onsdag, juni 03, 2009

Sjarmerende rot

Noen ganger lurer jeg på om det finnes en rase av stilfulle, stilsikre og liksom-akkurat-passe-avslappa folk med en egen evne til å rote på en fasjonabel måte. Jeg synes liksom jeg har noen av dette slaget i min omgangskrets, selv om det må sies at de ikke er mange. De aller fleste jeg kjenner roter på en ytterst usjarmerende måte, med møkkete underbukser på gulvet, stygge plastleker på stua, håndklær i sofaen og tenna i tapeten holdt jeg på å si. Men noen. Noen. Skiller seg ut.

De klarer liksom å tilfeldigvis plassere vintage leker, i tre selvsagt, ved siden av sofaputer i matchende farger. På bordet står kanskje en vakker kopp eller to, ikke nødvendigvis matchende men på et vis merker man at de hører sammen allikevel. I bokhyllene er det langt i fra bare bøker, men igjen er det på et vis en rød tråd mellom fargene på bokomslagene, souvernirene fra det Ytre Øst og utklipp fra blader som "ligger og slenger" (yeah right...). Når starinlysene i grelle farger er brent nesten flate og kaffekoppene har etterlatt brune ringer på bordet er det liksom bare....fint!
Nå høres det kanskje ut som at jeg beskriver et hjem der alt er både ryddig og stilsikkert, men jeg mener altså at selv rotet i slike hjem er sjarmerende.

I mitt hjem derimot....ser det sånn ut når jeg roter:





Se der ja, ikke særlig gjennomført fasjonabelt. Det skal dog sies at det nok ikke er jeg som står for alt skrammel og tankeløs slenging av saker og ting hit og dit i vår etterhvert mikroskopiske residens. (Men alle de uåpnede konvoluttene får jeg kanskje ta ansvar for...)

Det er mystifistisk, men det ser ut til at noen mennesker bare har en uforklarlig evne til å være ufattelig hippe selv når ikke alt er helt på stell. -Eller er det nettopp det det er?? Er det planlagt at den gamle trehest-leken skal ligge å slenge i sofaen, ved siden av puta med det slitte trekket - som forøvrig ser veldig dyr ut?? Og barnas bollerester på gulvet, er det for å understreke at "dette er et avslappet og überkult hjem?" Hmmmm.....Man kan jo begynne å lure noen ganger.
Det som derimot ser ut til å være sikkert er at denne evnen ikke kan læres opp. Enten har man det, ellers har man det ikke, tror i allefall jeg. Som et medfødt talent.
-Og jeg tror at i mitt tilfelle er dette talentet ikke-eksisterende.

13 kommentarer:

Hege sa...

Åå jeg skjønner akkurat hva du mener.
Og de personene må være kjempeflinke:)
Rote på en systematisk måte.
Eller pynte på en usystematisk måte.
Mange ganger blir det veldig fort veldig systematisk eller usystematisk.. haha..
Jaja..
Godt du er relativt normal. Tror de fleste her er som deg altså.
Og Mie, du skriver fantastisk bra!! Imponert over måten du deler livet ditt på, uten å utlevere deg selv.
Du er flink!!

Fjordheim sa...

Ja det er litt rart det der at det er noen som "roter" med stil. Tror kanskje det er flest slike som deg og meg som sliter med å få ryddet bort det værste rotet. Nå har jeg store unger, likevel blir det masse rot.
Men skal det være ryddig hele tiden må en jo gå å smårydde hele tiden også. Eller ha klart å lære opp både seg selv og alle andre i huset til alltid å legge ting der det hører hjemme. Men det blir bare mas av det og ikke noe kos.
Så vi får være som vi er.
Tror det er det beste.
Ha en flott kveld i et passe rotete og koselig hus :)

Maj sa...

Fantastisk..Og ikke minst utrolig deilig med en som er ærlig. Vi er dessverre blant de som roter veldig lite stilig..fulle bleiebøtter og ekle flekker ingen egentlig vil finne ut hva er... Men mitt nye motto er at "her ser det ut som at det bor 3 små barn, for det gjør det faktisk"

Leste også det du skrev til din mor på det som skulle vært hennes 60 års dag. Utrolig rørende. Det er selv et år siden eg mistet min egen mor, og kjente meg igjen i alt du skrev. Bortsett fra at eg aldri fikk et brev og skulle gjerne hatt det...

Frau Putz sa...

Jeg er en af dem, som roder med stil og charme.

Not!

Jeg ville også gerne kunne rode med stil og charme. Ligge to indretningsblade "tilfældigt henslængt" på bordet med et Greengate krus ved siden af...
Virkeligheden er to børnebøger, et par strømper og en glemt kop med kold kaffe :o)

Herligt at se, at det ikke er alle bloggere, der ligger "rodfrie og sminkede" billeder af deres hjem på bloggen.

Kikka sa...

Dette har jeg tenkt på mange ganger, og det er nesten litt irriterende! når jeg roter ser det bare rotete ut, ikke noe stil her i gården..

Men jeg synes også at "alle andre" kan dra med seg den ene tingen etter den andre inn i hjemmet sitt å få den til å se ut til å passe, uansett hvilken tid den er fra.. hvorfor klarer ikke jeg det da? hmm...

