mandag, august 17, 2009

En mors forventninger

Bare en liten oppdatering:

Jeg fremførte mitt lille innlegg på skolen til Elissa, og tok med utdrag fra alle som bidro her via bloggen! ; ) Det var jo flere temaer som gikk igjen blant dere, og dessuten passet det godt med hva jeg selv hadde tenkt på.

Jeg snakket mest om dette med å bygge selvfølelse, siden jeg synes det er en utrolig viktig ting å huske på både for foreldre og lærere, og hvordan selvfølelse skiller seg fra selvtillit. (God selvfølelse = jeg er verdifull, bare fordi jeg ER. Selvtillit handler om hva vi kan/ikke kan, våre prestasjoner)
Dessuten sa jeg endel om forskjellen på vurdering og anerkjennelse, siden vurdering (ros/kritikk) er med på å bygge selvtilliten (evt bryte ned...) og anerkjennelse handler om å se barna, møte dem i det de opplever/ønsker å uttrykke f eks (Barnet: "Mamma, se på tegningen min!" Mamma: "Ååååå, så fin!!" = vurdering av tegningen......Mamma: "Ååå, nå ble jeg glad! Har du tegnet den til meg fordi du savnet meg når jeg var på jobben? Jeg har savnet deg også!" = anerkjennelse)
Anerkjennelse bygger selvfølelsen.

Mye av dette har jeg fra en av Jesper Juuls bøker som heter "Ditt kompetente barn". Den boka kan jeg forøvrig absolutt anbefale, for alle som har barn eller planlegger å få barn en eller annen gang (altså de fleste)! - Eller som har vært barn og lurer på hvorfor de har så dårlig selvfølelse/føler de alltid må være så "flinke" til alt mulig..... ; )

Jeg tror det gikk veldig fint egentlig, foredraget altså, og la faktisk merke til at enkelte til og med tok notater ; ) Uansett er jeg fortsatt veldig imponert over at skolen faktisk tar foreldrene såpass på alvor at de inviterer et eksemplar inn på planleggingsdag!

2 kommentarer:

Elin Maria sa...

Bra jobba! Høres ut som du hadde et veldig bra innlegg!! Og den boka skal jeg se nærmere på. :)

Gratulerer med skolejente! :)

Astrid sa...

Vet du, dette innlegget ble jeg veldig inspirert av og jeg kjenner meg godt igjen. Det er så lett å svare "ååå, så fin!" for det er jo positivt og man er jo ofte stolt av det poden har prestert. Men som du helt riktig påpeker, det bygger jo selvtilliten og ikke selvfølelsen, og det blir fort til at de føler de må vise og bevise, for å få bekreftelse på at de er flinke.

Greit med en påminnelse innimellom, takk for det :)

 
Blogglisten