torsdag, juli 02, 2009

Gobsmacked

Jeg må bare skrive et lite innlegg som respons til deres respons på to innlegg under dette; Sjarmerende rot.

Jeg må tydeligvis, intetanende, ha truffet på dype følelser hos flere her i Blogglandia! Det kan virke som mange går og føler på at de gjerne skulle hatt et plettfritt og vakkert hjem, og at de prøver og prøver men akk feiler og feiler...Og hvorfor, HVORFOR, har alle andre så fine hjem??? Hvorfor virker det så tilfeldig og liksom nei-det-er-bare-noe-jeg-fant-på-loftet-hos-naboen-aktig?
Eller er sannheten at disse stilfulle menneskene (les; kvinnene) sitter og pønsker ut foran plettfrie, glansede ark i gjennomstylede interørmagasiner nøyaktig hvor "avslappet" de skal være i sin jakt på den perfekte lampeskjerm??

Jeg mistenker en sammensvergelse. Kanskje har disse Perfekte, Avslappede og Stilfulle Krypinn - menneskene (heretter kalt PASK, etter det som antagelig er navnet på deres interesseorganisasjon) jevnlige møter hvor de avtaler at ingen går i samme butikker som hverandre, slik at alle har unike ting. -Bortsett fra når det gjelder enkelte eksklusive ting da: Her er det viktig at flere har like lamper for eksempel, de som er laget av visse anerkjente designere, slik at man faktisk får formidlet til omverdenen (les; vi som ikke er med i PASK) at man i bunn og grunn er enige om hva som er fint.

-På en måte føler man seg enda mer utenfor PASK når man plutselig forstår at:
1. Selv om man endelig har kjøpt noe unikt på loppemarked, så mangler man grunnlaget; man har ikke en dyr stol eller noe annet feiende flott (ikke nødvendigvis fint) fra en pompøs designer. Uten dette har man jo ingen grunnmur, ingenting hjørnesteins-aktig å bygge sitt billig(ere) krimskrams rundt.
2. Det du trodde var et loppis-funn er egentlig noe alle andre hadde i fjor, og som de nå har kastet i søpla. Slik blir det som du trodde var unikt, fordi ingen andre hadde det, aldeles ikke unikt. Det blir last year, dear.
3. Du har skaffet deg noe som var akkurat for billig, slik at det egentlig er harry.

Jeg begynner på dette tidspunkt å føle meg litt lurt. Er det kanskje Keiserens Nye Klær som igjen har dukket opp i landskapet? Jager vi alle etter Perfekte Hjem som aldri blir perfekte, fordi standarden i sin natur er umulig? Koppen som var så dyr, så dyr, og er så fin, så fin, er jo ikke så veldig fin allikevel etterhvert....Og må byttes ut.

Okay, så er det kanskje en hobby for mange å stadig være på utkikk, studere glansede ark og bytte ut ting med jevne mellomrom. Men dette har ikke jeg tid til. Jeg vil ha det fint, og jeg vil ha det fint NÅ! (Jeg forventer effektiviteeeeet!)
Derfor venter jeg heller litt, for å se hvilke trender som holder stand. Men når jeg endelig er klar for å skaffe meg noe, se da er det jo nesten for sent. Noe nytt har ankommet. Og jeg blir usikker igjen. Og føler meg lurt. Snytt. Tatt ved nesen.

-Og dette mener jeg PASK har ansvaret for, der de sitter på sine møter og avtaler: "Nå er snart etterdilterne klare for å bytte ut de kantete og minimalistiske stuemøblene sine med shabby chic. Da er det på tide folkens å kvitte seg med alt som lukter av fake eller ekte avskallet maling, jeg tror dere skjønner det selv. Nei, ikke noen klager nå, det er uvesentlig om dere har forelsket dere i akkurat denne stilen, nå må vi slå våre interiør-geniale hoder sammen og pønske ut noe nytt."

Det er på tide med mytteri fra min side. Når jeg løfter blikket fra min Mac ser jeg rett på en halvdød plante, som i utgangspunktet var om ikke den aller gjeveste blomsten på interiørfronten så i allefall akseptabel, og den akter jeg å legge ut et bilde av her og nå. Ved siden av den stygge plastballen som Theo har dandert ved siden av.

Ædda bædda

7 kommentarer:

Frau Putz sa...

