fredag, mars 12, 2010

Bilder tatt for KK

Nå har jeg fått noen av bildene som ble tatt til den lille artikkelen som sto om oss i Årskavalkeaden til KK rett før nyttår! De er tatt av den veldig dyktige fotografen Nina Ruud.

Jeg må si jeg er imponert over hva hun klarte å få til, med 3 helt VILLE barn som inspirerte hverandre til stadig verre og verre oppførsel. Theo debuterte som trassig barn, med hyl og skrik som gikk gjennom marg og ben. Fram til akkurat denne datoen i slutten av november, så var han snill som et lam. Jeg sverger. Han kastet seg dramatisk ned på parketten med fjeset først, hamret og slo med ben og armer, nektet å ta ut smokken, roet seg ikke engang med sjokoladen som egentlig skulle spises neste lørdag, ville ikke distraheres av saft engang. Han som aldri får saft på en vanlig hverdag! Og som elsker det! Jeg dånte nesten av overraskelse og fordi jeg knapt kjente den vanligvis nydelige gutten min igjen.


Sam klarte å posere foran den grønne veggen en liten stund, men så ble det kjedelig og han begynte å slenge seg rundt som en slags ape. Riktignok oppmuntret fotografen dette, siden hun gjerne ville ha et familie-kaos-bilde.




Problemet var at Elissa veldig gjerne ville ha like mye oppmerksomhet som Sam, og hun taklet dårlig å bli fortalt at dette skulle brukes til en artikkel om Sam, og at det derfor var viktig at han i allefall syntes godt på bildene (muligens litt dårlig diplomatforklaring fra meg der....)

I allefall utviklet det hele seg til å bli en dramatisk kamp om oppmerksomhet, med Elissa i det ene hjørnet og meg, Chris og fotografen i det andre. -For Sam, hovedpersonen selv, ville slett ikke ha så mye oppmerksomhet! Han ville leke, dingle fra sengen, smile så rart han kunne eller rett og slett gå til et roligere rom.


Akk, hadde det bare vært Elissa som skulle vært i fokus! Da hadde vi virkelig fått en enklere jobb. Hun stilte seg RETT foran kamera mens en av oss halte og dro i henne for å få med flere på bildet enn bare henne/kjeftet samtidig som vi smilte med sammenbitte tenner. Samtidig prøvde en av oss andre frenetisk og med overdrevent positiv stemme å oppmuntre Sam til å smile, og nei ikke smile sånn, det ser bare rart ut, smil NATURLIG da!
Det var muligens ikke så rart at Theo kjente på den mildt sagt spente stemningen og tok konsekvensene av det. Her er det bare å sette foten ned liksom; jeg får heller skrike og bære meg litt så de får noe annet å tenke på.



Men som sagt, fotografen var imponerende flink, også til å holde roen og bare vente på de perfekte anledningene som tydeligvis kom midt inne i alt kaoset her og der. Jeg trodde virkelig ikke at NOEN av bildene kunne brukes i det hele tatt, og skiftet mellom å rødme av skam (det er virkelig sjelden barna oppfører seg som om de skulle være oppdratt av bavianer, i allefall alle TRE på én gang), prøve å smile selv om jeg sydet av irritasjon, kjefte på Elissa uten å lage en enda verre scene, holde motet oppe i oss alle sammen og få Sam til å smile naturlig....For det meste svettet jeg som om jeg skulle være på joggetur ved Ekvator.

Nei, det var i sannhet en sliiiiiitsom dag. Men merkelig nok ble bildene fine ; ) (I allefall 5 av de 200 som ble tatt)

Endelig litt idyll...på overflaten

14 kommentarer:

Ludvig og familie sa...

Hej! Jeg kom lige tilfældigt forbi din blog, men har nydt at læse med - og whau, nogle flotte billeder I har fået taget! :-)

Fjordheim sa...

Høres ut som en helt vanlig familiefotografering.
Har bare to unger, men det var vanskelig nok å få begge til å smile og sitte stille samtidig.
Flotte og livlige bilder.
Ønsker deg ei herlig helg :)

maria sa...

Hørtes ut som historien rundt et familiebilde mamma & pappa har på veggen fra jeg var baby... :P

men, for en nydelig familie du har! :D

kari - carpe diem sa...

For noen supre bilder! (vi ble fotografert av Morten Krogvold en gang, og jeg må bare få si jeg er pittelittesyltynntgranne stolt av det...)
-og den dattra di, det var en skikkelig linselus! Ei knall-søt ei!!
Kjempeherlig!

annikken sa...

Hahaha, jeg må jo bare le av teksten din - selv om jeg skjønner at det må ha vært utrolig slitsom der og da!! Bildene ble ihvertfall veldig fine:)

Ellen sa...

For en flott familie!

Greta-G sa...

Søte bilder!
Første gangen jeg leser bloggen din, veldig koselig må jeg si!

/Greta-G

ESMERALDAS HJERTE sa...

hei kjære venn:) HERLIGE BILDER!!!!! Både de "idylliske" og de "normale" bildene:)
Du inspirerer meg du, kjenner jeg blir GLAD når jeg "besøker" deg her inne:)

Også vet jeg at Kongen FRYYYDER seg over deg!!!

KLEM

Anonym sa...

Hei igjen!
For noen flotte bilder!
Artig å se.
God helg.

Manyga:)

Frau Putz sa...

Akkurat det samme tror jeg ville ske hjemme hos os. Hvis vi skulle have taget billeder med fokus på Andreas ville Emilie med garanti også opføre sig som Elissa - og Andreas ville gøre som Theo.

Nydelige billeder - de 5 ud af 200 - og man ser det ikke, hvis du smiler anstrengt eller sveder som ved Ækvator. Mange gange er man selv mest kritisk, ved du.

Ha' en god helg.

Klem fra Frau Putz

Rita sa...

Ein herlig familie! Ser fram til å møta dåke på Tysnes i sommar. God påske!

Pia sa...

Så flotte bilder!

Pia sa...

Så flotte bilder!

Pia sa...

Og der kom det to ganger, gitt...Men da kom jo poenget fram - at jeg synes det var flotte bilder;)
God påske!

 
Blogglisten