Elin Maria sa...

Bildet med den vakre tapeten, lyslykta og DEN fargerike leken, var prima! Fikk meg til å le. :)

Du er rett ut sagt HERLIG!

Blå-hvit samlemani sa...

Koselig innlegg...det er vel mer sånn virkeligheten er for de aller fleste..

Det er derfor jeg alltid tar bilder av småting og legger ut...

ha en fin helg...lykke til med helgeryddingen. (Det er det jeg skal gjøre)

Grete sa...

Du er kul!

Anonym sa...

Du får sakt det du, Mie! Herlig!

Maria sa...

Jeg har ofte tenkt på at jeg har lyst på et sånt elegant det-gjør-ikke-noe-om-det-er-rotete-hjem, men har aldri funnet ut hvordan det fungerer... Rotet mitt hauger seg til, og jeg kan vel strengt tatt ikke si at det ikke gjør noe. For det gjør det. Gang på gang må jeg ta meg i at jeg ikke ser gulvet...

hvorfor ikke... sa...

Hehehe:) Du er bare så digg...
Morsom lesing, det hadde jeg faktisk aldri tenkt over....men når du sier det...JO...så sant som det er sagt! ...og veldig bra skrevet...som alltid;)

kari - carpe diem sa...

gud og takk for at du har mot til å dele rotet ditt med oss!!! for akkurat sånn ser det stort sett ut hjemme hos oss også! jeg klarer ikke å skjule at jeg har to jenter med ditto utstyr innenfor husveggene. det ligger prosjekter for både mor og barn rundt omkring, senga finner jeg ikke for ren-klær som skulle vært i skapet for lengst...
man kan risikere benbrudd idet man snubler i lego, eller mors sko...
sjekk sofaen for tyggis før du setter deg!
Herlig og befriende, og veldig ekte! takk!

mie sa...

Hege: Godt å høre at du synes jeg virker normal! Jeg får bare øve videre på å rote på en tiltalende måte. -Og takk for kompliment ; )

Fjordheim: Ja, akkurat det med å kunne kose seg uten at det er heeelt ryddig, det har jeg begynt å bli flinkere til! Og det er en viktig ting å kunne ; )

Maj: Nytt fjes? Velkommen skal du være! Særlig når du innrømmer at du ikke har det tipp-topp fint hjemme! Hehe.
Fint også å høre fra ei som også har opplevd å miste moren sin. Du kjenner deg sikkert igjen i mange av tankene mine tenker jeg. Jeg skjønner nå at jeg var veldig heldig som fikk det brevet, selv om det som sagt en stund føltes veldig "lite". Hm.

Frau Putz: Haha, ja det er da altfor mange plettfrie interiørblogger ute og går! Jeg tror jeg har funnet mitt kall - å lage en anti-interiørblogg. Kanskje jeg må fortsette å legge ut ekte bilder av et ekte hjem med ekte rot?? Særlig når jeg får såpass med respons!

Kikka: Kanskje du klarer det, men ikke ser det selv? Jeg synes i allefall at du er ganske stilfull jeg da ; ) Jeg kan kanskje ikke si så mye om rotet ditt ettersom jeg ikke har sett så mye av det ; )

Elin Maria: Ja jeg hadde litt sans for de kontrastene selv! Hehe! Nå har det fryktelige plastleken flyttet ned i kjelleren for en stund, så mor skal få litt ferie for øynene. Den er uansett for "babyleke" for Sam og for "stor gutt leke" for Theo, enn så lenge...sukkkkk

Blå-hvit samlemani: Et nytt fjes her også tro? Velkommen skal du også være! ; ) Og for et morsomt/bra navn på en blogg! Skjønner at det er et bra triks å ta detaljbilder, så man slipper å få med evt rot rundt; der gikk det opp et lys for meg gitt!! ; )
-Og ikke misforstå; jeg liker å se på pene hjem/ting jeg også, så keep up the good work! Det handler vel om at jeg OGSÅ vil være så flink med hus, hjem og interiør!!

Grete: Hehe, takk for det! Det er egentlig utrolig hvor mye respons jeg fikk på dette "slenge-sammen-i-en-fei-innlegget", tydeligvis har jeg truffet en åre i folket! ;)

Anonym: Takk for det! Hehehe!

Maria: Ja sukk....Skulle så inderlig gjerne forstått hvordan man kan få til å ha det avslappa og litt rotete uten at det liksom bare blir STYGT....Her blir det stygt med en gang, og jeg synes jeg rydder hver dag!

Hvorfor ikke: Men så bra at jeg har vært med å belyse noe nytt for deg da hehehe ; ) Kanskje du ikke har tenkt over dette fordi du er en av dem som roter med stil?? Det ER jo en mulighet for det!!! I såfall, motta min dypeste respekt, og tydeligvis også beundringen fra de fleste andre her! ; ) ; )

Kari: Haha, så bra! Jeg må også nesten alltid hive rene klær på gulvet når jeg skal legge meg, som jeg i full forhåpning om at jeg skulle rekke å legge dem vekk har slengt på sengen...Nei, gi meg flere tørketromler, så jeg bare kan la ting ligge i dem til jeg tar det på meg neste gang sier nå jeg!!!

 
Blogglisten