Det glæder mig, at du fortsætter dit lille "mytteri".
Jeg tror, at man skal s... i, hvad alle medlemmerne af PASK mener er den "rigtige stil" - og finde ud af, hvilke ting man selv kan lide. Hvis man kan lide farver, skal man da ikke bo i et helt hvidt hjem - og hvis man elsker masser af ting, vil man mistrives i et minimalistisk interiør, uanset hvad PASK mener.

Min egen "stil" har vist ikke noget navn og kan ikke puttes i en box - for den er MIG, og jeg er helt min egen og kan heller ikke puttes i en box.
Min "stil" er blevet udviklet over mange år, hvor jeg har købt eller fundet en masse forskellige ting, som jeg holder af, og har kombineret.

Jeg har læst MASSER af forskellige interiør-bøger (Elsker at se på billederne), men jeg har aldrig kopieret en hel stil, snarere plukket små bidder, når der har været en ide, jeg har kunnet lide.
De fleste interiør-fotografier LYVER jo også. Så perfekt BOR ejeren af huset jo ikke.
Nej, der kommer en PASK med på besøg sammen med fotografen, som rydder op, flytter rundt og sætter ting, friske blomster, frugt, hjemmebagt brød osv. ind i det hus, som skal fotograferes.
Så er det efter min mening ikke længere personens HJEM, som bliver fotograferet, men blot et HUS, som bliver brugt som en kulisse.

Fortsæt du blot jagten på DIN stil, Mie.
Måske er dette starten på en helt ny stil - "Pretty Messy" stilen... ;o)

Fortsat god sommer!

Fjordheim sa...

JA det beste er å være seg selv midt oppi alt det andre. Jeg er med i Norske interiørblogger. Men var veldig usikker på hvor jeg hørte hjemme. For ikke er hjemmet mitt hvitt, ikke er det retro. Det er en blanding av mange stilarter. Den har mye møbler som er arva, omtrent ikke noe nytt og resten av interiøret er stort sett fra loppemarkeder. Har nok ingen dyre "inn" ting. Kommer heller ikke til å bruke penger på det. Det betyr så lite i mine øyne.
Det viktigste er at vi som bor her kan trives og føle at vi kan bevege oss fritt i rommene. Stilen her var helt andreledes da ungene var små. Ikke mye krims krams kunne stå fremme da nei.
Og ja. De aller fleste hjem er mye mer rotete enn det en skulle tro. Sjelden en legger ut bilder av annet en den kroken som er ryddet og pyntet for anledningen.
Ønsker deg ei flott helg :)

Marie Nanette sa...

Hehe, veldig bra...

Elin Maria sa...

Hoho! Fantastisk. Jeg tror nesten jeg må følge opp med noen bilder hjemmefra på bloggen min, jeg også. I'm feeling a riot coming on! :p

Victoria sa...

Det her er noe av det artigste jeg har lest i dag:) Støtter den halvdøde planta di og plastballen, likner litt på slik vi har det. men det bor da barn her??

mie sa...

Frau Putz: Hahaha, jeg synes jeg ser PASK-eren kommer der sammen med fotografen, for å dandere! Det må nok være sånn, tror du ikke?
Ja, jeg får bare fortsette å jakte på min egen stil. Det er bare det at å finne sin egen stil, det krever erfaring og selvtillit! Noe jeg ikke har på dette område....Men sålangt blir det jo bare sin egen stil av seg selv, så lenge Theo setter stygge plastballer her og der ; )

Fjordheim: Mine utlegninger er i grunnen bare uttrykk for at jeg, også, gjerne skulle fått til å ha det fint....Og jeg beundrer folk som deg som får det til, for jeg liker å ha det fint rundt meg! Fortsett å gi folk som meg ideer du ; )

Marie: Koselig å se fjeset ditt igjen! ; )

Elin Maria: Ja nå er jeg spent, ble det noen riot?? Jeg har ikke fått sjekket noen blogger i det siste, men nå må jeg jammen sjekke!

Victoria: Takk for komplimentet! Man får lage litt sprell der man kan sier nå jeg hehehe ; )

BLAFREBLOGGEN sa...

Jeg ler meg visst nesten ihjel her jeg sitter. Nå vet jeg hva du bør satse på fremover: Vindusdekorasjon. Du må bli vindusdekoratør!

 
Blogglisten