torsdag, mars 10, 2011

Vennskap II



Så bra at noen kastet seg på tankespinnet mitt rundt vennskap! Da kjører jeg på med den neste tingen jeg mener hører hjemme i et godt vennskap:

2. Venner tør rettlede hverandre.

La meg forklare hva jeg mener med å rettlede: Det handler om å se og påpeke ting i din venns liv som ikke er bra for vedkommende. Et uklokt valg de er i ferd med å ta, løgner de tror på, negative holdninger osv.

Det som kanskje er det mest gjenkjennelige dilemmaet, er situasjonen hvor en venn har såret eller skuffet deg. Sagt noe du følte var urettferdig. Kanskje har personen lett for å tråkke andre på føttene generelt sett også. Kanskje har du valget mellom å glemme det hele og overse tendensen personen har til å såre deg og andre, eller å trekke deg unna hele vennskapet.

Dette er i all ærlighet et punkt jeg jeg føler meg veldig usikker på. Det er så veldig mange hensyn å ta rundt dette å skulle "si ifra" føler jeg, og man må være så utrolig varsom med hvor man forsiktig plasserer føttene sine i dette landskapet.
Man risikerer liksom så mye ved å åpne munnen. Folk kan ta det på feil måte, misforstå, ta det som urettferdig kritikk. Og plutselig kan, i verste fall, selve vennskapet stå på spill.

Dessuten er det ikke alltid rett å si noe. Det kan hende personen ikke er klar for å høre det du har observert. Hvis selvtilliten allerede er på bånn, er det kanskje ikke tiden for å påpeke diverse karakterbrister, uansett hvor bra det hadde vært for personen å ta tak i dette.

Et vennskap må antakelig være ganske velprøvd før det tåler at man er såpass ærlig med hverandre. Hvis det skal føre til noe godt, hjelper det antakelig veldig om du innehar en viss posisjon i den andres øyne. For hvis en god venn som du respekterer, ser opp til og vet har integritet rettleder deg, finnes det en sjanse for at du hører det som blir sagt på rett måte. Er det derimot noen du ikke har respekt for på samme måte blir jo fort reaksjonen "hvem er du, og hvorfor skal jeg høre på deg?".

Som sagt, dette er et komplisert tema. Det ER vanskelig å vite når det er rett å si noe. Jeg har funnet ut at det hjelper å stille seg selv noen spørsmål:

1. Vil det kunne hjelpe personen hvis jeg sier i fra, eller vil det gjøre vondt verre?

2. Hvis jeg ikke sier noe, vil det bety at den andre personen går seg enda mer vill?

og ikke minst

3. Hva motiverer meg?

Dette siste punktet mener jeg er veldig viktig. Hvis du motiveres av hevngjerrighet eller stolthet, vil du si i fra for å oppnå ydmykhet, innrømmelser og unnskyldninger. Slik at du kan føle deg ovenpå, selvrettferdig og stolt.

Hvis feighet motiverer deg vil du kanskje tenke at det koster for mye. At det ikke er ditt ansvar. At noen andre heller burde gjøre det. At det kan skade vennskapet. Men ofte vil det jo skade vennskapet uansett, ettersom det kommer avstand mellom dere på grunn av dette.

Hvis du er oppriktig glad i din venn, er du kanskje motivert av kjærlighet. Du ser at det hadde vært det aller beste for personen å bli gjort klar over dette som er negativt, og som vedkommende burde ta tak i. Hvis du virkelig er glad i denne vennen, kommer du kanskje til å konkludere med at risikoen ved å si i fra er verdt det. For din venns skyld.

Og så til slutt:

Hvis du har opplevd at en venn har rettledet deg, vært litt skarp mot deg, påpekt noe du ikke likte å bli konfrontert med...Kanskje det var litt utfordrende...Men før du forkaster denne vennen, vurdér dette: Ville det vært lettere for vedkommende å ha latt være? Er det mulig personen var nervøs for å si noe? I såfall; er det sannsynlig at det var motivert av kjærlighet og bekymring for deg?
Hvis du kan svare ja på det siste, vil jeg påstå du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å droppe vennskapet. Kanskje er denne vennen rett og slett den beste du har.

4 kommentarer:

Anonym sa...

ja, det er helt sant. Ærlighet er viktig. Og mye kan sies om det er omsorg bak ord;)

Tonje sa...

flotte innlegg om vennskap! slenger meg på å lager et innlegg om tema på min blogg oxo:D

Maria sa...

Gode tanker, og du er inne på noe helt vesentlig ved vennskap, tror jeg. Skrev om det en gang for lenge siden jeg også - får se om jeg finner frem noe fra "den gang"...

Kjekt å stikke innom igjen.

Mia sa...

venner er viktig!

 
Blogglisten