Mie; -velsignet i store monn;)
smil torunn

Elin Maria sa...

Fantastisk. Jeg ler høyt! :)

Gratulerer med overtstått! ;)

Anonym sa...

HEI

DISSE 2 MAI INNLEGGENE DINE ER KJEMPE HÆRLIGE, IKKE RART DU ER EN AV MINE FAVORITTBLOGGERE!!! FØRSTE RØRTE MEG TIL TÅRER, ER SÅ HJERTENS ENIG, OG DET ANDRE HUMRER OG LER JEG AV, SYNS JEG SER DEG, (SMILE)..
DU HAR EN FANTASTISK MÅTE Å SKRIVE PÅ, EKSAMEN HAR SIKKERT GÅTT FLOTT:O)!KRYSSER FINGRENE FOR DEG..

KLEM FRA TUSSI

wachiwi sa...

ååå...for et herlig innlegg! gamle mennesker er enten verdens nyyydeligste (som du beskriver) eller bitre og sure.....jeg håper at jeg kan bli som den gamle dama du snakker om...som danser i gata etter barnetoget! can't wait!!! (er neste år for tidlig...??)

wachiwi sa...

(glemte å huke av en boks...)

Astrid sa...

Dette tror jeg rett og slett var det beste 17. mai-innlegget jeg har lest i hele blogglandia. Gratulerer med overstått!

hvorfor ikke... sa...

HAHAHAHA:D
- veldig koselig lesing, også!

Maria sa...

Danse bak korpset kan du gjøre hver 17 mai, her hoss ialle fall :-)

mie sa...

Molly: Takk for det, vi hadde en fin dag!

Fjordheim: Hurra for krøllete kjoler sier nå jeg, og hurra for 17. mai ; )

Hvorfor ikke: Jeg begynner å ane at vi blir en god gjeng gamle damer med krøllete klær etterhvert... ; )

Elin Maria: Takk! Jeg gleder meg over å være ferdig.

Tussi: Takk for kompliment, jeg håper jeg klarer å leve opp til forventningene...hehehe

Wachiwi: Neida, neste år er da ikke for tidlig!! Da kan vi jo også være to, så blir det liksom enda litt enklere å gjøre det ; )

Astrid: Åh, takk!! Så snilt sagt ; )

Maria: Å, sier du det?? Jeg kommer sporenstreks!!

 
Blogglisten