fredag, mai 07, 2010

STEMME????!!!



Åh...herlighet.
Denne bloggen går for lut og kaldt vann, og jeg er virkelig lei for det!! Jeg skulle så gjerne hatt masse overskudd og inspirasjon til å skrive litt, kose meg med å være kreativ...Men, atter en gang har hverdagslivet innhentet meg. Nå er det bacheloroppgave som gjelder, noe som stjeler all min kreativitet og energi. Dumme, dumme bacheloridiot!!

Men, jeg har i lengre tid formulert et veldig viktig innlegg i hodet mitt: Det har nemlig skjedd noe. Angående stemmen til Sam. Og det var rett og slett litt overraskende for oss.

Et par ganger i året er vi, dvs Sam, på Bredtvedt kompetansesenter. Der har de nemlig et stemmeteam med logopeder og "språkutviklingseksperter", og de sitter der og lytter til Sam. De gjør opptak av stemmen hans også, for å kunne spore utviklingen. (Det må her tillegges at det ikke alltid er liiiike enkelt å få en liten gutt til å snakke på kommando...) Vi var nylig på Bredtvedt igjen, og satt nå der og ante fred og ingen fare. Men så, da Sam begynte å snakke i microfonen de bruker til opptak, så begynte de tre stemme/språk-ekspertene å se megetsigende på hverandre: "Her har det skjedd MYYYYYE siden sist!!" utbrøt de! "Hva..?" tenkte vi, og følte oss litt tatt på sengen! Vi har da ikke hørt så veldig mye nytt i det siste...?

De mente altså at Sam har begynt å faktisk bruke stemmebåndene sine når han snakker "lyst", slik at man faktisk hører en slags stemt lyd i stedet for den grove, hese lyden han vanligvis bruker. Vi har jo hørt denne andre typen lyd, men trodde på forklaringne som ble gitt sist vi var på Bredtvedt om at dette bare var enda en alternativ lyd i stedet for stemme.

Vi var i fyr og flamme etter det møtet; Sam har visst fått "litt stemme"!!! Tenk på det da!!!! Han må riktignok snakke "lyst" for å få tak på denne stemmen, men den er i allefall der!!! Så nå er vi spente: Vil den utvikle seg? Vil han stadig få mer og mer stemme, må vi trene den fram, er det mulig å trene den fram? Må han opereres, eller kan det hende - som stemmeteamet sa - at han kan trene fram dette og dermed slipper han operasjoner??

Ja, ikke vet vi, men vi var i allefall sååååå happy etterpå! Vi var faktisk så glade at vi tok en stopp på Toys'r'us og kjøpte en diger Star Wars lego-greie (sorry, men jeg orker ikke å sette meg inn i alt det der...). Så fant vi ut at søsknene ville bli sjalu, så derfor kjøpte vi like godt noe til dem også - i feiringens navn ; )

Ingenting er som en triumferende, hodeløs shoppingopplevelse sier nå jeg!!!

8 kommentarer:

Frau Putz sa...

Åh det var dejlig læsning. Jeg håber han slipper for flere operationer - og pludselig en dag bryder ud i opera fra altanen ;)

Føler med dig. Jeg kan godt huske, hvordan det var at skrive bacheloropgave - og jeg havde ikke børn, så det må være meget, meget, meget værre for dig.
Jeg håber du får tid til at lade ny energi ind imellem.

Klem fra Frau Putz

Fjordheim sa...

Så godt å høre. Håper han klarer å trene seg opp til å bruke stemmebåndene sine riktig. Det hadde vært det beste for han.
Kan godt forstå at dere måtte feire litt da ja. Herlig.
Lykke til med bacheloppgaven, håper det går bra, Ha en flott mai :)

ESMERALDAS HJERTE sa...

Hei HERLIGE DU!!! Å ha tre unger i en veldig aktiv alder, skole på fulltid(?),klesvask som må tas,relasjoner som må pleies, regninger som må betales, middag som må lages("hva skal vi ha til middag IDAG, DA?")Unger som skal kjøres og hentes, og vaskes og legges.....Og gjerne litt familietid; kanskje kose seg og gjøre noe ekstra alle mann....PUUUHH!! Ikke skjønnerjeg at bloggen går for lut og kaldt vann, hehehehehehe....

Vet du hva? SKULLE BARE MANGLE!! Jeg syns det er KOSELIG når du dukker opp, og følger jo bloggen-så da vet jeg jo når du plutselig er på nett igjen:)hihi....

Og angående Sam; rett og slett FAANTASSSTISSSKK!!!!! Takk Gud!!

Stooor fredagsklemm

Netten sa...

Super nyhet om Sam. Håper virkelig han slipper flere operasjoner, og at stemmen utvikler seg ennå mer.

Masse lykke til med innspurten av Bacheloroppgaven. Bo.T.T :)

klem fra J

Elin Maria sa...

Så gøy å lese!! :) Gode nyheter!

Karina sa...

Åååå, Mie! Så gode nyheter! Nå ble jeg glad her jeg sitter. Håper virkelig han klarer å trene opp stemmen sin litt og litt og slipper operasjonene. Det viktigste er jo at Sam har det bra og trives slik han er, men det hadde jo vært supert om stemmen blir bedre også. :) Gud er med dere... det er tydelig!
Herlig, herlig!!!!

Ha en kjempefin helg i solskinnet og lykke til med bacheloroppgaven! Jeg har troa på deg, Mie!

Anonym sa...

Heisann!
Så flott at stemmen har blitt bedre.
Dette er noe jeg også tenker på,bli spennende den dagen Oda blir kvitt sin trach.
Har spurt deg ang Sveits i forrige innlegg. Vi skal dit,og venter i spenning!

Mvh Marianne (manyga)

mie sa...

Frau Putz: Hahaha, jeg leeeeer av bildet av Sam som bryter ut i opera fra altanen!!

Fjordheim: Bedre sent enn aldri - takk for lykkeønskninger ; )

Esmeraldas hjerte: Godt å høre at noen forstår og at ikke alle svikter bloggen min ; )

Netten: Takk for det! Nå er også jeg ferdig ; )

Elin Maria: Ja, ikke sant?? Det er helt fantastisk, og det er også enda flere gode nyheter som jeg snart skal skrive om ; )

Karina: Takk for det! Jeg har ikke klart å holde meg oppdatert på hva som skjer i din ende; håper du snart får operasjon??

Marianne: Hm...mener jeg svarte deg under forrige innlegg? Når drar dere?

 
Blogglisten