mandag, august 10, 2009

Trenger input!!

I det siste har hjernen min tilsynelatende tatt ferie. Den sitter liksom der oppe, øverst på halsen, som en apatisk zombie. Speider utover det langstrakte land, folk og fe, men det hjelper lizzom ikke. Ingenting ser ut til å riste Mr. Hjerne (eller var det Mrs?) ut av sin duvende, trøtte tilstand.

Det er liksom regn, dårlig vær, sutrete unger som kjeder seg og generell apati som fyller dagene - og hjernen min. Vi skulle ha en rolig sommer i år tenkte vi, og resultatet ble ikke bare rolig men kjedelig. I følge min far bør man kjede seg på ferie, ellers får man ikke slappet av. Men hvis dette er å slappe av, da vil jeg heller stresse!
Litt ferie er greit, men kanskje ikke i månedsvis?

Jeg kjenner at jeg er klar for å være litt kreativ igjen snart, etter å ha vært i en nær sovende tilstand i lengre tid. Men problemet er å komme over kneika og starte.

Jeg har blitt spurt om jeg vil komme til den skolen som Elissa skal begynne på og "snakke litt" til fredag, på planleggingsdag for lærerene. (Her har jeg skrevet litt om denne skolen) De vil at jeg skal si litt om hva slags forventninger jeg har, som mor til fersk skolejente. Jeg synes jo det er kjempefint å bli spurt om noe sånt, og har vel aldri hørt om et lignende tiltak fra andre skoler?? Ikke verst!! Men problemet er dessverre hjernen min, som går i søvne for tiden. Hva i all verden skal jeg si?? Jeg begynner å bli litt nervøs for at jeg ikke skal få til å si noe utover "Jeg vil gjerne at dere skal være greie mot Elissa og lære henne masse fine ting".

-Det er her jeg trenger deres input, kjære lesere!! Dere har nå en unik, jeg sier UNIK, sjanse til å påvirke en hel skole! For ALLE lærerene fra første til tiende klasse kommer til å være der nemlig. Jeg har jo bare en datter på 5 1/2 år på denne skolen, hva skal jeg si om ungdomstrinnet? Hva trenger lærere på ungdomsskolen å høre?

Jeg hadde blitt UTROLIG glad for litt tips her, også fordi jeg da kan si at ikke alle tankene jeg kommer med er mine egne. Hva sier dere folkens, har dere noen inspill? Hvis dette er noe som engasjerer kan jeg jo også gi et lite referat av hvordan det gikk ; )

6 kommentarer:

Fjordheim sa...

Vil bare ønske deg lykke til.
Håper du får noen bra innspill på dette. Tror ikke jeg har noe å bidra med, desverre. Men vil si at jeg syns det viktige er at alle blir sett og blir fulgt opp individuelt. Selv om jeg forstår at det er vanskelig i en klassesituasjon. Håper din lille datter vil oppleve skolesituasjonen positivt. Vet at jeg hadde tatt min sønn ut av den offentlige skole visst det hadde vært noen alternativer her. Han hadde en vanskelig skolesituasjon pga sitt aktivitetsnivå og ukonsentrasjon. Men han klarer seg bra nå som voksen likevel. Heldigvis.
Så igjen Lykke til :)

Simon L sa...

Var plutselig inne på bloggen din etter å ha sett profilen din på verdidebatt.no, og fant ut jeg kunne skrive en kommentar siden det kun er drøye to år siden jeg avsluttet min grunnskole.

Som lærer er det viktig man ser hver elev, og gir utfordringer til alle. Uansett nivå! Ofte har det lett for å bli at man prøver å hjelpe dem som sliter med skolearbeidet, men de som mestrer det godt glemmer man og utfordringene tilsvarer ikke potensialet i eleven.

En lærer må også ha øyne på kontakten mellom elever. Det er fortsatt mye mobbing i skolen, og med observante lærere kan mye av denne mobbingen bli slått ned på i en tidlig fase. Har selv opplevd "late" lærere på dette området.

