mandag, april 05, 2010

Flere språkforviklinger


Pappaer kan brukes til så mangt. Nå også som stoler.

Siden jeg var så "godt" i gang med å oppdatere bloggen litt oftere, får jeg følge opp med en aldri så liten språktrøbbelhistorie igjen. Denne gangen var det derimot ikke barna som tråkket i salaten, men derimot denne tospråklige familiens opphav...engelskmannen Chris.

Vi var på høytidelig påskelambesøk på langfredag, sammen med flere andre. Vi var med andre ord en anselig mengde mennesker, både voksne og barn. Sam hadde delt ut papirpenger som vi fikk beskjed om at vi måtte bruke for å få komme forbi stengselet han hadde bygget. Foran do. Dobesøkene ville altså koste oss.

Sam har ikke så god peiling på penger, særlig ikke når det kommer til kvantitet. At noen hadde fått 200 kr og andre 20 bekymret derfor ikke ham, mens det moret noen av oss andre at enkelte antakelig kunne få gå mye oftere på do enn andre.
Det var da EngelskMannen, som hadde fått spesielt magert med penger, utbrøt: "Kan vi ikke pule, så flere kan gå samtidig på do?"

Det ble HELT STILLE. Chris så litt hit og litt dit på de ulike lamslåtte fjesene, lettere forvirret og usikker på hvorfor ingen i allefall lo av høflighetsgrunner? Riktignok var det ikke morsomt, men allikevel lissom...?

Det gikk raskt opp for meg at jeg var den eneste i rommet som forsto hva som nettopp hadde hendt. Jeg ilet til, hevet hendene med håndflatene beroligende utover, som for å dempe stemningen helt fysisk. "Nei nei nei nei neeeeei, han mener ikke det dere tror, han refererer til prinsippet carpooling." "??" "Ja altså, carpooling er når flere som skal samme vei deler én bil. For å redde miljøet. Vet dere..."

-Og endelig kunne den lettede latteren bryte løs. Den hvor alle ser litt sidelengs, vurderer hvor mye man kan le og toneleiet er noe høyere enn vanlig. Noen fniste litt mer enn andre, og noen måtte slå seg litt på låret.

7 kommentarer:

Kikka sa...

hahahahaha:-) jeg hadde brutt ut i latter! Utrolig bra :-) Forresten; veldig fine KK-bilder. Dere er en flott familie!

Fjordheim sa...

Ja slik kan det gå. Ikke lett dette med språk alltid nei.
Ha ei god uke :)

storesøstra til Kikka sa...

hahaaaa...jeg ler så tårene renner... Sånn er rasende festlig i mine øyne!!!! :) Morsomt, og du er veldig flink til å skrive! :)

Maria sa...

Nå har jeg (enndelig etter å ha fått internett på plass i ny leilighet) lest og oppdatert meg, og ledd hjertelig. Du skriver så morsomt :)

Anonym sa...

Hei igjen! Ikke like lettme språket nei...haha!!

Vi skal til Sveits vi og da.
Bare ØNH lege får sendt papirene på Oda. Var det lang ventetid for dere? Man blir ganske utålmodig....

manyga.

Anonym sa...

Ikke lett me språket nei..haha.
Det blir Sveits på oss og. Håper bare ØNH lege får sendt papirene snart.
Var det lang ventetid for dere?

Bjørg fra Skien sa...

Leste om dere i et gammelt KK i dag,og da husket jeg dere igjen fra TV-pastorserien. Godt å se at det har gått så bra for Samuel.
Solskinn omkring dere.

 
Blogglisten