Det at en lærer ikke er streng bare for å være streng er viktig! Skal læreren oppnå respekten av elevene som en lærer bør ha, må han/hun se begge sider av saken og slå ned på det som må slås ned på. Særlig nyutdannede lærere skal kjøre streng disiplin hele tiden, men det er ikke dette som skaper respekt fra elevene. Hadde selv en nyutdannet lærer som skulle være streng hele tiden, hun oppnådde ikke halvparten av respekten den andre læreren vår fikk. Han var streng når det skulle være arbeidsro, men var ellers kameratslig og alltid hjelpende på en positiv måte når vi trengte det. En blanding av kamerat og lærer er fasiten for respekt, særlig på ungdomskolenivå.

Det er også viktig at læreren er sint på dem det gjelder, og ikke lar dette gå utover andre eller hele klassen. Generelt er altfor mange lærere for "snille" med elever som lager uro i klasserommet og ødelegger arbeidsroen for de andre elevene. Noen ganger gjelder det så mange at læreren bør ta det opp foran hele klassen, men så langt som mulig er det best å ta ut de det gjelder på gangen og si ifra der. Det er alltid like dumt for de uskyldige å bli kjeftet huden full på uten å ha gjort noe. Selv om man vet man er uskyldig med seg selv skaper det dårlig stemning og ødelegger læremiljø osv.

til slutt vil jeg si lærere er store forbilder for ungene, selv om man ofte ikke skulle tro det. Det en lærer sier og mener kan fort bli det samme som eleven sier og mener. Derfor er det svært viktig at læreren er nøytral i saker han legger fram! I alle nye naturfagsbøker osv. er f.eks. darwins utviklingsteori det eneste rette, selv om man ikke har flere håndfaste beviser på det enn skapelsen. Meninger om andre religiøse spørsmål, abort osv. har også lett for å påvirke eleven om læreren tar side i saken. Meningen om abort er nesten blitt en allmenn mening i dag. Slik bør det ikke være! Læreren bør heller gi eleven masse spørsmål så eleven tenker, og kommer fram til sine egne standpunkter i viktige saker! Da er det viktig at man legger saken frem nøytralt og gir informasjon om alle sider og meninger om saken:)

Håper kanskje noe av det kan være til hjelp:)

Strikkelaura sa...

Jeg har ikke noe innlegg til akkurat det, men lurer på om du er å se på skolen til høsten??? ;-)


Og, hvordan er formen etter operasjonen? For du tok den vel?!

Anonym sa...

en skole hvor man får utvikle seg i tråd med sine talenter, evner og ønsker. men kanskje aller viktigst handler det i første omgang om å se elevene, kollegaene og foreldrene. en skole hvor man ser hverandre. tett og godt samarbeid med foreldrene. ærlig og gjensidig respekt mellom partene. en demokratisk skole hvor elevene er viktige, hvor de blir hørt. hvor de kan være med å prege dagene uten å få for mye ansvar for tidlig. åhh, her pipler det ut. skulle gjerne vært med på møte, jeg :)

anne

landsbyjenta sa...

Jeg ville minnet om viktigheten av å legge til rette for et godt samarbeid med foreldre. Ta foreldrene på alvor:)
Ellers kan man vel aldri bli minnet for mye på viktigheten av å se den enkelte elev, og respektere forskjellene.
Det viktigste elevene kan lære er å like seg selv, bli trygg på den man er, få anerkjennelse for den man er:)

Frau Putz sa...

I tillæg til det de andre har skrevet i deres kommentarer mener jeg, at det er meget vigtigt at der er fokus på trivsel - specielt er det her vigtigt, at mobning (mobbing på norsk?) er noget man taler åbent om og bekæmper aktivt.

Det er der heldigvis meget fokus på på Emilies skole - mens der slet ikke blev talt om det, da jeg selv gik i skole for... hm... mange år siden :o)
I min skoletid var der endda nogle af lærerne, som bidrog til mobningen af nogle af de svageste elever, og deres skoletid må have været grusom!

 
Blogglisten